Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Smarthussystem for styring av termostat etter pris på strøm


Arne_b

Spørsmål

Hei! Jeg ønsker å kunne styre termostat og varmtvannsbreder etter pris på strøm og når det er billigst ila et døgn. Hvilke smarthussystem og apps vil dere anbefale til dette? Jeg har sett litt på Homey Pro og Home Assistant ferdig installert på rasberry pi m/zigbee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Arne_b skrev (1 time siden):

Hei! Jeg ønsker å kunne styre termostat og varmtvannsbreder etter pris på strøm og når det er billigst ila et døgn. Hvilke smarthussystem og apps vil dere anbefale til dette? Jeg har sett litt på Homey Pro og Home Assistant ferdig installert på rasberry pi m/zigbee

Homey Pro kjenner jeg ikke til

Det finnes ikke en "ferdig app" til Home Assistant som gjør dette. En må selv sette løsningen sammen, men det er som med Lego, du har noen byggeklosser. En av de klossene er feks Nordpool eller Entso-e integrasjon for å hente inn priser. Så må en sette opp en mal-sensor som gir deg info om døgnets billigste timer. Og så må en lage en automasjon som ut i fra billigste timer, slår av og på det du ønsker.

Om dette er overkommelig, vet du kun selv........

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja da forsøker eg Rasberry Pi med Zigbee chip og Home Assistant. Vet du om jeg kunne kjørt Home Assistant som en container i feks Retro Pi, da kunne jeg brukt den både som spillemaskin og smarthus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Arne_b skrev (1 minutt siden):

Ja da forsøker eg Rasberry Pi med Zigbee chip og Home Assistant. Vet du om jeg kunne kjørt Home Assistant som en container i feks Retro Pi, da kunne jeg brukt den både som spillemaskin og smarthus

Ingen anelse.

Men på generelt grunnlag vil jeg anbefale en dedikert maskin til hjemmeautomasjon. Det er lettere å få god oppetid på slikt når det ikke er annen programvare på den som lager kluss.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dette er ikke hokus-pokus, men litt kunnskaper er ingen dårlig ide. Jeg benytter Home Assistant til dette formålet. Jeg har satt opp en smartbryter / relé og en temperatursensor som en climate device, og så styrer jeg den med Node-Red og https://powersaver.no/. Det har fungert prikkfritt lenge. 

 

Bare si ifra om du trenger mer informasjon, eller ønsker å gå denne veien med litt veiledning. Merk at Power Saver siden er det masse god info.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Flott takk for svar! Da har jeg kjøpt Rasberry Pi 5 8gb, med Zigbee chip. Tenker å bruke den kombinert som media senter/home assistant/retropie, får se hvor godt alt funker sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Arne_b skrev (14 minutter siden):

Flott takk for svar! Da har jeg kjøpt Rasberry Pi 5 8gb, med Zigbee chip. Tenker å bruke den kombinert som media senter/home assistant/retropie, får se hvor godt alt funker sammen.

Det høres ut som en god start. Hardwaren kan brukes til mange andre systemer enn Home Assistant om du ikke skulle finne deg til rette med det.

 

Ellers er dette et godt poeng å ha med seg i bakhodet:

stigvi skrev (På 21.6.2024 den 13.13):

Men på generelt grunnlag vil jeg anbefale en dedikert maskin til hjemmeautomasjon. Det er lettere å få god oppetid på slikt når det ikke er annen programvare på den som lager kluss.

Jeg har over litt tid endt opp med rundt 6-7 enheter (for det meste Pi men også en litt heftig NUC og Synology NAS med bl.a. MariaDB).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
2 hours ago, Arne_b said:

 Tenker å bruke den kombinert som media senter/home assistant/retropie, får se hvor godt alt funker sammen.

 

RetroPie klarer du ikke å kjøre samtidig som Home Assistant, da må du ha flere SD kort og starte den opp med den funksjonen alene. 

 

Jeg ville hatt flere og den som var til HA og Zigbee ville jeg dedikert til formålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei,

Jeg har nøyaktig samme spørsmål, med én ekstrafaktor: TIBBER.

 

Takler Tibber dette på egenhånd, eller må jeg uansett kombinere med et annet smarthussystem, som f.eks HA, homey eller Eva?

(jeg forstår at jeg må ha HAN-kontakt (TIBBER PULSE), VVB-relé og nye termostater på varmekablene).

 

Mvh Sturla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Sturlaa skrev (2 timer siden):

Takler Tibber dette på egenhånd


Spørsmål: Vil du at et firma et annet sted i Norge skal styre varmen i ditt hus? Vel, Tibber eller andre kan ikke kommunisere med termostatene dine direkte. Du må nok belage deg på å ha et eget smarthus system. Og da kan du like greit ta kontrollen på styringen selv og få det som du selv vil istedenfor at noen andre skal styre varmen for deg.

Nei, du trenger ikke Tibber Pulse. Det du trenger er å få prisinformasjon og den kan du få av Tibber eller via andre veier. Og så styrer en varme ut i fra pris. Tibber Pulse gir deg forbruk i sann tid og det kan være greit å ha hvis du også vil holde deg på et lavt priset nettleietrinn. Der finnes det flere løsninger, noen en lager selv og noe som er ferdig laget. Men igjen, det går via eget smarthus-system.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (16 timer siden):

Tibber Pulse gir deg forbruk i sann tid og det kan være greit å ha hvis du også vil holde deg på et lavt priset nettleietrinn.

Nettopp. Og derfor er det veldig lurt å ta med Tibber Pulse eller tilsvarande dings i styringen. Ein vil fort spare meir på å holde seg på lave effekttrinn enn det ein sparer på å varme på dei billigaste timane.

Er verdt å vite om at ein faktisk ikkje må vere Tibberkunde for å bruke Tibber Pulse. Ein kan likevel få inn liveforbruk i Tibberappen og hente ut igjen til smarthussystem (HomeSeer her i huset) via Tibber sitt API.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
bjornepappa skrev (1 time siden):

Nettopp. Og derfor er det veldig lurt å ta med Tibber Pulse eller tilsvarande dings i styringen. Ein vil fort spare meir på å holde seg på lave effekttrinn enn det ein sparer på å varme på dei billigaste timane.

Er verdt å vite om at ein faktisk ikkje må vere Tibberkunde for å bruke Tibber Pulse. Ein kan likevel få inn liveforbruk i Tibberappen og hente ut igjen til smarthussystem (HomeSeer her i huset) via Tibber sitt API.


Noe annet er at Tibber Pulse ikke er noen god løsning, etter min mening. Og jeg skriver av erfaring. Det er en grunnleggende svakhet med Tibber Pulse at den baserer seg på en skyløsning. Og hvis en er avhengig av 100% oppetid for å holde forbruket innenfor et trinn på nettleie, da vet en hvordan det går. Fordelen med Tibber Pulse er at den er lett å komme i gang med og at den er lett tilgjengelig. Men det finnes alternativer som ikke baserer seg på en skyløsning. Hvilken av disse som er lettest å bruke er avhengig av smarthus-systemet en går for så jeg skal ikke peke på noen og si at "den må du ha, den er best".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
sbarmen skrev (38 minutter siden):

Man kan også få Tibber Pulse til å sende data lokalt til en MQTT tjener på din hjemmeautomasjonsløsning. 

 

https://github.com/MSkjel/LocalPulse2Tibber

Det kan en. Men det er en løsning for ytterst spesielt interesserte. Så er det også slik at dataene den sender til MQTT ikke er lett tilgjengelig. En må ha programvare for å dekode det som den sender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (10 timer siden):


Noe annet er at Tibber Pulse ikke er noen god løsning, etter min mening. Og jeg skriver av erfaring. Det er en grunnleggende svakhet med Tibber Pulse at den baserer seg på en skyløsning. Og hvis en er avhengig av 100% oppetid for å holde forbruket innenfor et trinn på nettleie, da vet en hvordan det går. Fordelen med Tibber Pulse er at den er lett å komme i gang med og at den er lett tilgjengelig. Men det finnes alternativer som ikke baserer seg på en skyløsning. Hvilken av disse som er lettest å bruke er avhengig av smarthus-systemet en går for så jeg skal ikke peke på noen og si at "den må du ha, den er best".

Du kan jo ha erfaring med det. Min erfaring er at det i praksis fungerer bra, men eg er heldig og har internettleverandør som etter det eg har observert har hatt 100% oppetid så lenge vi har hatt denne. Har du ustabilt nett kan problemet vere større.
Det beste er naturlegvis å køyre alt lokalt, men det er ikkje fullt så lettvindt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

ElWiz har fått en oppdatering med graf som viser priser. Grafen oppdateres når morgendagens priser er tilgjengelig. Som regel skjer dette ca kl 13 hver dag. 

Grafen baserer seg på priser fra enten Nord Pool eller Entso-E. Lokale priser bestemmes ved å angi aktuell sone. Grafen er delt i to soner, grønn sone når timeprisen er under gjennomsnitt for døgnet og rød sone når prisen er over gjennomsnitt. Soneterskelen kan heves eller senkes fra et tilpasset "kort" i Home Asssistant eller ved å sende MQTT-meldinger til programmet. Ved overgang til ny time, sendes en MQTT-melding som viser om prisen er under eller over terskelverdien. Denne meldingen kan slå enheter av eller på I Home Assistant. Programmer krever en Tibber pulse satt opp til å snakke med egen MQTT-broker.

Det er verdt å merke seg at grafen ikke er avhengig av HACS.
 

https://github.com/iotux/ElWiz/blob/master/docs/elwiz-chart.md


Mer info her: https://github.com/iotux/ElWiz#elwiz---a-program-to-read-data-from-tibber-pulse

ElWiz-chart.png

Endret av iotux
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.