Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Migrere fra ESXI/vSphere til Virtualbox eller noe sånn... Kanskje Proxmox?


Anbefalte innlegg

  

SveinHa skrev (På 26.6.2024 den 11.26):

Har 2 NUCer som kjører ESXI. Den ene har slitt med liten diskkapasitet i lang tid og i går skulle jeg skifte fra 500GB til 2 TB. Kjørte i vei med FoxClone men det gikk heller dårlig. Maskinen startet ESXI tilsynelatende greit nok men men den ene Win10 maskinen som jeg MÅ ha i drift forsvant og jeg fikk ikke til å legge den tilbake fra backup. Etter å ha brukt det meste av dagen ga jeg opp og tenkte å starte fra scratch med fersk ESXI 8 installasjon men ESXI er ikke lengre tilgjengelig som fri programware, kun 60 dager trial... Kundepålogging er nå hos Broadcom og/eller onno.et.eller.annet. Registrerte konto men får ikke til å logge på men dette er tydeligvis nå blitt et ubrukelig blindspor. Litt tragisk for ESXI har vist seg å være dønn stabilt uten en eneste clitch i årevis og fungerer supert med backup til Synology...

 

Der er mange alternativer for virtualisering men jeg har funnet at Virtualbox er rette veien å gå for meg. Er i gang med å konvertere Win10 maskinen til .vhdx fil som senere kan importeres i Virtualbox. Tar noen timer å generere filen men det skal være SVÆRT kjapt å få Linux Mint og Virtualbox opp å gå på den nye SSDen.

 

Nå begynner jeg jaggu å lure på om jeg har begitt meg ut på et håpløst blindspor... Er ikke så mye igjen før jeg er i mål men likevel... Har installert Linux Mint, Virtualbox, importert en Win10 maskin, Installert BlueIris og importert konfigurasjonen min og det hele er oppe og går med autostart og greier...

 

Status pr nå er at ytelsen til BlueIris laaaaaangt dårligere enn under ESXI. Fra jeg klikker på et opptak går der rundt 15 sekund før det starter mot <2 sek tidligere. I tillegg har jeg et lokalnett i område 172.16.0.nn og min nye Win10 havnet på 10.0.2.15. Kan sikker trikses på en enkel måte men vet ikke helt om jeg gidder... Linux Mint må ha skjerm tilkoblet ellers forsvinner skrivebordet men det kan jo også fikses noenlunde greit.

 

Veien hit har dog vært lang...

  • FoxClone fra gammel SSD til ny virket ikke
  • Nedlasting av ny ESXI 8.0 er ikke lengre tilgjengelig men fant en tjuvkopi i Taiwan eller hvor det nå var så jeg kan starte fra scratch om jeg må...
  • Laget flere kloninger av opprinnelig Win10/BlueIris med Disk2VHD men ingen virket. Fikk de importert men ville ikke boote. Store filer, 250GB, så det tar tid både å opprette og kopiere til dit de skal være...
  • Fant ut at VMDK fil direkte fra ESXI skulle kunne gå rett inn i Virtualbox men det fikk jeg heller ikke til...
  • Etterhvert fant jeg ut at der er en begrensing på filstørrelse på noe rundt 137GB...
  • Fant da en gammel og jomfruelig Win10 fil godt gjemt på min aller eldste NAS (Netgear ReadyNAS Ultra4, måtte lete lenge før jeg fant en nettleser som var usikker nok til at jeg kunne logge meg på adminsiden) og da kom jeg nesten i mål...

 

Selv om ESXI ser ut til å være et blindspor siden de ikke lengre tilbyr en privatlisens så er jeg fristet til å kjøre på med "Taiwan-ESXI"... eller ta en ny titt på Proxmox...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort et nytt forsøk med Proxmox og jeg fikk ikke installert den på min nye Corsair MP700 2TB SSD. Prøvde TaiwanESXI men den ville heller ikke... What the heck... Proxmox stopper av og til etter 3%, andre ganger går den til 100% men med "Installation failed"... ESXI kommer et stykke i gang men ender opp med å ikke finne disken...

 

For å komme litt videre satte jeg inn en gammel 250GB SSD og prøvde Proxmox igjen og da funket det fint. Ser at Proxmox grafisk grensesnitt er noe helt annet enn det jeg så sist jeg forsøkte meg og jeg hadde en Linux Mint maskin oppe å gå på et minutt eller så...

 

Ser at der er automatisk import fra ESXI til Proxmox men siden ESXI og Proxmox skal bruke samme hardware så må jeg trikse litt. Har en identisk maskin som jeg kan låne for anledningen... Men først av alt må jeg finne meg en større disk som jeg kan bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært innom Elkjøp og handlet meg en 2TB Samsung Pro SSD. Proxmox installert på første forsøk og er i gang med import av den ene ESXI maskinen jeg trenger nå. Tar en smule tid... 4% på 15 minutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • SveinHa endret tittelen til Migrere fra ESXI/vSphere til Virtualbox eller noe sånn... Kanskje Proxmox?

4t40m senere og Win10/BlueIris er importert og startet og det ser veldig bra ut, samme respons som jeg har hatt under ESXI tidligere. Holder på med en video om import fra ESXI  og optimalisering så skal gå gjennom den før jeg kan si meg ferdig så langt... Må si jeg ble litt imponert nå...

https://www.proxmox.com/en/services/videos/proxmox-virtual-environment/proxmox-ve-import-wizard-for-vmware

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ballet det på seg... 

 

Nå lurer jeg på om jeg har hatt flaks, uflaks eller bare kluret det til selv... Den vifteløse NUCen som har kjørt hjemmeautomasjonen her uten en glipp i 3-4 år daua i går... Flytta hjemmeautomasjonen over til ny server med Proxmox og skulle fjerne ESXI og erstatte med Proxmox på den "gamle" også men da jeg restartet den ville den ikke... Kan nesten se ut som om det var en "disaster waiting to happen" som jeg sparket i gang i går i stedet for at det ville skje en eller annen gang i nær framtid...
 
Etter flere forsøk kom der melding om at CMOS-batteriet var dødt og det var det men skifte hjalp ikke...
 
Har prøvd å installere flere forskjellige operativsystem men kommer ikke i mål med noen og det tar av og til minutter bare for BIOS ...
å våkne...
 
Veien videre: Jeg har allerede 2 stk Gigabyte Brix med i7-10710, en som nå kjører Proxmox med både BlueIris og Node-RED og en som kun kjører Linux Mint med 2 skjermer/nettlesere for Node-RED Dashboard.
 

Jeg vurderer å også installere Proxmox på sistnevnte slik at den kan brukes som "reservedel innebygget i systemet" men vil en virtuell Linux maskin, evt en LXC, få tilgang til begge HDMI porter i moderkortet? Mye mulig det sier seg selv men som veldig fersk med Proxmox så vil helst ikke "ødelegge" den maskinen unødvendig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (1 time siden):

Etter flere forsøk kom der melding om at CMOS-batteriet var dødt og det var det men skifte hjalp ikke...


Dette har jeg også opplevd på flere NUC-er, virker som en eller annen svakhet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
SveinHa skrev (7 timer siden):
Veien videre: Jeg har allerede 2 stk Gigabyte Brix med i7-10710, en som nå kjører Proxmox med både BlueIris og Node-RED og en som kun kjører Linux Mint med 2 skjermer/nettlesere for Node-RED Dashboard.
 

Jeg vurderer å også installere Proxmox på sistnevnte slik at den kan brukes som "reservedel innebygget i systemet" men vil en virtuell Linux maskin, evt en LXC, få tilgang til begge HDMI porter i moderkortet?

 

Da er Proxmox#2 oppe og går med en virtuell Linux Mint som har tilgang til 2x HDMI, mus og tastatur på verten.

 

Den der lange setningen i /etc/default/grub som endte med i915 måtte jeg ha i620 i stedet for å tilpasse til mitt grafikkort. Det eneste som står igjen på skjermene er at den ene skjermen får jeg kun 1024x768 men jeg har jo kjørt på 1920x1080 på begge skjermene tidligere. Den innebygde VNCen i Proxmox sluttet å virke men jeg installerte x11vncserver så jeg har fjernkontroll utenfor Proxmox.

 

Skjerm og tastatur fra verten var beint fram å koble til så nå ser denne maskinen tilsynelatende ut akkurat slik den alltid har vært men med Proxmox i tillegg.

 

Tilgang til USB enheter i verten er i en helt annen verden i Proxmox i forhold til ESXI. Har forsøkt å legge til mange USB-disker i ESXI men det nærmeste jeg har kommet er å kunne se disken i ESXI men uten å kunne bruke den til noe.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sbarmen skrev (8 minutter siden):

Har kjørt Proxmox i 6-7 år. Dønn stabilt 🙂

Det høres betryggende ut!

 

Vedr skjermoppløsning så har jeg bestilt meg et USB-C til 2xHDMI adapter som skal ha Linux-støtte. Jeg regner med det vil kunne fungere fint da det ser ut til at Proxmox bl.a. kan gi virtuelle maskiner direkte tilgang til USB porter i verten. Om den ikke skulle funke her så har jeg andre steder den kan brukes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første Proxmox problem... kl 02:00 i natt fikk den ene Proxmox maskinen i frys, power led på men responderte ikke i webui eller ping. Slo manuelt av og på igjen og da var der liv i den til kl 05:37 og det samme skjedde igjen...

 

Tok en fersk backup av Linux Mint maskinen med Node-RED og restore på den andre Proxmox maskinen og så langt har det gått fint...

 

Den som hang seg har kjørt ESXI med en Windows10/BlueIris maskin i et års tid uten et hikk og nå kjørte den samme Win10 maskin pluss LinuxMint/Node-RED...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
SveinHa skrev (På 3.7.2024 den 12.29):

Vedr skjermoppløsning så har jeg bestilt meg et USB-C til 2xHDMI adapter som skal ha Linux-støtte.

Da var adapteret mottatt men det virker ikke uten støtte for DisplayPort over USB-C eller DP Alt-modus og det har jeg ikke på de 2 aktuelle maskinene. Dette stod der ingenting om da jeg kjøpte men med en gang jeg reklamerte rettet de nettsiden. Det selges av Nørdic_NO gjennom Elkjøp og om jeg vil returnere må jeg betale returfrakten OG bli trukket kr 60.- fra refusjonen. Trodde ikke slikt var lovlig her til lands...

 

Ellers har Proxmox funket fint siden den happeningen natt til lørdag...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jo kjørt 1920x1080p på begge skjermene under Linux Mint i lang tid men når Proxmox blander seg imellom så får jeg max 1024x768 på den ene skjermen og  1920x1080 på den andre. Noen som har noen gode ideer til hvordan jeg kan få 1920x1080 på begge? Evt med USB adapter til ene skjermen.

 

Det gjelder GIGABYTE BRIX GB-BRi7H-10710 med Intel UHD Graphics 620 med støtte for opptil 4k (HDMI 2.0 : 4K (3840×2160) @ 60 Hz).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Problemet er jo hvordan Proxmox gir tilgang til skjermkortet hos verten men det ser ut til at Proxmox har en veldig grei deling av USB-porter så jeg håper det kan være en grei "omvei".

 

Der er en ny Brix på vei i posten så jeg kan jo gå tilbake til standard Linux Mint på denne men samtidig er det jo greit med flere bein å stå på (=flere Proxmox maskiner oppe og gå).

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha skjerm ut fra den virtuelle klienten, ikke selve hosten? Er ikke det enkelt med en hvilken som helst PC og så kjøre SPICE eller VNC via web grensesnittet? Du kunne jo klart deg med en enkel Raspberry Pi som "admin node". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre flere eksterne enheter som grafikkort osv direkte mot VM så har UnRAID vært mye brukt av mange med stor suksess.

Spoiler

 

 

Endret av Evelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sbarmen skrev (10 timer siden):

Du skal ha skjerm ut fra den virtuelle klienten, ikke selve hosten?

Ja. Maskinen som tidligere kun kjørte Linux Mint med 2 skjermer for visualisering av hjemmeautomasjonen har nå fått Proxmox i tillegg og da mistet jeg skjermoppløsningen på ene skjermen. Denne konfigurasjonen er egentlig provisorisk da jeg akkurat nå har manko på en PC men hadde håpet å kunne beholde full funksjonalitet  fra tidligere i tillegg til Proxmox.

 

Venstre skjerm kjører Node-RED Dashboard i 1920x1080 mens høyre kjører Node-RED Dashboard 2.0/Flowfuse i 1024x768 med en god del zoom for å bli noenlunde riktig proporsjonert:

Skjermbildefra2024-07-1010-49-16.thumb.png.ab17b72df955faa225994511dbf6ee39.png

 

Bruker VNC på alle maskinene i nettet mitt men akkurat denne har og må ha 2 fysiske skjermer tilkoblet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skjønner. Jeg ville unngått å ha skjermer direkte på proxmox servere og heller kjørt remote administrasjon på alle VMer, dette er jo en uvanlig use-case så det er sikkert ikke så mange som har erfaring med dette oppsettet. Hvorfor må du har 2 fysiske skjermer tilkoblet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sbarmen skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må du har 2 fysiske skjermer tilkoblet? 

For å få mer plass og jeg hadde 2 velbrukte skjermer stående...

 

Klart jeg kunne handlet meg noe slikt:

 

Samsung 57" Odyssey Neo G9 gamingskjerm S57CG95 Gamingskjermer

...men slikt koster en smule mer enn det som passer meg... og det er heller ikke sikkert jeg ville få utnyttet oppløsningen på en fornuftig måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok skjønner. Så da vil faktisk mitt forslag med en enkel liten Raspberry Pi 5 kunne brukes på skjermene dine. Kjør Raspbian på denne og så kan du bruke Chrome / Chromium mot Proxmox og så Spice for å remote VMene. Da vil du få full oppløsning. Slik ville jeg løst det i alle fall 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne maskinen startet som en Pi4 men å kjøre 2 nettlesere var ikke særlig pålitelig og den ble derfor skiftet ut med en NUC. Selv en NUC sliter litt med å holde liv i 2 nettlesere over lengre tid... Kanskje det lureste er å skille Proxmox fra HMI...og kanskje en Pi5 kan være verdt å prøve...

 

Akkurat nå kjører jeg 1 stk Firefox og 1 stk Chromium men har sett at 2xChromium egentlig funker veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.