NilsG Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 Skal snart flytte inn i nytt rekkehusÂ đ„ł Det er ingen lamper, ingen dimmere, og ingenting smart.  Tipper jeg vil trenge et sted mellom 14-25 plafond Ă„ sette rundt om i taket og pĂ„ vegger i de ulike gangene og rommene. I tillegg led strips over kjĂžkkenbenk, kanskje langs trappene ogsĂ„.  Tenker Ă„ kjĂžpe dumme lamper, og heller bytte ut med smarte brytere etterhvert.  Lurte pĂ„ Ă„ kjĂžpe IKEA Barlast, de kostet 49,- inntil nylig fĂžr prisen Ăžkte med 41% til 60,- https://www.ikea.com/no/no/p/barlast-led-tak-vegglampe-hvit-00525908/  Men litt lite lys kanskje? Siden det er snakk om en del lamper blir det litt besparelser sammenlignet med plafonder til 2000-3000 kr stk, selv om mange av lampebutikkene ofte har salg.  Tenker det hadde vĂŠrt fint med lampe hvor man kan bytte pĂŠrer (pĂ„ mange nye LED-plafonder gĂ„r det ikke an)  Hva ville du gjort i en sĂ„nn situasjon? đ  Siter
Moskus Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 NilsG skrev (24 minutter siden): Tenker det hadde vĂŠrt fint med lampe hvor man kan bytte pĂŠrer (pĂ„ mange nye LED-plafonder gĂ„r det ikke an) Jeg tenker motsatt. KjĂžp LED og unngĂ„ irriterende bytting av lyspĂŠrer.   NilsG skrev (24 minutter siden): Hva ville du gjort i en sĂ„nn situasjon? đ Vi har montert dim-2-warm LED-spotter i himlinger og fĂ„tt lagt inn LED-striper i veggen i spisestuen.  I alle andre rom har vi enten gĂ„tt for en lampe vi liker, eller, hvis det bare skal vĂŠre lys, en "Nordlux OJA 29 IP54" (dum, dimbar, 17w, 1550 lumen).   Alt pĂ„ smarte dimmere, selvfĂžlgelig, som jeg personlig synes er betydelig bedre enn smarte pĂŠrer. I nĂžden spiser fanden fluer, sĂ„ jeg har noen fĂ„ smarte lyspĂŠrer ogsĂ„, men unngĂ„r det hvis jeg kan. 2 Siter
SveinHa Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 Moskus skrev (11 minutter siden): Alt pÄ smarte dimmere, selvfÞlgelig, som jeg personlig synes er betydelig bedre enn smarte pÊrer. Vet nÄ ikke om jeg bare er gammeldags men tenker at dimmere varer "evig" og det gjÞr ikke lyspÊrer samme hvor mye LED de er...  NilsG skrev (35 minutter siden): Lurte pÄ Ä kjÞpe IKEA Barlast, Ikke dimbar... Det er ofte ulempen med billige lamper/pÊrer. 3 Siter
Moskus Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 SveinHa skrev (Akkurat nÄ): Vet nÄ ikke om jeg bare er gammeldags men tenker at dimmere varer "evig" og det gjÞr ikke lyspÊrer samme hvor mye LED de er... Det er min erfaring sÄ langt.  Overrasket over hvor kort en LED-lyspÊre faktisk kan vare... 1 Siter
stigvi Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 NilsG skrev (1 time siden): Hva ville du gjort i en sÄnn situasjon? Jeg er gift. Jeg ville spurt kona hvilke lamper hun vil ha. 2 Siter
christbj Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 Moskus skrev (33 minutter siden): Overrasket over hvor kort en LED-lyspÊre faktisk kan vare... Enig. Og det er den primÊre Ärsaken til at jeg har byttet til smarte dimmere og brytere. Ikke primÊrt for Ä spare strÞm, men for Ä Þke levetiden pÄ lamper med integrert LED lyskilde. 1 Siter
LaStrada Skrevet 8. august 2024 Skrevet 8. august 2024 Det som er genialt med mange (alle?) smarte dimmere er at man kan sette maks % belysning. Kan ogsÄ dette pÄ enkelte dumme dimmere, men jeg har bare sett dette selv pÄ nyere og dyrere Elko-dimmere. Mange LED-pÊrer/lamper har tilnÊrmet like mye lys om du setter den til 80% eller 100%. Dette vil ogsÄ, som sagt over her, Þke levetid. Jeg slet lenge med at GU10-pÊrene mine dÞde hele tiden, men etter Ä ha satt maks til 85% har pÊrene vart i flere Är uten problemer. SÄ nÄ har jeg ogsÄ gjort dette resten av dimmerne mine. 1 Siter
bjornepappa Skrevet 9. august 2024 Skrevet 9. august 2024 StÞttar tankane om Ä ha dumme lampar og smarte dimmarar. Her gÄr det stort sett i Fibaro Dimmer 2. Har ein blanding av Z-wave og Zigbee, og min erfaring er at Z-wave er langt meir stabilt. Zigbee er greit, men det er litt for ofte "hikke" og ein del noder, spesielt Ikea sine, som mÄ restartast. Slikt skjer aldri pÄ Z-wave.  Veldig blanda erfaringar med levetid pÄ LED-lyspÊrer. Enkelte har levetid omtrent som ei glÞdelampe, men eg har no ein god del vanlige, dimbare E27-pÊrer frÄ Ikea og dei har vist seg Ä ha veldig god levetid. Desse dimmar ogsÄ veldig fint, men har ikkje dim to warm. Og sÄ er dei billige.  Vi har downlights i stove, kjÞkken og bad (og snart gang - oppussing snart ferdig) og har her gÄtt for dim to warm. Det gir eit veldig behagelig og fint lysbilde nÄr det er dimma langt ned. 1 Siter
ArnsteinL Skrevet 14. august 2024 Skrevet 14. august 2024 Lamper med E27 gammeldagse sokler!! SÄ kan du stappe i akkurat hvilke pÊrer med den lysmengden, fargen, funksjonen osv du Þnsker, og nÄr neste fancy funksjon osv kommer som du vil ha. SÄ er det bare Ä bytte pÊre ikke hele lampene. Siden de aller fleste lamper som finnes i verden er E14/E27 sÄ vil det i sinnsykt mange Är fremover komme konkuransedyktige smarte pÊrer. Eneste plassene der rene LED lamper er Ä foretrekke er nÄr utseende eller plass og slikt dikterer det. Selv de dyreste LED lampene jeg setter opp pÄ jobb varer ikke evig, og da mÄ hele lampene byttes. Hvis du gÄr for smarte dimmere og slikt, sÄ krever det faktisk elektriker hvis det dukker opp en endring du vil ha. Hva skjer f.eks. med matter og thread i fremtiden. 1 1 Siter
NilsG Skrevet 21. august 2024 Forfatter Skrevet 21. august 2024 (endret) Hvis jeg kommer over et tilbud pÄ pÊrer.. Noen spesifikk anbefaling anbefaling av E14 vs E27? Vi har litt blanding i nÄvÊrende bolig, er den ene vanligere eller «bedre» enn den andre?   Fant fÞlgende om lumen pÄ nettet: The e27 start at 850 and might be 2250 , and the E14 are usually maximum at 400.. although I have had special ones with 1200  Er E14 mest til dekorative lamper, mens E27 er til «skikkelig lys»?   Endret 21. august 2024 av NilsG Siter
thoralex Skrevet 21. august 2024 Skrevet 21. august 2024 E27 er mer til skikkelig lys ja, E14 er mest brukt der det er trangt, til dekorativ bruk eller i lamper med flere pÊrer. Mye mer utvalg i E27 ogsÄ. 1 Siter
ArnsteinL Skrevet 21. august 2024 Skrevet 21. august 2024 Med LED fÄr en tak i brukbar lys effekt i E14 ogsÄ. Men i normalt sortiment finner en ikke mer enn ca 400lm som tilsvarer en gammeldags 40w. Hvis du kan, sÄ er det veldig mye bedre utvalg i pÊrer og lysstyrker og velge i pÄ E27 sokkel. Selv Biltema har flere forskjellige smarte E27 pÊrer Ä velge i. 1 Siter
NilsG Skrevet 26. desember 2024 Forfatter Skrevet 26. desember 2024 (endret) KjĂžpte en tynn plafond med integrert LED til gamle boligen. Var litt pent đ  Sett pĂ„ E27 plafond til nye boligen fra ElektroimportĂžren. De er jo ikke like slanke, og er ofte formet som en halvkuppel i stedet for Ă„ vĂŠre helt flate.  Det er vel et spĂžrsmĂ„l om tid fĂžr pĂŠrer ryker. Husken ikke farten, om det var 25000 timer eller hva de garanterte pĂ„ den integrerte plafonden, men husker jeg regnet det om til Ă„ tilsvare rett under 3 Ă„r. Lamper brukes jo oftest ikke konstant, sĂ„ bĂžr sĂ„nn sett vare lengre. Kan jo i stedet vĂŠre antall ganger lampen slĂ„s av/pĂ„ som dreper pĂŠren fĂžrst.  Har lyst pĂ„ E27 pĂŠrer i nye boligen, men fĂ„r se om vi finner noe fint âșïžÂ Endret 26. desember 2024 av NilsG Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.