Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Etterisolering av varmtvasstank

Anbefalte innlegg

Vi har to varmtvasstankar, begge står i kjellar der spillvarmen i beste fall kjem bittelitt til nytte om vinteren, ellers er dette å rekne som tap. Sidan dei står i kjellaren er det god plass og ingen problem om dei ikkje er direkte pene å sjå på.

Har tenkt på om det er noko særleg å hente på å etterisolere tankane med å rulle rundt f.eks 10 cm glava/rockwool. Vi driv med oppussing, så eg tok i dag litt resteisolasjon og isolerte toppen på den nyaste tanken, det er av typen med lokk oppå. Det vart 10 cm rockwool, og resultatet av tempmålingen ser veldig positivt ut allerede - ca. 4 grader stigning (og det stig fortsatt) uten at reléet har kopla inn. Her er målinga utvendig på røyret som går inn/ut av tanken. Det var frå før isolert med skumisolasjon.

Andre som har gjort noko tilsvarande, eventuelt rekna på reduksjon av varmetapet?

image.png.65b0d3769e3db7a98925af4ce0ad83b5.png

2024-08-04 11.16.30.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har vv-bereder inne i isolert metallskap og sensor stukket et stykke inn ved isolasjonen ved siden av kolben.
Dessverre har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag da berederen har stått der i "alle" år.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjornepappa skrev (7 timer siden):

Vi har to varmtvasstankar, begge står i kjellar der spillvarmen i beste fall kjem bittelitt til nytte om vinteren, ellers er dette å rekne som tap. Sidan dei står i kjellaren er det god plass og ingen problem om dei ikkje er direkte pene å sjå på.

Har tenkt på om det er noko særleg å hente på å etterisolere tankane med å rulle rundt f.eks 10 cm glava/rockwool. Vi driv med oppussing, så eg tok i dag litt resteisolasjon og isolerte toppen på den nyaste tanken, det er av typen med lokk oppå. Det vart 10 cm rockwool, og resultatet av tempmålingen ser veldig positivt ut allerede - ca. 4 grader stigning (og det stig fortsatt) uten at reléet har kopla inn. Her er målinga utvendig på røyret som går inn/ut av tanken. Det var frå før isolert med skumisolasjon.

Andre som har gjort noko tilsvarande, eventuelt rekna på reduksjon av varmetapet?

image.png.65b0d3769e3db7a98925af4ce0ad83b5.png

2024-08-04 11.16.30.jpg

Jeg ville isolert kobberrøret for varmt vann som går opp langs veggen

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 timer siden):

Jeg ville isolert kobberrøret for varmt vann som går opp langs veggen

Det har eg plan om, må berre kjøpe isolasjon først. Det blir lunk i begge to, så det blir isolasjon på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.