Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lamper til nytt hus - billig eller bra?


NilsG

Anbefalte innlegg

Skal snart flytte inn i nytt rekkehus 🥳

Det er ingen lamper, ingen dimmere, og ingenting smart.
 

Tipper jeg vil trenge et sted mellom 14-25 plafond å sette rundt om i taket og på vegger i de ulike gangene og rommene.


I tillegg led strips over kjøkkenbenk, kanskje langs trappene også. 

 

Tenker å kjøpe dumme lamper, og heller bytte ut med smarte brytere etterhvert.

 

Lurte på å kjøpe IKEA Barlast, de kostet 49,- inntil nylig før prisen økte med 41% til 60,-

https://www.ikea.com/no/no/p/barlast-led-tak-vegglampe-hvit-00525908/

 

Men litt lite lys kanskje? Siden det er snakk om en del lamper blir det litt besparelser sammenlignet med plafonder til 2000-3000 kr stk, selv om mange av lampebutikkene ofte har salg. 

 

Tenker det hadde vært fint med lampe hvor man kan bytte pærer (på mange nye LED-plafonder går det ikke an)

 

Hva ville du gjort i en sånn situasjon? 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NilsG skrev (24 minutter siden):

Tenker det hadde vært fint med lampe hvor man kan bytte pærer (på mange nye LED-plafonder går det ikke an)

Jeg tenker motsatt. Kjøp LED og unngå irriterende bytting av lyspærer.

 

 

NilsG skrev (24 minutter siden):

Hva ville du gjort i en sånn situasjon? 😊

Vi har montert dim-2-warm LED-spotter i himlinger og fått lagt inn LED-striper i veggen i spisestuen.

 

I alle andre rom har vi enten gått for en lampe vi liker, eller, hvis det bare skal være lys, en "Nordlux OJA 29 IP54" (dum, dimbar, 17w, 1550 lumen).

 

 

Alt på smarte dimmere, selvfølgelig, som jeg personlig synes er betydelig bedre enn smarte pærer. I nøden spiser fanden fluer, så jeg har noen få smarte lyspærer også, men unngår det hvis jeg kan. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (11 minutter siden):

Alt på smarte dimmere, selvfølgelig, som jeg personlig synes er betydelig bedre enn smarte pærer.

Vet nå ikke om jeg bare er gammeldags men tenker at dimmere varer "evig" og det gjør ikke lyspærer samme hvor mye LED de er...

 

NilsG skrev (35 minutter siden):

Lurte på å kjøpe IKEA Barlast,

Ikke dimbar... Det er ofte ulempen med billige lamper/pærer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (Akkurat nå):

Vet nå ikke om jeg bare er gammeldags men tenker at dimmere varer "evig" og det gjør ikke lyspærer samme hvor mye LED de er...

Det er min erfaring så langt.

 

Overrasket over hvor kort en LED-lyspære faktisk kan vare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (33 minutter siden):

Overrasket over hvor kort en LED-lyspære faktisk kan vare...

Enig. Og det er den primære årsaken til at jeg har byttet til smarte dimmere og brytere. Ikke primært for å spare strøm, men for å øke levetiden på lamper med integrert LED lyskilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er genialt med mange (alle?) smarte dimmere er at man kan sette maks % belysning. Kan også dette på enkelte dumme dimmere, men jeg har bare sett dette selv på nyere og dyrere Elko-dimmere. Mange LED-pærer/lamper har tilnærmet like mye lys om du setter den til 80% eller 100%. Dette vil også, som sagt over her, øke levetid. Jeg slet lenge med at GU10-pærene mine døde hele tiden, men etter å ha satt maks til 85% har pærene vart i flere år uten problemer. Så nå har jeg også gjort dette resten av dimmerne mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttar tankane om å ha dumme lampar og smarte dimmarar. Her går det stort sett i Fibaro Dimmer 2. Har ein blanding av Z-wave og Zigbee, og min erfaring er at Z-wave er langt meir stabilt. Zigbee er greit, men det er litt for ofte "hikke" og ein del noder, spesielt Ikea sine, som må restartast. Slikt skjer aldri på Z-wave.

 

Veldig blanda erfaringar med levetid på LED-lyspærer. Enkelte har levetid omtrent som ei glødelampe, men eg har no ein god del vanlige, dimbare E27-pærer frå Ikea og dei har vist seg å ha veldig god levetid. Desse dimmar også veldig fint, men har ikkje dim to warm. Og så er dei billige.

 

Vi har downlights i stove, kjøkken og bad (og snart gang - oppussing snart ferdig) og har her gått for dim to warm. Det gir eit veldig behagelig og fint lysbilde når det er dimma langt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamper med E27 gammeldagse sokler!! Så kan du stappe i akkurat hvilke pærer med den lysmengden, fargen, funksjonen osv du ønsker, og når neste fancy funksjon osv kommer som du vil ha. Så er det bare å bytte pære ikke hele lampene. Siden de aller fleste lamper som finnes i verden er E14/E27 så vil det i sinnsykt mange år fremover komme konkuransedyktige smarte pærer. Eneste plassene der rene LED lamper er å foretrekke er når utseende eller plass og slikt dikterer det. Selv de dyreste LED lampene jeg setter opp på jobb varer ikke evig, og da må hele lampene byttes. Hvis du går for smarte dimmere og slikt, så krever det faktisk elektriker hvis det dukker opp en endring du vil ha. Hva skjer f.eks. med matter og thread i fremtiden. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kommer over et tilbud på pærer.. Noen spesifikk anbefaling anbefaling av E14 vs E27? Vi har litt blanding i nåværende bolig, er den ene vanligere eller «bedre» enn den andre?

 

20230320105043579b8bdc04fa4b4eaa832ada5f

 


Fant følgende om lumen på nettet:

The e27 start at 850 and might be 2250 , and the E14 are usually maximum at 400.. although I have had special ones with 1200

 

Er E14 mest til dekorative lamper, mens E27 er til «skikkelig lys»?

 

 

Endret av NilsG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med LED får en tak i brukbar lys effekt i E14 også. Men i normalt sortiment finner en ikke mer enn ca 400lm som tilsvarer en gammeldags 40w. Hvis du kan, så er det veldig mye bedre utvalg i pærer og lysstyrker og velge i på E27 sokkel. Selv Biltema har flere forskjellige smarte E27 pærer å velge i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.