Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Hvor mye kwt bruker din varmtvannsbereder per måned?


Anbefalte innlegg

Jeg kjører Homey-anlegg, installert i 2023 og har siden utvidet med en Aeotec Heavy Duty switch for varmtvannsbereder. Jeg har i senere tid begynt å se litt på månedstotal for kwh-bruk for å se hvilke enheter som bruker mest, og ser nå at berederen er ivrig på strømforbruk. Jeg har foreløpig ikke lagt inn at den skal kjøre på billige timer etc, men tenker å se på dette til vinteren. Riktignok bruker jeg Power by the Hour som kan gi litt ustabile svar, alt etter hvor god dingsene er i å svare (f.eks. har jeg oppdaget at den rapporterer for mye på Mitsubishi varmepumpen).

 

Men jeg lurte på en ting: Hvor mye er normal kwt-bruk, gjerne per person per måned?

 

Jeg ser at jeg brukte i juni 422 kwt og fordelt på 4 personer gir det 105 kwt per person. Er dette mye?  Varmtvannsberederen er en OSO RS 200 produsert 2004.

Endret av halono
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset går det ca 250 kWt per mnd til vv-berederen. 4 i huset, 24 år gammel 300l bereder med 3 kw element. Sparte inn Aeotec heavy duty og elektriker i løpet av 2022 på å flytte forbruket til døgnets billigste timer (Powersaver i Home Assistant). Litt mindre lønnsomt nå med ny strømstøtteordning per time, men fortsatt mye å spare når noen timer i døgnet er nesten gratis mens andre koster minst 10 gangen. Jeg har ikke målt effekten på ekstra isolering, men tror det hjalp litt på varmelekasjen fra min gamle bereder at jeg har pakket den inn i 5cm glava jeg hadde liggende. Selve oppvarmingen av vannet er det jo ingen forskjell på i forbruk, men nye beredere er normalt mye bedre isolert. Det betyr mest om den står i et kaldt rom, min står under trappen i varm kjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

halono skrev (9 timer siden):

Jeg ser at jeg brukte i juni 422 kwt og fordelt på 4 personer gir det 105 kwt per person. Er dette mye?

Hos oss bruker vi 35kWt pr person pr mnd på varmt vann. Jeg vil påstå 105kWt er mye, men det er vist nokså normalt

https://www.helg.no/bolig/vet-du-hvor-mye-varmt-vann-du-bruker/s/1-63-7741664

Har du varmtvannstank med ekspansjonstanker så kan det faktisk skje at varmtvann forsvinner ut av huset. Det gjorde det hos oss. Tilbakeslagsventilen på inntaket var ødelagt pga fremmedelement i den. Det som da skjedde var at trykkendringer i det kommunale nettet presset vann inn i VVB sine ekspansjonstanker og når trykket i det kommunale nettet sank så ble varmt vann presset ut av tanken pga trykket i ekspansjonstankene. Inntaksledningen var glovarm pga varmt vann på vei ut huset 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg målte for nokså nøyaktig 2 år siden et snittforbruk per døgn på mellom 7 og 8 kWh. Dette var en OSO 200l bereder fra 2001, og jeg valgte da å sette på en Aeotec og satte den til å levere strøm i døgnets 10 billigste timer via en flow på Homey. Målet var altså ikke å spare strøm da vi etter min oppfatning ikke har noe unødig forbruk av varmtvann, men tanken var å spare penger ved å kjøpe strømmen da den var billigst. Resultatet var IIRC at jeg sparte i snitt nesten 1 krone per forbrukte kWh, altså ca 7 kr per døgn. Switchen var dermed spart inn i løpet av få måneder.

Senere takket VVB for seg, og jeg erstattet den med en Høiax Connected som får strøm etter det samme prinsippet som switchen fikk, altså de 10 billigste timene per døgn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Inntaksledningen var glovarm pga varmt vann på vei ut huset 🙂

Og der fikk jeg grunn til å sette en temperaturmåler på vanninntaket. Dette skal sjekkes! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (1 time siden):

Har du varmtvannstank med ekspansjonstanker så kan det faktisk skje at varmtvann forsvinner ut av huset. Det gjorde det hos oss. Tilbakeslagsventilen på inntaket var ødelagt pga fremmedelement i den. Det som da skjedde var at trykkendringer i det kommunale nettet presset vann inn i VVB sine ekspansjonstanker og når trykket i det kommunale nettet sank så ble varmt vann presset ut av tanken pga trykket i ekspansjonstankene. Inntaksledningen var glovarm pga varmt vann på vei ut huset 🙂

Hører diverse kommuner (ikke min kommune så vidt jeg vet) krever tilbakeslagsventil på vannledningen og det gir også behov for ekspansjonstank i alle hus men hva er det egentlig de vil oppnå med alt dette fjaset? Det ryktes at "forurenset" vann fra husene kan komme tilbake til det kommunale nettet og "forurense" andre husstander.

 

Om ikke husken min er helt feil så vil vann utvide seg ca 2% ved tempøkning på 60 grdC (10-70 grd) og da vil en 200 liter bereder måtte kvitte seg med 4 liter vann. Hvor langt ut av huset kommer disse 4 litrene? Langt nok til å varme opp inntaksledningen noen meter men det er nå begrenset hvor langt det kommer... I mitt hus er det snakk om et par meter utenfor husveggen og da er der enda 40 meter igjen før det kommunale nettet... Og har det i det hele tatt noen praktisk negativ effekt for det kommunale vannet (som kommunen påstår)?

 

Ditt tilfelle @stigvi med defekt tilbakeslagsventil OG ekspansjonstank produserer jo et vesentlig større problem enn uten begge deler (i den grad det er et problem i det hele tatt) siden ekspansjonstanken "puster" ved endret vanntrykk (og hvor mye endrer vanntrykket seg i løpet av et døgn?). Noen som har en plausibel forklaring på dette kommunale kravet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to vv-tankar - ein separat kun til kjøkken og ein til alt anna forbruk (bad, toalett, vaskerom).

 

Den til kjøkkenet har eg veldig lite statistikk på etter oppussing av kjøkken, ny tank og reset av forbruket - men ca. 2 kWh per dag er ikkje så langt unna. Her har vi no ein ny 120 liter tank. Unødvendig stor, men det er bevisst for å kunne varme opp med eigenprodusert (solcelleanlegg) og/eller billige timar, samt kunne kople ut for å unngå høg effekttariff utan at det medfører kaldt/lunkent vatn på kjøkkenet.

 

Den andre tanken som forsyner "resten" har logga i overkant av 5 år, og denne har eit snitt på ca. 2983 kWh per år, eller ca. 8,17 kWh per dag. Denne tanken er frå ca. 2006.

 

Begge tankane står i kjellaren. Der er det ca. 15 grader om kjellaren og alt frå 2-8 grader om vinteren, avhengig av utetemperatur. Dårleg utnyttig av lekkasjevarme om vinteren mao., men veldig praktisk mtp. plassering. Eg likar å tru at vi unngår å ha på tilleggsvarme i kjellaren om vinteren, men har ingen god dokumentasjon på dette.

 

Vi er to vaksne og tre barn i huset. Ved 30,5 dagar per månad gir dette eit forbruk på ca. 310 kWh, eller 62 kWh per person.

 

Edit: vi monterte sparedusj for eit par år sidan, truleg i 2021-2022. Ein relativt "spandabel" sparedusj, men produsenten påstår den skal kunne spare "opptil 30%".

Endret av bjornepappa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (1 time siden):

Hører diverse kommuner (ikke min kommune så vidt jeg vet) krever tilbakeslagsventil på vannledningen og det gir også behov for ekspansjonstank i alle hus men hva er det egentlig de vil oppnå med alt dette fjaset? Det ryktes at "forurenset" vann fra husene kan komme tilbake til det kommunale nettet og "forurense" andre husstander.

 

Om ikke husken min er helt feil så vil vann utvide seg ca 2% ved tempøkning på 60 grdC (10-70 grd) og da vil en 200 liter bereder måtte kvitte seg med 4 liter vann. Hvor langt ut av huset kommer disse 4 litrene? Langt nok til å varme opp inntaksledningen noen meter men det er nå begrenset hvor langt det kommer... I mitt hus er det snakk om et par meter utenfor husveggen og da er der enda 40 meter igjen før det kommunale nettet... Og har det i det hele tatt noen praktisk negativ effekt for det kommunale vannet (som kommunen påstår)?

 

Ditt tilfelle @stigvi med defekt tilbakeslagsventil OG ekspansjonstank produserer jo et vesentlig større problem enn uten begge deler (i den grad det er et problem i det hele tatt) siden ekspansjonstanken "puster" ved endret vanntrykk (og hvor mye endrer vanntrykket seg i løpet av et døgn?). Noen som har en plausibel forklaring på dette kommunale kravet?


Hos oss endret det kommunale trykket seg hele tiden opp og ned alt ettersom hva naboene gjorde. Det førte til vann inn og ut av VVB nærmest kontinuerlig som om det ble pumpet. Men det var veldig merkbart. Vi hadde jo 60 grader varmt vann når vi tappet "kaldt" på kjøkkenet.

Det jeg har hørt, er det du nevner. En vil ikke ha forurenset vann ut i det kommunale. Og jeg mener det er et EU krav, men er ikke sikker på akkurat det.

Det finnes andre hypotetiske tilfeller. Som feks at noen tapper vann i badekar med dusjslange som ligger i bunn av karet. Hvis trykket forsvinner når dette skjer, så kan et helt badekar med såpevann forsvinne inn igjen i dusjslangen og ut i det kommunale nettet.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med ekspansjonskar er etter det jeg forstår ikke helt enkelt. Det kan være at enkelte kommuner forlanger dette, og det kan også være gode grunner til det som jeg ikke forstår. Da jeg byttet bereder mente rørlegger at jeg måtte ha ekspansjonskar. Jeg sa da at det etter min forståelse er en anbefaling og ikke et påbud, og så viste jeg ham bilder av at vår VVB står på vaskerom med våtromsvinyl og sluk, og sikkerhetsventilen på VVB er 20 cm fra dette sluket. Da var han enig i at et ekspansjonskar ikke ville ha noe for seg. Andre i nabolaget med likt hus som oss har ikke møtt samme forståelse hos sine rørleggere.

Men ok, for å ikke å avspore tråden; er det trådstarters mål å spare strøm eller å spare penger? Sistnevnte er trolig litt enklere enn førstnevnte 😉 
Spare penger gjør man jo ved å velge bort de dyreste timene for når VVB får strøm, mens å spare strøm krever mer analyse av forbruket og variasjoner i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (1 minutt siden):

Dette med ekspansjonskar er etter det jeg forstår ikke helt enkelt.

Det er i det øyeblikket en setter tilbakeslagsventil på tilførselsledningen at ekspansjonskar har enn funksjon. Med tilbakeslagsventil uten ekspansjonskar vil en kald bereder som varmes opp måtte kvitte seg med litt vann (4 liter i eksempelet mitt over) og det vannet kommer da ut av sikkerhetsventilen og går til sluk.

 

Når det gjelder å spare strøm til berederen er det bare varmepumpe som hjelper men om der er økonomi i det kan diskuteres. Å spare kroner er en helt annen sak og da er det bare å sikte seg inn på de billigste timene. Periodevis kan der gå dager mellom hver gang berederen min er på og jeg tror ikke jeg har vært under 50 grader noen gang...

 

Forbruket på berederen min kan jeg ikke si stort om for den varmer også opp gulvene så selv om jeg har de tallene lett tilgjengelig så blir de ikke relevante her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har målt varmetapet på min VVB og den er: tap(W) = 2000(0.00135 * t - 0.0384). Dette gjelder for meg der tanken står i et vaskerom på 20grader C. Er det kaldere, som feks i en uisolert kjeller, er tapet større.

Så ved 50grader C er tapet 58W og ved 80grader C er tapet 139W. Forskjellen utgjør 709kWt pr år. Med dagens strømpris er det altså litt å spare på å senke temperaturen.

50 grader er nok til at legionella ikke utvikler seg ukontrollert, men de dør ikke heller så jeg varmer opp tanken til 80 grader C to-tre ganger i måneden.
Jeg har en OSO tank med OSO sin temperaturfølerstav. Denne er koblet til en esp8266 så jeg har full kontroll på temperatur på 3 steder i tanken. Når den er så lav som 45-50 grader så er det viktig å ha kontroll på det for at temperaturen ikke kommer under dusjvarmt. Temperaturen synker litt på vei til dusj så jeg har funnet ut at 45 grader i VVB er absolutt laveste jeg kan ha uten at noen i huset klager.

Endret av stigvi
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 1 bruker ligger forbruket hos meg på mellom 100 og 140Kwh i måneden på en 2Kw/200L Oso fra 2021. mine anslag er at ca halvparten av dette er rent varmetap for å ha varmtvann klart til bruk. Denne er overvåket i topp og bunn, og varmes opp etter strømpris, normalt tas den opp til 60 grader de billigste timene. og opp til 70 et par ganger i måneden for å sikre mot bakterievekst osv (80 grader når en har får betalt for å bruke strøm). Forbruket ble omtrent halvert ved å slippe temperaturen såpass mye ned. Og med å ikke varme i det hele når huset står tomt. Innsparingen i kroner er ganske heftig året sett under ett på bare å flytte oppvarmingen til de billigste timene. Jeg regnet litt på det i starten og tjente inn mitt oppsett for styring på rett over en måned når prisene var på det sprøeste.

 

Tilbakeslagsventil og ekspansjonstank er særdeles viktig å ha på plass slik jeg bruker berederen da, temperatur endringene i løpet av døgnet og ukene er veldig stort. Og når det ikke er forbruk, må det være en plass å ekspandere, sikkerhetsventilen er nemlig ikke sikkert at lukker seg igjen hvis den blåser.

 

Har vurdert å automatisere innblandingen av kaldvann før distribusjon da, Siden forskjellen på om berederen er 50 eller 80 grader er veldig stor, og det med fordel kunne vært justert fortløpende etter temperatur. Vet ikke om noen har gjort dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (På 2.8.2024 den 12.11):

Jeg har målt varmetapet på min VVB og den er: tap(W) = 2000(0.00135 * t - 0.0384). Dette gjelder for meg der tanken står i et vaskerom på 20grader C. Er det kaldere, som feks i en uisolert kjeller, er tapet større.

Så ved 50grader C er tapet 58W og ved 80grader C er tapet 139W. Forskjellen utgjør 709kWt pr år. Med dagens strømpris er det altså litt å spare på å senke temperaturen.

50 grader er nok til at legionella ikke utvikler seg ukontrollert, men de dør ikke heller så jeg varmer opp tanken til 80 grader C to-tre ganger i måneden.
Jeg har en OSO tank med OSO sin temperaturfølerstav. Denne er koblet til en esp8266 så jeg har full kontroll på temperatur på 3 steder i tanken. Når den er så lav som 45-50 grader så er det viktig å ha kontroll på det for at temperaturen ikke kommer under dusjvarmt. Temperaturen synker litt på vei til dusj så jeg har funnet ut at 45 grader i VVB er absolutt laveste jeg kan ha uten at noen i huset klager.

Brukar du gjennomsnitt av dei tre målingane, eller har du forskjellig vekting på dei?

Eg har måling nede ved termostaten samt utenpå røyret på toppen av tanken. Brukar gjennomsnitt av desse to og det fungerer ganske bra, men er gjerne interessert i å forbedre resultatet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100-120kWt sommer, 200-240kWt vinter. 2kW 200l oso som er halvannet år gammel. Singel mann, men litt for glad I lange varme dusjer etter lange arbeidsdager ute i kulda om vinteren... Styrer oppvarming til solstrøm med billigste timer når det ikke er nok sol, så kostnaden er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjornepappa skrev (8 timer siden):

Brukar du gjennomsnitt av dei tre målingane, eller har du forskjellig vekting på dei?

Jeg har vekting. Nedre temp kan godt bli lav og dersom øvre temperatur kommer under 45 grader så er det full oppvarming så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker et sted mellom 200 og 240 kWt i måneden. To voksne og to barn. Berederen er en ca. tre år gammel 3kW/300l Oso. Kjører inntil de fire billigste timene hver dag.

Berederen står i kjeller uten oppvarming.

Endret av Kristobald
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.