Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Zigbee bryter med to-polet brudd?


Anbefalte innlegg

Driver å bygger om garasje, så jeg skal opp med en del lys ute og inne etterhvert og tenkte legge opp med zigbee med det samme elektrikeren er i gang. Utelys skal vel ha topolet brudd, men jeg finner ikke noen zigbee brytere med dette? Elektroimportøren har dimmere med topolet brudd, men flomlyskasteren er ikke dimbar så det blir litt dust. Er det noen som kjenner til noe som egner seg bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner noen svar her, f.eks. muligheten til å ha en vanlig fysisk bryter med topolt brudd som en hovedbryter foran zigbee bryter/rele. For en garasje er det sikkert like greit å ha, noe sier meg at det er lurt med topolt brudd også for lyset inne i en garasje der gulvet kan være vått. Og når du bygger om kan dette som da blir en hovedbryter for alt lys plasseres slik at man ikke trykker på den uten å ville det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigaste poenget med topolt brytar ute og i våtrom er for å ha lampen heilt spenningslaus om du f.eks skal skifte lyspære. Ein manuell topolt brytar vil slik fungere som ein servicebrytar. Å bruke på ein fjernstyrt brytar (zigbee, z-wave etc) som servicebrytar vil ikkje gjere samme nytten, då den jo kan skru seg på utan at du har 100% kontroll på det når f.eks lyspæreskifte skjer.

Det er difor mykje betre å bruke ein manuell, gammaldags topoltbrytar i serie med ein valgfri 1-polt zigbeebrytar.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.