Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Er det mulig å se gjeldende Effekttariff ved hjelp av Tibber i Home Assistant?


Anbefalte innlegg

Jeg har fortsatt Tibber (en av de som ikke hoppet av :P) og har Tibber Pulse. Bruker en tilpasset variant av @Kim123 sin smartstyring av lader og effekttrinn (Git: https://github.com/kimmilde/home-assistant) og det ser så langt ut som det fungerer bra. Nå prøver jeg å komme meg bort fra Node-Red og powersaver.no (som forøvrig har vært veldig bra, men jeg prøver å komme meg mer HA "native"). En ting jeg da savner er å finne ut hvilket trinn jeg er på nå. Har jeg gått over 10kW effekttrinnet så er det ingen grunn til å holde seg under resten av denne måneden. Men Tibber APIet ser ikke ut til at det deler denne informasjonen så jeg må i tilfelle manuelt sjekker i Tibber appen. 

 

Er det noen som har klart å finne en god måte å lese dette ut på? Jeg har Elvia, kanskje de deler den informasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg fant en "bakvei" til mål på dette. Lastet inn ha-elvia via HACS (den offisielle Elvia integrasjonen fant jeg ikke noe doc på, klarte ikke finne ut hvor den lagrer dataene ...). En kar på github har laget en "fixed" versjon som fungerer: https://github.com/andreabl/ha-elvia

 

La inn denne integrasjonen. Token fra "min side" og API key fra Elvia developer portal, pluss målerpunkt ID og da fikk jeg opp alt dette: 

 

image.thumb.png.41f26d38584da9b134a016e7853a7c75.png

 

Antar jeg riktig at effektleddet kan jeg lese ut fra "max hour 3 current month"? Altså, er den > 10 så er vi på 10-15, er den > 15 så er vi på 15-20. Nå har jeg 16,3 altså derfor jeg er på 15-20 akkurat nå.  Noen som vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på det jeg leser her: https://www.elvia.no/nettleie/alt-om-nettleiepriser/priser-ny-nettleiemodell/ så er regelen:

 

"gjennomsnittet av de tre timene i måneden du bruker mest strøm (fordelt på tre ulike dager) utgjør hvilket fastleddstrinn du havner på"

 

Så kanskje disse 3 sensorene er hver av disse dagenes maks, løsningen kan derfor være å ta en gjennomsnitt av disse tre. Så da blir det en hjelper for å ta snittet av disse. Følger med i august så ser vi om dette blir rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sbarmen skrev (8 timer siden):

Antar jeg riktig at effektleddet kan jeg lese ut fra "max hour 3 current month"? Altså, er den > 10 så er vi på 10-15, er den > 15 så er vi på 15-20. Nå har jeg 16,3 altså derfor jeg er på 15-20 akkurat nå.  Noen som vet?

Ja, det er korrekt. Det er min erfaring og jeg styrer aktivt flere enheter både hjemme og på hytta for å holde meg innenfor valgt effekt-trinn (10 hjemme, 5 på hytta). Tibbers integrasjon i Home Assistant https://www.home-assistant.io/integrations/tibber/#sensor har sensoren «Estimated consumption current hour» som er glimrende å bruke til å styre autmasjoner som justerer forbruket tett oppunder valgt grense. Bruk av denne gjør at det går helt fint med kortvarig forbruk som er mye høyere, f.eks. om noen lager en enkel middag mens elbilen lades og vv-berederen er på. Slik jeg har satt opp mine automasjoner er det først i siste halvdel av timen at noe skrus av. Kan legge til at jeg måtte lage noen litt hissigere regler for siste del av timen på hytta, etter litt flaks i april. 😁 Mindre å gå på med 5 kWt/t som målsetning enn det er hjemme med 10, effekten av matlaging blir mye større.

IMG_0185.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har også basert automasjon på den Tibber current hour sensoren for mine automasjoner. Siden jeg har to elbiler og en halvstor enebolig blir det å sikte særlig lavere enn 15 litt utopisk. Men kanskje nå på den varme årstiden. 

 

Jeg tester å sette target til 10 nå, og så har jeg satt opp noen regler for dynamisk å øke nivået om det brytes fordi mine begrensninger av en eller annen grunn ikke gjør susen. 

 

Så får vi se når vi kommer dit hvor vi må prioritere mer på oppvarming i vinter. Akkurat nå er en god tid til å teste litt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.