Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Google Nest Hello Ringeklokke, automasjon med varsel til Sonos (og andre mediespillere?) som virker


sbarmen

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en Google Nest Hello i mange år, og den virker ganske bra. Har en ringeklokke i gangen (Honeywell) som virker litt dårlig. Tror den ikke er glad i 24V ringetrafo, dette er et eget tema som jeg skal ta tak i senere (bytte ut ringeklokka). Men jeg har prøvd å få en automasjon til å virke i Home Assistant slik at jeg kunne få f.eks. Sonos høyttalerene på kjøkkenet, badet, soverommet til ungene osv til å si ifra at det ringer på døra. Dessverre har event baserte automasjoner vært alt for trege. Det gikk 10 sekunder fra noen ringte til noe varsel kom, gjerne mer. Men nå har jeg funnet en løsning. 

 

  1. Lag en hjelper i Home Assistant under Innstillinger -> Enheter og Tjenester -> Hjelpere
    Klikk på "Opprett hjelper", type veksle/toggle. Jeg kalte min "Ringeklokke".

    Screenshot2024-07-16at10_03_01.thumb.png.731fda70246285860dae52fe84c28fb6.png

    Eksponer denne til Google Assistant ved hjelp av å klikke på "Taleassistenter".  

    Screenshot2024-07-16at10_02_48.thumb.png.3191fbdb6fb7066acb8f853602803d5f.png
     
  2. Nå skal du få denne opp i "Home" appen på telefonen din (altså Google Home appen, den du styrer f.eks. Chromecaster med). Gå inn i den appen og lag en automasjon. Den skal trigge når noen trykker på Nest ringeklokka, og aksjonen er at den skal slå "Ringeklokke" veksleren "på". Så Google får ansvaret å ta "ringeknappen trykket på" og gi beskjed til HA ved hjelp av hjelperen Ringeklokke. Håper det gav mening. 

    Screenshot_20240716_100644_Google.thumb.jpg.10a548ac84d8d949037b1314899e7093.jpg

    Selve vekslingen av Ringeklokke gjør du ved å trykke på Action, og velge "Try adding your own" nederst. Siden Google "snakker norsk" hos meg måtte jeg skrive "Skru Ringeklokke på". Det fungerer. Kanskje du må skrive det på engelsk? Når jeg prøvde på engelsk fikk jeg en melding på mobilen når jeg trykket på ringeklokka at du må sjekke denne automasjonen, den fungerer ikke som den skal. Meldingen var "jeg skjønner ikke handlingen" eller noe slikt. Når jeg skrev det på norsk fungerte det tvert. Nå har du fått beskjed til HA om at noen har ringt på døra. 
     
  3. Jeg ønsker en "ding-dong" lyd først på mitt varsel, så jeg gjorde følgende:
    Last ned en ringeklokke lydfil, jeg tok denne: https://freesound.org/people/kwahmah_02/sounds/319041/
    Lagre den på Home Assistant i mappen: /config/www (Bruk Studio Code eller noe slikt for å laste opp). Jeg døpte om fila til "doorbell.wav"
     
  4. Varsle med høyttalere. Jeg har Sonos i mange rom så jeg bruker de til formålet. Man kan sikkert bruke andre også. Sjekk om TTS og Announce virker likt på din høyttaler, det gjør den kanskje ikke. 
    Automasjonen min ser slik ut: 
     
    alias: Ringeklokka Ringer
    description: Gi beskjed på høyttalere at det ringer på døra
    trigger:
      - platform: state
        entity_id:
          - input_boolean.ringeklokke
        to: "on"
    condition: []
    action:
      - service: input_boolean.turn_off
        target:
          entity_id: input_boolean.ringeklokke
        data: {}
      - service: media_player.play_media
        data:
          media_content_id: http://x.x.x.x:8123/local/doorbell.wav
          media_content_type: music
          announce: true
          extra:
            volume: 40
        target:
          entity_id: media_player.kjokken
      - delay:
          hours: 0
          minutes: 0
          seconds: 2
          milliseconds: 0
      - service: media_player.play_media
        data:
          media_content_id: media-source://tts/google_translate?message="Det ringer på inngangsdøra"&language=no
          media_content_type: music
          announce: true
          extra:
            volume: 40
        target:
          entity_id: media_player.kjokken
    mode: single

    Her fra den visuelle editoren:
    Screenshot2024-07-16at10_27_35.thumb.png.5fff585404b1905365281ca03ca8cd1e.png

    Screenshot2024-07-16at10_27_44.thumb.png.5cd1eb41e7bcfe58f814fb85dc252e0b.png

    Kort fortalt så trigger den på at hjelperen blir slått på (av Google Assistant), så skrur den hjelperen av (så den er klar til neste gang noen ringer på), så kjører den en "ding-dong" med volum 40%. Den kjøres som "announce" som betyr at den spilles over hva enn som spilles på høyttaleren i øyeblikket (om noe). Vent 2 sekunder og så send meldingen med TTS "Det ringer på inngangsdøren". Uten "vent" automasjonen var det litt lotto om "ding-dong" kom først eller TTS kom først. Etter meldingen er ferdig fortsetter eventuell musikk å spille. 

    Det går også å gjøre TTS tts.speak eller tts.cloud_say i automasjonen, men det fungerer ikke sammen med announce. Fordelen med announce er at den legger seg over det som spilles og den avbryter ikke det som spilles på høyttalerene i utgangspunktet. Du må nesten sjekke litt med dine innstillinger/mediaspillere hva som virker. 

 

Denne måten å gjøre det på kan jeg nå bruke til alle rom. Bad, soverommet til ungene osv. Det er ofte noen kommer på døra her uten at noen får det med seg så dette vil hjelpe veldig. Tidligere gikk ikke dette fordi Google Nest event automasjonen bare ble alt for treg. 

Honorable mention, selve idéen om denne løsningen kom fra denne luringen: https://github.com/home-assistant/core/issues/87234#issuecomment-1772854149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.