Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvilke sensorer for temperatur og fuktighet?


Anbefalte innlegg

Er helt ny på Home Assistant (installert på en 2012 Mac Mini), og trenger tips om sensorer for å måle inneklima (temperatur og fuktighet, bør jeg ha noe mer?)

 

Tenkte 14 innendørs sensorer, en til hvert rom og trappeganger. Hadde vært gøy med en sensor utendørs også. Siden jeg skal ha så mange blir fort pris en faktor. Jeg kan programmere mye selv, men det er viktig at ting er stabilt.

 

 

Hva slags protokoll er kanskje første spørsmål (Zigbee, Z-Wave, eller noe annet?) Her begynner jeg helt fra scratch. Bor i 3 etasjers rekkehus med stort sett bare treverk mellom i gulv og vegger. Wifi-ruter er ikke kjøpt inn enda, tar gjerne mot tips her også (vil helst ha trådløst)

 

Ønsker ikke å skifte batterier så ofte. Har stikkontakter på alle rom. Har også ønske om å automatisere belysning (bytte til fjernstyrte lysbrytere/dimmere/piller) hvis dette påvirker valget noe

Endret av NilsG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du uansett automatisere belysning så kan det vere fornuftig å kjøpe multisensorar som detekterer både bevegelse, lysstyrke, temperatur, eventuelt luftfuktigheit m.m.
Vi har pussa opp stove og kjøkken og har gått over frå Fibaro Multisensor (med batteri) til Aeotec Multisensor 7 med fast power (USB/5V), det var bevisst for å slippe stadige batteriskifter. Begge desse to bruker Z-wave for kommunikasjon, og begge er stabile og gode valg etter min erfaring. Frå før har vi fleire Aeotec Multisensor 6 på fast power, som også har fungert knirkefritt over fleire år, men følsomheiten for bevegelse kunne vore betre (det er blitt betre på versjon 7).

 

Men vi har også ein heil drøss Aqara multisensor som detekterer temperatur og RH/luftfuktigheit. Desse fungerer veldig bra mot Conbee og deConz, som rapporerer vidare til HomeSeer i vårt tilfelle. Fordelen er at dei er langt billigare, men du må skifte batteri (ca. 1 gang per år etter min erfaring), men stabiliteten er veldig bra og dei er veldig plasseringsvennlige. Desse brukar Zigbee til kommunikasjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aqara sine fungerer bra, synes jeg. De bruker Zigbee, rapporterer flere ganger pr time (ned mot hvert minutt hvis temp eller fuktighet endres raskt) og holder ut et par år på et cr2032 batteri. Jeg har koblet til en AA batteriholder på den som ligger i fryser og den har holdt ut i 4 år nå og batteri er fortsatt på 100%. Batteriskifte på disse sensorene er ikke noe jeg bekymrer meg over.

Endret av stigvi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde jeg kjøpe noe som kan brukes med Matter / Thread / Matter over Thread?

 

Har hørt at dette skulle bli det store nye for at alt smartutstyr skal kunne snakke sammen, men hvordan ligger det an?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Ønsker å logge inneklimaet sånn at jeg kan se om jeg bør justere på oppvarming. Og evt justere balansert ventilasjon, men vil helst ikke tukle så mye med det
 

Vi får vannbåren gulvvarme i 1 etasje og på badene i 2 etasje, håper denne ikke trenger å justeres så mye, men det vil være mulig å kjøpe hub til den. 
 

Blir muligens panelovner på soverommene i 2. Vil prøve å få noen som kan styres med Home Assistant, men ikke sikkert det blir behov

 

Mulig vi kjøper varmepumpe til 3 etasje for varme om vinteren og kjøling om sommeren

 

Utvendig solskjerming blir trolig et must, siden huset er godt isolert og har mange vinduer.

 

Men for å vurdere behovet for alt dette hadde det vært fint å fått logget hvor varmt det faktisk er til ulike vær og tider i alle rom 🙂

 

Lys og oppvarming er de største og første behovene jeg ser i «smarthuset» 😊

Endret av NilsG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det kun vannbåren varme på badene? Kan temperaturen justeres for hver kurs? En utfordring kan være du må sette opp bør-temperaturen for varmepumpen slik at det blir varmt nok på badene. Da kan resten av rommene bli for varme om de ikke har temostatsyring av kursene. Det er heller ikke optimalt med høy bør-temperatur for effekltiviteten til varmepumpen.

 

Når det gjelder evt. panelovner hadde jeg satset på Mill. Matter støtte er rett rundt hjørnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vannbåren i hele første etasje pluss badene i andre. Delt inn i egne soner som kan ha ulik varme

 

Hvis vi går for luft-luft varmepumpe er det et par ting å tenke på ja. Sånn at den jobber i harmoni med andre former for oppvarming.

 

Men vil først kartlegge behov ved å logge temperatur 🙂

 

Endret av NilsG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for temperatursensor i gulvene med vannbåren varme. Ikke sikkert den funker så veldig godt siden der er bare treverk i gulvene men koster lite ekstra. I betonggulv er det i alle fall viktig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (53 minutter siden):

Hvordan fungerer dette med vannbåren varme med ulik temperature for forskjellige soner? En sone kan jo ikke ha høyere temperatur enn det varmepumpen produserer?

Man kan kun justere nedover, men det er ikke et veldig stort problem.

Det går fint med vannbåren varme på bad, så lenge badsløyfene er separate.

 

Jeg støtter for øvrig @SveinHa: Gi deg selv mulighet til gulvføler. Det er ikke 100% sikkert du kommer til å bruke den, men det er bedre å ha muligheten enn å ikke ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Moskus said:

Man kan kun justere nedover, men det er ikke et veldig stort problem.

Det går fint med vannbåren varme på bad, så lenge badsløyfene er separate.

 

Hvordan fungerer dette? Jeg har erfaring med vannbåren gulvvarme der en kun har mulighet via regulatorer til å åpne / lukke en kurs.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (10 minutter siden):

vannbåren gulvvarme der en kun har mulighet via regulatorer til å åpne / lukke en kurs.

Ja, det er akkurat slik det virker. Du åpner en ventil til du får den varmen du vil ha på gulvsensoren og så stenger den men du får jo aldri høyere temperatur enn tempen på vannet du tilfører. Jeg har flere betonggulv som for tiden er stilt inn på 21 og badegulv på 27 grader. Tilførseltempen hos meg kan variere myyye men ligger normalt rundt 30 grader men kan også nærme seg 70. I tregulv er der vel en grense på rundt 40 grader som ikke bør overskrides for da kan lett parkett og annet treverk tørke ut for mye og sprekke. Mine kurser åpner ikke før tilførselstempen er høyere enn reell temp + 2 grd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannbåren gulvvarme kommer via fjernvarme. Luft-luft-varmepumpe er noe vi vurderer å sette inn selv.

 

Det er betonggulv i første etasje. Badene i 2 har flisegulv, gir det nok «betong»?

 

Husker ikke om det er sensor i gulvet, skal spørre på befaringen. Håper det. Tror det er for sent å endre nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for vannbåren varme (produsert med varmepumpe) stiller en gjerne inn ønsket romtemperatur som en ønsket verdi. Den kan for eksempel settes til 21 grader som er et ok utgangspunkt for oppholdsrom, men de fleste synes det er for lite på bad. På et bad ville en gjerne satt inn ønsket romtemperatur til over 25 grader.

 

Dersom en setter ønsket romtemperatur for vannbåren varme til den temperaturen som er passe for badene er en avhengig av å regulere ned temperaturen i andre rom med termostater. En utfordring her er treg reaksjonstid. Varmepumpen vil også få noe redusert virkningsgrad.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (På 22.7.2024 den 9.01):

Ok, for vannbåren varme (produsert med varmepumpe) stiller en gjerne inn ønsket romtemperatur som en ønsket verdi. Den kan for eksempel settes til 21 grader som er et ok utgangspunkt for oppholdsrom, men de fleste synes det er for lite på bad. På et bad ville en gjerne satt inn ønsket romtemperatur til over 25 grader.

 

Dersom en setter ønsket romtemperatur for vannbåren varme til den temperaturen som er passe for badene er en avhengig av å regulere ned temperaturen i andre rom med termostater. En utfordring her er treg reaksjonstid. Varmepumpen vil også få noe redusert virkningsgrad.

 

 

På vannbåren varme har man termostat pr. rom, som styrer hver sin ventil som går til hver sone. 1 sone kan være 1 bad f. eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23/07/2024 at 16:32, MrE said:

På vannbåren varme har man termostat pr. rom, som styrer hver sin ventil som går til hver sone. 1 sone kan være 1 bad f. eks.

Ja, jeg er fullstendig klar over det. Det gjør allikevel at temperaturen på vannet er lik for alle rom.

Endret av OlavT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlavT skrev (14 timer siden):

Ja, jeg er fullstendig klar over det. Det gjør allikevel at termperaturen på vannet er lik for alle rom.

Jo, men tiden sløyfen er åpen (dvs. at det blir tilført varme via vannet) er lavere i rom som f.eks. stue og gang enn i bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på artikkelen om Matter-baserte sensorer linka til lenger oppe i tråden og der var det mye fjas gett. Aqara er Zigbee, punktum. Matterdelen kommer om man kjøper Aqaras nyeste hub og det vil man ikke. Ethvert stykke utstyr som enten krever egen hub eller "skya" for å være Matter bør unngås for enhver pris.

 

Jeg var hard på "Skal ikke begynne med smarthus før Matter" og ga opp. Ikke bare fordi det aldri kom noe, men også fordi jeg har mista trua. Standarden er så diger at man vil ende opp med utstyr som sier de er Matter men som bare virker mot sky eller egen hub.

 

Jeg ville aldri kjøpt en hub som ikke lovet støtte for matter, men de vil uansett støtte Zigbee og Wifi, forhåpentligvis også Z-wave.

 

Og man vil ikke ha sensorer med Matter direkte, det man vil ha er Thread som er en Zigbeevariant laget for å være mer standard (lissom) og fungere med Matterenheter og hubber. Matter er et monster og i praksis noe man ikke vil ha på batteridrevet stæsj.

 

Jeg ville også unngått wifi så mye som mulig uansett. Jeg håper Mill vil få Threads i tillegg til wifi og la seg styre helt uten sky eller wifi påskrudd. Da får jeg den kontrollen jeg ønsker å ha.

 

Forøvrig har jeg en god del Aqara nå og bortsett fra at den ene sensormodellen (lille temp&humidity) er no herk å koble til Futurehome er det fine saker. Brukes både på Futurehome og Homey. HA endte jeg opp med å ikke gidde ta meg tid til, har nok andre prosjekter.

 

(Og endte opp med et slags prosjekt uansett: få noe nyttig ut av Buttons+. https://button.plus/ )

Endret av Thomas Lundquist
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25/07/2024 at 22:34, Thomas Lundquist said:

Og man vil ikke ha sensorer med Matter direkte, det man vil ha er Thread som er en Zigbeevariant laget for å være mer standard (lissom) og fungere med Matterenheter og hubber. Matter er et monster og i praksis noe man ikke vil ha på batteridrevet stæsj.

 

Det var en litt bastant konklusjon. Matter fungerer nok greit på batteridrevne enheter. Selv om standarden er stor og omfattende betyr ikke det at en batteridrevet enhet trenger å implementere alt i standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27/07/2024 at 18:50, OlavT said:

 

Det var en litt bastant konklusjon. Matter fungerer nok greit på batteridrevne enheter. Selv om standarden er stor og omfattende betyr ikke det at en batteridrevet enhet trenger å implementere alt i standarden.

Jeg står ved den. Stikkordet er egentlig "Wifi", som ikke har noe på små batteridrevne dimper å gjøre. Nettverksstack for IPv6 må uansett til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28/07/2024 at 19:43, Thomas Lundquist said:

Jeg står ved den. Stikkordet er egentlig "Wifi", som ikke har noe på små batteridrevne dimper å gjøre. Nettverksstack for IPv6 må uansett til.


Derfor finnes Matter over Thread.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, OlavT said:


Derfor finnes Matter over Thread.

Jepp, som ikke er helt det samme og nevnt i første svaret mitt. Skal man ha noe det står "Matter" på må det også være Thread.

 

(Jeg må innrømme at jeg er usikker på hvor batterieffektiv "Matter over Thread" er kontra Zigbee/Z-wave, men mistenker at det er dårligere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.