Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Fjernstyring varmtvannstank hytte med aeotec

smaaart

Spørsmål

Hei, 

jeg har en hytte hvor jeg planlegger å bruke en aeotec heavy duty switch til å styre den eksisterende varmtvannstanken. 

Hovedformålet er (A) å kunne skru tanken av og på hjemmefra, slik at vannet er varmt når vi kommer til hytta

Hvis mulig vil jeg gjerne også (B) styre tanken slik at den varmer på døgnets billigste timer - når vi først er der (feks skru av oppvarming de 2-3 dyreste timene i døgnet)

Hva trenger jeg av hub for å få til dette; er aeotec sin smart home hub et godts utgangspunkt? Hvordan mater jeg den med aktuell strømpris for (B)?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
smaaart skrev (5 timer siden):

Hva trenger jeg av hub for å få til dette; er aeotec sin smart home hub et godts utgangspunkt? Hvordan mater jeg den med aktuell strømpris for (B)?

Du kan styre Aeotec sin switch med de fleste av de store smarthusløsningene, så sant de støtter Zwave. Jeg kjenner ikke Aeotec sin smart home hub, har faktisk aldri sett noen omtale av den. Derimot kan jeg si mye om Home Assistant (HA), men det er fortsatt et system for de som ønsker seg en ny hobby, selv om det har blitt veldig mye enklere å bruke i løpet av de snart 3 årene jeg har brukt systemet. Den store fordelen med HA er at du kan teste det ut nesten uten kostnader. Hvis du har en gammel bærbar liggende kan du teste med den, alt du trenger er en Zwave kontroller (USB dings) og en minnepinne/minnekort for å installere HA på PCen.

I den andre enden, rent investeringsmessig, finner du Homey Pro. Mye enklere å sette opp og trenger ingen ekstra HW for å styre Zwave eller Zigbee produkter. Men den koster normalt ca 5000,-. På Homey kan du bruke programmet Sparegris til å styre dette.

Andre alternativer har jeg ikke erfaring med, men søk på varmtvannsbereder og du vil finne mange tråder om det bare her på forumet, med konkrete løsninger for forskjellige systemer.

Det store spørsmålet er om du ønsker å gjøre noe mer ut av dette etter hvert, på hytta eller hjemme? I så fall er det ikke feil å teste ut Home Assistant. 😃

Husk at du kan søke enova om støtte hvis du etablerer styring av minst 2 “flyttbare laster”, i praksis vv-bereder, gulvvarme eller lading av elbil. Så har du et gulv med varmekabler du vil styre kan du få igjen ca 1/3 av det du må investere i materiell og elektriker fra Enova. https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/pris--og-effektstyrt-energilagringssystem-for-boliger/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.