Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Overgang til Homey - utfordringer


JohnGalt

Anbefalte innlegg

Gikk over fra Fibaro til Homey etter å ha lest hvor brukervennlig den er og hvor god støtte det er for integrasjoner.

 

Så for meg at det skulle være en smal sak å legge til alt i Homey, men får ikke lagt til fibaro double switch og aeotec multisensor 6.

 

Ved søk på nett finner jeg tips om å sende råkommando til zwave-enheten, men finner ikke noe sted i app/webapp å gjøre dette.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lang avstand frå dei aktuelle nodene til Homey?
Det hender med dei fleste z-wavenoder at ein må ha fleire forsøk før inkludering går i orden, problemet kan være spesielt stort om det er lang avstand. Først etter inkludering finn nodane fram i meshnettverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere like som ikke lar seg koble til eller er det kun en av hver? Har du prøvd å resette dem helt? (De lar seg ikke legge til hvis de tror de fremdeles er med i et annet nettverk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle multisensor 6 og fibaro double switch. De ble ikke fjernet fra Fibaro HCL.

 

Multisensor har jeg tilbakestilt til fabrikkinnstillinger ved å holde action-button nede i 20 sekunder til det blinker regnbue, men hjelper ikke.

 

Fibaro reléene trodde jeg ikke var et problem at ikke var fjernet fra HCL siden alle single switch og dimmer gikk rett inn. Hva gjør jeg med dette nå som jeg ikke har HCL tilgjengelig lenger?

 

Noen tanker om hva mer jeg kan gjøre med Multisensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JohnGalt sett homey i excludering også trykk 3 ganger på fibaro double switch.  

 

Deretter prøv inkludering igjen. 

 

samme på multisensor 6 bare at du skal trykke 1 gang på knappen for å fjerene den fra et nettverk. 

 

Alle huber som støtter z-wave kan ekskludere enheter/resette dem om du setter huben i ekskluderingsmodus og trykker på parrings knappene på enhetene. 

 




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brors94 skrev (10 minutter siden):

@JohnGalt sett homey i excludering også trykk 3 ganger på fibaro double switch.  

 

Deretter prøv inkludering igjen. 

 

samme på multisensor 6 bare at du skal trykke 1 gang på knappen for å fjerene den fra et nettverk. 

 

Alle huber som støtter z-wave kan ekskludere enheter/resette dem om du setter huben i ekskluderingsmodus og trykker på parrings knappene på enhetene. 

 




 

Hvor finner jeg ekskluderingsmodus? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://tools.developer.homey.app/tools/zwave 

 

logg inn i developer-> z-wave å bla nedover til tools og trykk på remove any nodes.  Har ikke homey selv. Kun tillgang til en homey til en bekjent 🙂  

Er en stund siden via satt den opp. Og jeg hjalp han bare igang 😄


Ekskludering er nok bare det det heter i Fibaro når jeg tenker meg om 😅

Men samme prinsippet på homey også 

 

 

Endret av Brors94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk! Jeg har ikke skjønt at det er forskjell på webapp og dev. Har lett etter remove any node og send raw data flere ganger i webappen og vært frustrert over å ikke finne det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fjernet nodene, men får fremdeles ikke lagt inn. Etter ca. 10 forsøk på den ene Multisensor 6 dukker det opp en unknown node igjen i Homey under zigbee i developer mode.

 

Fibaro double switch 2 har fått et tilbakesteg. Fikk fjernet noden, men mens den tidligere under tilkoblingsprosessen gikk fra steg 1 til 2 når jeg trippeltrykket reagerer den ikke i det hele tatt når jeg trippeltrykker nå. Før så kom det feilmelding under tilkoblingsprosessen, nå enser den ikke at jeg gjør noe med bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm multisensor 6 er jo z-wave 😅 så rart eller tilfeldig at det kommer en unkown på zigbee

 

regner med du bruker appene for fibaro og Aeotec når du inkluderer? 😄

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev feil, mente zwave! Ja, bruker appene! Skrudde opp stikkontakta til fibaroen. Releet var litt varmere enn jeg kanskje forventet, men slo lyset av og på ved trykk på knappen. Hjalp ikke å trippeltrykke på den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey begynte å lure på det med zigbee ja 

Men om du har stikken opp kan du prøve å set igang " Remove any nodes" -> trippel click b knappen (hør at microbryteren går ned 3ganger raskt) 

 

Så via appen til fibaro -> velg fibaro switch 2 -> men istedenfor trippel på s1. så bruker du b knappen trppel click raskt. 

 

Ut over det så er det å holde inn b kanppen til det lyser gult så slipp opp og raskt trykk på b kanppen igjen for å factor resete den. 

 

om det ikke går er jeg dessverre tom for ideer 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.