Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Robotgeit? Noen som kjenner Ecovacs Goat G1?


Anbefalte innlegg

Automower 315x begynner å bli moden for utskifting og etter en del leting på nett fatter Ecovacs Goat G1 interesse. 

 

Plenen min er en smule komplisert med 3 soner som er skilt med en 60cm korridor, den ene ca 1 meter lang og den andre 6-7 meter og de går i 2 retninger så det er litt vanskelig med bare 1 guide wire. Det har jeg løst med 2 guide wirer der jeg kobler på den ene en uke og den andre neste uke og det funker for så vidt greit nok. Totalt plenareal er rundt 750 m2.

 

Pr i dag ser der ikke ut til å finnes noen integrasjoner for smarthus men det kommer nok etterhvert, Goat er jo et ganske nytt produkt og Ecovacs har jo allerede integrasjon for støvsugere og de bruker samme appen...

 

Navigasjon er med GPS og lokale "Beacons". Det følger med 2 beacons i pakken men en kan supplere med flere om nødvendig. Det jeg ikke finner helt ut av er hvordan beacons benyttes. I bruksanvisningen er plassert ut 3-4 beacons på en veldig standard firkantet plen og om det er nødvendig må jeg ha et dusin... Om det er nok at klipperen har kontakt med et beacon så mener jeg at jeg kan klare meg med 2 stk. Ser enkelte brukere syter for at de må ha så mange beacons at de ikke har råd (kr 1.200/stk).

 

Selgeren på Obs Bygg anbefalte Gardena Smart Sileno Life 800+ ZoneProtect robotklipper framfor Ecovacs GOAT G1-800G robotklipper men fikk et inntrykk av at det var fordi han visste mer om Gardena enn Ecovacs.

 

Noen som har erfaring og kan gi litt saklig info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Fant litt info på Reddit:

 

Sitat

 

Hi,

I would add a couple of points to the “official” instructions (based on my personal experience):

  1. The mower must always have line of sight off at least 2 beacons;

  2. Mower must not travel more than 45m from the two beacons that it has line of sight with.

 

45 meter er ikkeno problem hos meg men 2 beacons synlig fra klipperen medfører i alle fall 4 stk og kanskje mer...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Goat G1 med 7 beacons og anbefaler deg å holde deg så langt unna som mulig, makan til dritt skal du leite lenge etter... Den stopper for den minste ting som gjør at eg må inn i den jævla dritt appen for å få den til å fortsette heile tida... Lage kart over plenen tar lengre tid enn å ligge ned ledning, skulle flytte ladestasjonen og endte opp med å bruke 7 timer på å få den i gang igjen...

 

Neste år går eg til innkjøp av Segway Navimow hvis den fortsatt er best i den prisklassen 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Bjørn Mork skrev (8 minutter siden):

Hvorfor det?

Litt varierende grunner som at den har kjørt 3 ganger tur-retur Karmøy-Stockholm, har et litt stort deleforbruk og fryktelig uintelligent bruk av GPS. Designet for 1600m2 plen men i verste veksttiden klarer den ikke å holde unna 750m2 ved å kjøre kl 0800-2200 7 dager i uken og mye av årsaken er fryktelig lang tid for å finne ladestasjonen. Siste årene har den begynt å sette seg fast på nye plasser selv om ledningen ikke har flyttet seg. Har brukt fryktelig mye tid på finjusteringer men begynner å bli lei... At den i en årrekke er blitt "Best i test" trenger ikke å bety at det er en god klipper...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, SveinHa said:

mye av årsaken er fryktelig lang tid for å finne ladestasjonen

Rart.  Antar denne kan settes opp med forskjellige søkemetoder og at du da har prøvd alle?  Kan den bli forvirret av at du bytter guide-kabel?

9 minutes ago, SveinHa said:

At den i en årrekke er blitt "Best i test" trenger ikke å bety at det er en god klipper...

Nei, det er klart.  Men jeg er nå fremdeles skeptisk til mindre kjente utfordrere.  For meg ser det ut til at Husqvarna har lagt ganske mye omtanke i nettopp ting som framkommelighet, både i hardware og software.  Interessant erfaring at den blir dårligere over tid. Hva kan det skyldes? Slark?  Læring?  Eller nye software-bugs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (1 minutt siden):

Kan den bli forvirret av at du bytter guide-kabel?

Nei, det er noe jeg har startet med i år og finn ladestasjon har den alltid slitt med periodevis. Den går til ladestasjonen når batteriet er på 37% og det er bare en håndfull eller 2 ganger den ikke har nådd fram men ganske vanlig ned mot 5% og da har den brukt ganske lang tid...

Der er 3 "Finn ladestasjon" prioriteringer: 

  1. Følg kantledning
  2. Følg guideledning
  3. Radiosignal fra ladestasjon

1 er lite praktisk grunnet komplisert hage, 2 foretrekkes men om den følger guide og støter på et eller annet så kan den plutselig være i en helt annen ende av hagen. 3 må jeg ha på lav eller medium ellers prøver den å kjøre gjennom huset uten å finne veien rundt hjørnet... Kan nok avhjelpes ved å flytte ladestasjonen...

Bjørn Mork skrev (8 minutter siden):

For meg ser det ut til at Husqvarna har lagt ganske mye omtanke i nettopp ting som framkommelighet, både i hardware og software. 

Jeg er ikke så sikker på det... At de skryter er nå en ting men for meg ser den heller dum ut. GPSen kunne jo utnyttes langt bedre for å finne ladestasjon men for meg ser den bare ut til å tegne et veeeeeeldig simpelt kart over hvor den har kjørt...

 

Håper teknologien har gått litt framover for 315X virker en smule steinalder på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå har jeg sett på en mengde omtaler av forskjellige klippere og er vel enda mindre smart enn i går...

 

Inntrykk så langt:

  • GPS baserte uten kantledning krever god GPS dekning i hele hagen og jeg har en del store trær som hindrer en god del (noen skal ned i løpet av et par år men ikke alle). De med beacons krever mange beacons siden jeg har en komplisert plen og flere bygninger i veien. De GPS baserte krever korridor mellom soner på 1-2 meter bredde og jeg har 2 korridorer på 60 cm som jeg ikke kan gjøre stort med. 
  • Vision baserte som Worx Landroid Vision M800 kan også se fristende ut men basert KUN på vision er jeg skeptisk til. I en test tok de den med til naboen og den satte i gang å klippe helt fint der og men jeg har 3 soner skilt med en 60 cm korridor og det vil nok være litt tilfeldig om den finner korridoren regelmessig.
  • Begynner å helle mot "den gode gamle sorten" med kantledning men med litt "intelligens" som Gardena Smart Sileno Life LONA 800. Kantledning har jeg jo allerede og da er det jo litt tut-og-kjør. Hadde likt å få litt systematisk klippemønster men da er en tilbake på GPS igjen... Det tilfeldige klippemønsteret gjør jo at klipperen bruker myyyye lengre tid enn nødvendig...

Mange klippere med forskjellig hagedekning er helt identiske maskiner men bare med forskjellig batteristørrelse. Større batteri gir lengre kjøretid men også lengre ladetid så da går vinningen opp i spinningen så jeg tror ikke de oppgitte dekningsområdene er så pinlig nøyaktige. Så har en jo f.eks. Segway Navimow i105E som har oppgitt 500m2 dekning men der har de lagt inn begrensing i softwaren på ca 550m2 og da er det jo umulig å strekke grensene litt og slikt irriterer vettet av meg... Bevisst lage en "falsk" begrensing, da kjøper jeg noe annet...

 

Skal ikke være enkelt dette her...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to Gardenaklippere (en hjemme og en på hytta). Er stort sett godt fornøyd med dem, men de sliter litt med røtter. Har heldigvis Robonect-kort i begge, så får stort sett alltid styrt de løs igjen. 🙂

 

Du sier du har en komplisert hage - har du vurdert å bruke mer enn én klipper? Ser det er en del som bruker de rimelige Meec-klipperne fra Jula på små områder, og en større klipper på hovedområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mk1 black limited skrev (Akkurat nå):

Du sier du har en komplisert hage - har du vurdert å bruke mer enn én klipper? Ser det er en del som bruker de rimelige Meec-klipperne fra Jula på små områder, og en større klipper på hovedområdet.

Ja, jeg har tenkt den tanken også. Det ene sub-området, som er viktig å holde pent, er ca 85 m2 og nokså enkel fasong. Hadde nesten kjøpt en ganske rimelig mellomklassemodell ikke langt unna i går men en annen var litt kjappere enn meg...

 

Ser en del av kantledningmodellene  ikke bruker guideledning og det kan gi en lang kjøretur til ladestasjonen.

 

En veldig grov oversikt over plenen ser slik ut. Blå strek er klippersporet (står i ladestasjon nå). 85m2 plenen med lang korridor er til høyre og den mindre viktige 60m2 plenen er til venstre. Kantledningen er en smule mer komplisert da den i nedre del av hagen går rundt en del bærbusker så det blir en lang vei å gå om kantledningen skal følges til 85m2 plenen: 

image.thumb.png.628b2d7226283d35dce4cc663d4df394.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke Husqvarna mulighet til å ha flere guideledninger? Gardena har kun mulighet til en guideledning og det blir vel et problem når du har to områder med smale tilkomster/korridorer. Jeg har to Gardena klippere selv og administrerer to Gardena klippere som mine foreldre har, og de har alle fungert bra inkludert korridorklipping, da går guideledningen igjennom korridorene og sørger for å få klipperne ut igjen uten problemer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har klippegreiene mine tatt en litt uplanlagt vei... Husqvarna klipperen er på vei til Røst og jeg har fått klørne i en retro-robotklipper: Ambrogio Linea 50 Evolution:

Denne er fra ca 2012 og er ganske enkel men har så langt gjort et pent stykke arbeid. Der er en del smart programmering i den men jeg har så langt ikke funnet ut av logikken, vil tro det er mye tilfeldigheter og sensorer i hvert hjørne som til sammen gjør den rimelig smart... Må ha fysisk avgrensing av klippeområdet men det har jeg allerede med bare noen få meter unntak. Denne klipperen er også ment å ta med andre steder for litt mer tilfeldig klipping. Den her lille tassen skal klare 800 m2.

 

En ting jeg har sett i min leting etter ny robotklipper er at oppgitt klippekapasitet i beste fall er villedende. Husqvarna oppgir hva den klarer med drift sånn omtrent 24/7 mens Ambrogio oppgir gjennomsnittlig driftstid på 2 timer/døgn. Ingen av disse anslagene er nok riktige men de indikerer nå likevel hvordan en må tolke spesifikasjonene. I tillegg har en jo slikt som Segway som setter software begrensing på klippeareal slik at en ikke kan strekke strikken litt om en trenger det...

 

I tillegg har jeg å vei i posten en helt ny Ambrogio L15 Deluxe som skal bli hovedklipperen. Litt mer om den når den kommer i drift... Og hele utskiftingen går med noen hjemmeautomasjonslapper i pluss...

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er omsider den nye Ambrogio L15 Deluxe oppe og går. Helt ny og ubrukt maskin kjøpt for en meeeeget god pris på finn.no. Ble litt startvansker men importør i Notodden var behjelpelig. Min maskin er bygget i 2019 og en oppdatering av app i starten av dette året gjorde at jeg ikke fikk kontakt. Installerte en app fra i fjor og da ordnet det seg. Så langt har jeg ikke klart å oppgradere firmware i klipperen men i nøden er der et servicesenter få mil herfra som kan bistå. Skal være mulig med oppgradering direkte fra app men det litt store spranget fra 2019 ti 2024 uten oppdateringer lager nok litt krøll...

 

Første kjøring i meeeeget vått gress:

 

Litt ledninger som ikke er nedgravd bak ladestasjonen så jeg måtte manuelt holde den unna... Bare 1 cm mose der så ikke så lett å grave ned kantledningen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Merker meg i videosnutten over at der er tydelig "klippelyd" men den er tilnærmet lydløs i praksis. En ser jo også i videoen at gresset er både høyt og vått så det kan være det som ga litt ekstra lyd.

 

Så langt har L15 gjort en god jobb men jeg ser at den blir litt snau for min 750m2 og ganske kompliserte plen så der er en brukt 2018 modell Ambrogio L250 Elite på vei i posten. Denne er specet til 3200m2 så det skal holde...:

L250Elite.thumb.png.5493b0d755bd761533e96f8ce0daa293.png

L15 fikk firmware oppgradering (fra ver 44xx til ver 70xx) i går og det ga en merkbart mer pålitelig klipping. Det er lett å undervurdere L15 siden den er så knøtttliten men den er spesifisert for 600m2 og selv om den ble litt snau for min plen så står den ikke langt tilbake for Husqvarna 315x som er specet til 1600m2.

 

Hadde en stopp i noen dager på Husqvarnaen i sommer og det gjorde at gresset vokste litt i overkant mye. Da den var i gang igjen la den etter seg en masse striper med klippet gress som etterhvert ble gult. Den brukte over en mnd før dette var borte igjen. Ambrogio driver med kompostklipping og det er svært uvanlig at den legger igjen synlige spor etter høyt gress.

 

Har måttet jobbe en del med kantledning, litt fordi Ambrogio og Husqvarna forholder seg litt forskjellig til kantledningen og litt fordi hagen er blitt ganske overgrodd utenfor ledningen samt at jeg har hatt ønske om å optimalisere klippingen flere steder men har sett at 315x ikke vil klare å kjøre de stedene jeg vil.

 

En litt fancy sak med Ambrogio er at en kan "programmere" klipperens oppførsel med kantledningen:

  • Ved å legge en loop ut fra kantledningen i en lengde av 1-2 meter med 5 cm avstand 90 grader ut fra kantldn. vil det gi klipperen beskjed om å følge kantledningen slavisk de neste ca 10 metrene dersom den er i "følg kantledning"-modus. Dette er nyttig når den skal gjennom trange passasjer og også i sammenheng med neste "program".
  • Legg kantledningen i en trekant der kortsidene er 40cm og langsiden er 50cm så vil det få klipperen til å dreie 90 grader, kjøre rett fram til den treffer kantledningen på andre siden og på den måten kjøre forbi "unødvendige" deler av plenen når den er på vei til ladestasjonen.

Har tegnet inn noen slike "programmer" her:

 PlenProg.thumb.png.c24d28586087406295ea9a42331c1d04.png

I utgangspunktet går alltid klipperen med klokken langs kantledningen for å finne ladestasjon. Denne programmeringen  vil kunne spare mye unødvendig kjøretid.

 

Ellers har jeg helt sluttet med å legge kantledning oppå plenen og feste med teltplugger. Nå skjærer jeg en fure med 5" vinkelsliper og dytter ledningen nedi med dette lille verktøyet jeg fant på printables.com:

IMG_20240829_125218_195.thumb.jpg.e6fbe91fbc50f0963b5ade45d2d9023f.jpg

Endret av SveinHa
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og der rota Posten det til med "Nyeklipperen"... Selve klipperen veier 15.3kg så med ladestasjon og emballasje burde totalvekten bli rundt 25 kg (som også selger mente) men Posten mener den er 66.5 kg og da ble den returnert til avsender og Finn avbrøt handelen... Skal ikke være enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da tok denne saken en litt annen retning enn jeg hadde tenkt... igjen...

 

L250 klipperen jeg hadde kjøpt klarte Posten å rote til slik at Finn kansellerte handelen og selger solgte til en annen i stedet...

 

Der var en annen brukt Ambrogio klipper på Finn og den fikk jeg til en SVÆRT god pris så får vi se om Posten klarer jobben denne gang...

 

Det ble en Ambrogio L200 Basic denne gang. Ikke på noen måte førstevalget da den ikke har GPS/GPRS men jeg har nå en liten plan om å snekre meg en ESP32-GPS-tracker slik at jeg kan holde litt øye med den...

 

Men hvor lenge var Adam i Eva? Mens jeg skrev dette innlegget fikk jeg melding fra selger om at klipperen var forsvunnet... Andre klipperen jeg har kjøpt og ikke fått på 1 uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.