Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Varsling fra lekkasjesensor til HA?


Anbefalte innlegg

Har denne lekkasjesensorløsningen fra Høiax. Når sensorene detekterer vann stenges hovedventil, buzzer aktiveres fra kontaktenheten og kontakten aktiveres. Her kan jeg feks plugge inn en lampe eller sirene (i ekstreme tilfeller). Hvordan jeg feks kan «tappe» kontakten så dette fanges opp i HA?

 

Noen tips om hvordan jeg kan få varsling av dette i HomeAssistant? Tenkter noe i retning av Zigbee eller ESPHome. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (39 minutter siden):

Har denne lekkasjesensorløsningen fra Høiax. Når sensorene detekterer vann stenges hovedventil, buzzer aktiveres fra kontaktenheten og kontakten aktiveres. Her kan jeg feks plugge inn en lampe eller sirene (i ekstreme tilfeller). Hvordan jeg feks kan «tappe» kontakten så dette fanges opp i HA?

 

Noen tips om hvordan jeg kan få varsling av dette i HomeAssistant? Tenkter noe i retning av Zigbee eller ESPHome. 

Jeg har i slik tilfeller brukt en Aqara dør- og vindusensor. Disse har et reed-rele innvendig. Du åpner de ganske lett og lodder på to ledninger over reed-rele som du fører ut og kobler til kontaker på Høiax

Endret av stigvi
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (På 15.7.2024 den 9.15):

Jeg har i slik tilfeller brukt en Aqara dør- og vindusensor. Disse har et reed-rele innvendig. Du åpner de ganske lett og lodder på to ledninger over reed-rele som du fører ut og kobler til kontaker på Høiax

Hvordan er batteritiden? Jeg har gjort det på en slik, men den dør tilstadighet, selv med 2xAA-batterier. 😞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (1 time siden):

Hvordan er batteritiden? Jeg har gjort det på en slik, men den dør tilstadighet, selv med 2xAA-batterier. 😞 

Rart.

Jeg har en Aqara dørsensor som jeg har montert inne i en regnsensor. Regnsensoren er en vippe som skifter posisjon når et vannkar er fylt opp. Og hver gang den vipper så er det en reedkontakt som blir aktivert av en magnet.

Jeg bor på Jæren og det er ikke helt unormalt at det regner. Den vipper over når det har regnet 0.3mm siden sist gang den vippet. Og dette har stått i hagen i ca 3 år nå og dens lille cr1632 batteri er fortsatt på 100%. Nesten så jeg lurer på om batteristatus er riktig, men så lenge den sender info om at det har regnet 0.3mm så får den stå.

Jeg har en drøss slike sensorer og jeg har ikke skiftet batteri på noen. Det er jeg ganske sikker på fordi de ikke bruker "standard" 2032 batteri, men et som er mindre og som jeg dermed ikke har liggende på "lager". Og de fleste av disse har stått i mer enn 4 år.

Det må være noe som er feil hos deg, tipper jeg.

 

Men du bruker kanskje deconz? Er du sikker på at det er tomme batterier og ikke bare at deconz roter?

Tips: Bytt ut deconz med zigbee2mqtt. Du store min tid hvor mye bedre den ene er i forhold til den andre........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (På 22.7.2024 den 11.20):

Og dette har stått i hagen i ca 3 år nå og dens lille cr1632 batteri er fortsatt på 100%.

Oi! Dette er jo kjempebra! Min holder i 2-3 måneder. Maks. Og det er ikke engang med ukentlig trigging.

Det er mulig jeg har en mandagsversjon, så det er mulig jeg skal ta en ny Aqara-sensor.

 

stigvi skrev (På 22.7.2024 den 11.20):

Men du bruker kanskje deconz? Er du sikker på at det er tomme batterier og ikke bare at deconz roter?

Ja, stemmer. Jeg må kaste ut Deconz snart for jeg bruker det egentlig ikke. Zigbee2MQTT blir til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (35 minutter siden):

Ja, stemmer. Jeg må kaste ut Deconz snart for jeg bruker det egentlig ikke. Zigbee2MQTT blir til høsten.

Lurt. Var det ikke så at HomeSeer sin plug-in baserer seg på zigbee2mqtt? Var dette et skifte i fra deconz eller er det en helt annen plug-in?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (På 24.7.2024 den 13.56):

Var det ikke så at HomeSeer sin plug-in baserer seg på zigbee2mqtt? Var dette et skifte i fra deconz eller er det en helt annen plug-in?

Jo, HomeSeer sin nye MQTT-støtte bruker Zigbee2MQTT i bånn. DeConz-støtten er tredjeparts, selv om den fungerer stort sett. Jeg må bare oppgradere til HomeSeer 4 også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 24/07/2024 at 13:19, Moskus said:

Ja, stemmer. Jeg må kaste ut Deconz snart for jeg bruker det egentlig ikke. Zigbee2MQTT blir til høsten.

 

Konverterte fra Deconz til Z2M selv for 2-3 år siden. Angrer ikke et sekund. 

 

For å konvertere mest mulig effektivt kjørte jeg opp begge systemer samtidig, med hver sin stick. Z2m sto konstant i pairing mode. Når jeg slettet enheter i Deconz så går de over i pairing mode, noen ganger måtte et power-switch til, så da la de seg til i Z2M - en etter en. Da ble det veldig enkelt å ta over løsningen steg for steg.  Faktisk valgte jeg å kjøre den ene sticken på en laptop (den som hadde Z2M), for da kunne jeg også bruke Touchlink på enheter som av en eller annen grunn ikke kom over. I praksis brukte jeg dette bare på 2-3 Hue enheter før jeg begynte å kontrollert fjerne de fra Deconz heller. 

Endret av sbarmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Godt tips! 🙂
Jeg har imidlertid så få enheter i Deconz, at jeg tenker jeg bare raderer ut hele greia og starter på ny. Så tar jeg alle Ikea-enheter (som er på Ikea-hub) etter det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.