Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Dobbel dimmer i enkel boks


Røed

Anbefalte innlegg

Skal fornye litt på elektriske anlegget og tenker å fornye til smartdimmere.

 

På smarthusfronten har jeg Homey i dag, men ønsker jo at lysstyringen skal fungere lett også ved eventuelt salg av huset. I hovedsak er det zigbeenheter i dag (dørsensorer, røykvarslere, noe hue) 

 

I huset er dimmerne i hovedsak Elko 315GLE og 12V GU5.3belysning, slik at både dimmer og downlights må/bør byttes.

 

Heller i utgangspunktet mot to dimmertyper

  • ELKO SMARTPIR Dim Multiwire hvor det også er behov for bevegelsessensor
  • Heatit Z-Dim2 250W (og integrert led) og assosiering hvor relevant, men har jo samtidig mye zigbee, så er åpen for forslag i begge systemer.

 

I stua har jeg en Gira 2263 Universal-seriedimmerinnsats som styrer to ulike soner fra en boks, og tenkte at det burde jo være en smal sak å finne en smart dobbeldimmer som støtter to kanaler/soner.  Men tydeligvis ikke, er det jeg som er dårlig å lete eller er tilbudet på (kablede) dobbeldimmere ikkeksisterende?

  • Ønsker ikke å benytte tabbeboks 
  • Kan jo være aktuelt å bruke to piller, men er det godkjent å legge dette i taket (som gamle dimmertrafoer?), ser ikke ut som dimmer2 er godkjent for dette?
  • Finnes jo drøss med tråløse brytere som kan brukes, men batteribytter er ikke favorittaktiviteten og ønsker derfor helst noe kablet.

 

For ordens skyld skal jeg bruke elektriker til å gjøre jobben, så papirene på produktene (og gjerne tilgjengelig via grossistene).

Hvilken løsning ville dere valgt på dobbeldimmeren spesielt og dimmer generelt? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen på norske nettsider, annet enn Plejd - men da med bluetooth. Det finnes internasjonalt, men elektrikeren vil neppe montere noe som det ikke finnes norsk importør på. https://smarthomescene.com/reviews/moes-zigbee-2-gang-dimmer-module-review/

Tabbeboks og to gode dimmere er min anbefaling. Har selv flere Micromatic ZB250 dimmere i bruk (Zigbee).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røed skrev (22 timer siden):

Kan jo være aktuelt å bruke to piller, men er det godkjent å legge dette i taket (som gamle dimmertrafoer?), ser ikke ut som dimmer2 er godkjent for dette?

... hvordan er den ikke godkjent for det? Jeg har det ikke selv, men vet om flere andre som har det. 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på tynn is her og derfor jeg spør, men bakgrunnen for spørsmålet er når jeg leser dokumentasjonen (innbiller meg jeg så et innlegg på forumet her som diskuterte det også, men fant det ikke i farta).

 

FDV henviser kun til I standard norsk veggboks, nettsidene til Fibaro henviser til Den omhyggelig utviklede, lille lyskontrollenheten Dimmer 2 kan bli plassert i de fleste vanlige elektriske bokser og kontakter.

 

Føler ikke "løst i tak" faller innenfor disse.

 

Leser jeg derimot på dokumentasjonen for trafoer som ligger i taket er det relativt fyldig beskrevet (f.eks her). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røed skrev (1 time siden):

Føler ikke "løst i tak" faller innenfor disse.

Løst i tak er vel ikke aktuelt. Mulig jeg misforstår deg, men montering i tak er nok i takboks. Edit: Ser nå hva trådstarter faktisk spør om......

Hvis denne er godkjent for veggboks, så ville ikke jeg stusset mye over å montere den i en takboks. Men det er ikke like god plass i en takboks så mulig det setter begrensinger.

 

Røed skrev (På 6.8.2024 den 9.36):

men er det godkjent å legge dette i taket (som gamle dimmertrafoer?), ser ikke ut som dimmer2 er godkjent for dette

Nei, denne er ikke godkjent for å ligge løst på tak. Den mangler strekkavlastning og er ikke lagd for å kobles til en kabel slik kapslingen er utformet. Den må ligge i en boks.

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg kanskje har misforstått og brukt feil ord på tabbeboks, tolket det som utenpåliggende veggboks. Å borre og få en rehabiliteringsboks som framstår som en vanlig innfelt bryter er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røed skrev (24 minutter siden):

Ser jeg kanskje har misforstått og brukt feil ord på tabbeboks, tolket det som utenpåliggende veggboks. Å borre og få en rehabiliteringsboks som framstår som en vanlig innfelt bryter er greit.

I tilfelle kan du bruke denne typen og få god plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.