Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Presentere en volt-verdi ut fra L1, L2 og L3?


Anbefalte innlegg

Ut fra HAN porten på AMS-leser kommer det spenning for hver fase L1, L2 og L3.

 

Gir det mening å presentere dette som en enkelt volt-verdi? Hvordan regnes i så fall dette ut? Gjennomsnittet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (20 minutter siden):

Takk, er det tilfeldig hvilke faser som er koblet til for 2-fase strøm rundt i huset?

Mer eller mindre. Det er styrt av koblingsklemme under sikringene og posisjon på sikring.

Her er min komprimerte visning

image.png.049209ffe2bae76ebc211ba8d2534706.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (23 minutter siden):

er det tilfeldig hvilke faser som er koblet til for 2-fase strøm rundt i huset?

Det var et valg elektrikeren gjorde da huset ble bygget og ikke nødvendigvis så veldig gjennomtenkt. Høyst sannsynlig begynner du til venstre med L1 på første enhet, L2 på neste osv. Har du bare 2-polte automater vil da sikring 1 være tilkoblet L1-L2, sikring 2 L3-L1, sikr 3 L2-L3 osv. men det er ikke sikkert at L1 starter på første sikring heller. På 1-fase kurser betyr det ingenting med faserekkefølge, det viktigste er at alle fasene er noenlunde likt belastet.

 

Jeg har ikke følt noe behov for å bruke plass på mine skjermer for å vise fasespenning men andre kan jo ha andre behov enn meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, stigvi said:

Her er min komprimerte visning

image.png.049209ffe2bae76ebc211ba8d2534706.png

Minimum er Minimum(L1, L2, L3) siste døgn og Maksimum tilsvarende?

2 minutes ago, SveinHa said:

Jeg har ikke følt noe behov for å bruke plass på mine skjermer for å vise fasespenning men andre kan jo ha andre behov enn meg...

 

Jeg holder på å implementerer Matter Electrical Power Measurement Cluster som er nytt i Matter 1.3 i AMS-leser dingsen min. Det clusteret har attributter som ActivePower, ReactivePower, Voltage, RMSVoltage etc.

 

Lurte litt på hvordan jeg skulle mappe dette til data fra HAN-porten.

 

Regner med at ActivePower = ActivePowerPlus - ActivePowerMinus (HAN-port navn)? Tilsvarende for ReactivePower.

 

Var usikker på dette for Voltage (og RMSVoltage).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (19 minutter siden):

Minimum er Minimum(L1, L2, L3) siste døgn og Maksimum tilsvarende?

Ja

Du kan lett lage en min og max hjelper og deretter bruke statistikk på disse to.

 

En kan også droppe min, max og statistikk hjelpere og heller lage to mal-sensorer der en selv setter betingelse for "nullstilling".

I eksempelet nedenfor blir det nullstilt hver 3. time

 

    - unique_id: 47be1d1a-a2be-44c5-b0fc-ed699bd2f4a1
      name: "max spenning siste timer"
      unit_of_measurement: "V"
      state: >-
        {% if now().minute == 0 and now().hour % 3 == 0 %}
        {{ (states('sensor.klepp_energi_spenning_l1')|float, states('sensor.klepp_energi_spenning_l2')|float, states('sensor.klepp_energi_spenning_l3')|float)|max }}
        {% else %}
        {{ (this.state|float(0.0), states('sensor.klepp_energi_spenning_l1')|float, states('sensor.klepp_energi_spenning_l2')|float, states('sensor.klepp_energi_spenning_l3')|float)|max }}
        {% endif %}
    - unique_id: 7bcf9dfd-2735-46cb-817a-a7b5abc7000a
      name: "min spenning siste timer"
      unit_of_measurement: "V"
      state: >-
        {% if now().minute == 0 and now().hour % 3 == 0 %}
        {{ (states('sensor.klepp_energi_spenning_l1')|float, states('sensor.klepp_energi_spenning_l2')|float, states('sensor.klepp_energi_spenning_l3')|float)|min }}
        {% else %}
        {{ (this.state|float(400.0), states('sensor.klepp_energi_spenning_l1')|float, states('sensor.klepp_energi_spenning_l2')|float, states('sensor.klepp_energi_spenning_l3')|float)|min }}
        {% endif %}

 

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.