GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart flytte inn i nytt rekkehusÂ đŸ„ł

Det er ingen lamper, ingen dimmere, og ingenting smart.

Tipper jeg vil trenge et sted mellom 14-25 plafond Ä sette rundt om i taket og pÄ vegger i de ulike gangene og rommene.

I tillegg led strips over kjÞkkenbenk, kanskje langs trappene ogsÄ. 

Tenker Ă„ kjĂžpe dumme lamper, og heller bytte ut med smarte brytere etterhvert.

Lurte pÄ Ä kjÞpe IKEA Barlast, de kostet 49,- inntil nylig fÞr prisen Þkte med 41% til 60,-

https://www.ikea.com/no/no/p/barlast-led-tak-vegglampe-hvit-00525908/

Men litt lite lys kanskje? Siden det er snakk om en del lamper blir det litt besparelser sammenlignet med plafonder til 2000-3000 kr stk, selv om mange av lampebutikkene ofte har salg. 

Tenker det hadde vÊrt fint med lampe hvor man kan bytte pÊrer (pÄ mange nye LED-plafonder gÄr det ikke an)

Hva ville du gjort i en sĂ„nn situasjon? 😊

Skrevet
NilsG skrev (24 minutter siden):

Tenker det hadde vÊrt fint med lampe hvor man kan bytte pÊrer (pÄ mange nye LED-plafonder gÄr det ikke an)

Jeg tenker motsatt. KjÞp LED og unngÄ irriterende bytting av lyspÊrer.

NilsG skrev (24 minutter siden):

Hva ville du gjort i en sĂ„nn situasjon? 😊

Vi har montert dim-2-warm LED-spotter i himlinger og fÄtt lagt inn LED-striper i veggen i spisestuen.

I alle andre rom har vi enten gÄtt for en lampe vi liker, eller, hvis det bare skal vÊre lys, en "Nordlux OJA 29 IP54" (dum, dimbar, 17w, 1550 lumen).

Alt pÄ smarte dimmere, selvfÞlgelig, som jeg personlig synes er betydelig bedre enn smarte pÊrer. I nÞden spiser fanden fluer, sÄ jeg har noen fÄ smarte lyspÊrer ogsÄ, men unngÄr det hvis jeg kan. 

• Like 2
Skrevet
Moskus skrev (11 minutter siden):

Alt pÄ smarte dimmere, selvfÞlgelig, som jeg personlig synes er betydelig bedre enn smarte pÊrer.

Vet nÄ ikke om jeg bare er gammeldags men tenker at dimmere varer "evig" og det gjÞr ikke lyspÊrer samme hvor mye LED de er...

NilsG skrev (35 minutter siden):

Lurte pÄ Ä kjÞpe IKEA Barlast,

Ikke dimbar... Det er ofte ulempen med billige lamper/pĂŠrer.

• Like 3
Skrevet
SveinHa skrev (Akkurat nÄ):

Vet nÄ ikke om jeg bare er gammeldags men tenker at dimmere varer "evig" og det gjÞr ikke lyspÊrer samme hvor mye LED de er...

Det er min erfaring sÄ langt.

Overrasket over hvor kort en LED-lyspĂŠre faktisk kan vare...

• Like 1
Skrevet
NilsG skrev (1 time siden):

Hva ville du gjort i en sÄnn situasjon?

Jeg er gift. Jeg ville spurt kona hvilke lamper hun vil ha.

• Haha 2
Skrevet
Moskus skrev (33 minutter siden):

Overrasket over hvor kort en LED-lyspĂŠre faktisk kan vare...

Enig. Og det er den primÊre Ärsaken til at jeg har byttet til smarte dimmere og brytere. Ikke primÊrt for Ä spare strÞm, men for Ä Þke levetiden pÄ lamper med integrert LED lyskilde.

• Like 1
Skrevet

Det som er genialt med mange (alle?) smarte dimmere er at man kan sette maks % belysning. Kan ogsÄ dette pÄ enkelte dumme dimmere, men jeg har bare sett dette selv pÄ nyere og dyrere Elko-dimmere. Mange LED-pÊrer/lamper har tilnÊrmet like mye lys om du setter den til 80% eller 100%. Dette vil ogsÄ, som sagt over her, Þke levetid. Jeg slet lenge med at GU10-pÊrene mine dÞde hele tiden, men etter Ä ha satt maks til 85% har pÊrene vart i flere Är uten problemer. SÄ nÄ har jeg ogsÄ gjort dette resten av dimmerne mine.

• Like 1
Skrevet

StÞttar tankane om Ä ha dumme lampar og smarte dimmarar. Her gÄr det stort sett i Fibaro Dimmer 2. Har ein blanding av Z-wave og Zigbee, og min erfaring er at Z-wave er langt meir stabilt. Zigbee er greit, men det er litt for ofte "hikke" og ein del noder, spesielt Ikea sine, som mÄ restartast. Slikt skjer aldri pÄ Z-wave.

Veldig blanda erfaringar med levetid pÄ LED-lyspÊrer. Enkelte har levetid omtrent som ei glÞdelampe, men eg har no ein god del vanlige, dimbare E27-pÊrer frÄ Ikea og dei har vist seg Ä ha veldig god levetid. Desse dimmar ogsÄ veldig fint, men har ikkje dim to warm. Og sÄ er dei billige.

Vi har downlights i stove, kjÞkken og bad (og snart gang - oppussing snart ferdig) og har her gÄtt for dim to warm. Det gir eit veldig behagelig og fint lysbilde nÄr det er dimma langt ned.

• Like 1
Skrevet

Lamper med E27 gammeldagse sokler!! SÄ kan du stappe i akkurat hvilke pÊrer med den lysmengden, fargen, funksjonen osv du Þnsker, og nÄr neste fancy funksjon osv kommer som du vil ha. SÄ er det bare Ä bytte pÊre ikke hele lampene. Siden de aller fleste lamper som finnes i verden er E14/E27 sÄ vil det i sinnsykt mange Är fremover komme konkuransedyktige smarte pÊrer. Eneste plassene der rene LED lamper er Ä foretrekke er nÄr utseende eller plass og slikt dikterer det. Selv de dyreste LED lampene jeg setter opp pÄ jobb varer ikke evig, og da mÄ hele lampene byttes. Hvis du gÄr for smarte dimmere og slikt, sÄ krever det faktisk elektriker hvis det dukker opp en endring du vil ha. Hva skjer f.eks. med matter og thread i fremtiden. 

• Like 1
  • Thanks 1
Skrevet (endret)

Hvis jeg kommer over et tilbud pÄ pÊrer.. Noen spesifikk anbefaling anbefaling av E14 vs E27? Vi har litt blanding i nÄvÊrende bolig, er den ene vanligere eller «bedre» enn den andre?

20230320105043579b8bdc04fa4b4eaa832ada5f

Fant fÞlgende om lumen pÄ nettet:

The e27 start at 850 and might be 2250 , and the E14 are usually maximum at 400.. although I have had special ones with 1200

Er E14 mest til dekorative lamper, mens E27 er til «skikkelig lys»?

Endret av NilsG
Skrevet

E27 er mer til skikkelig lys ja, E14 er mest brukt der det er trangt, til dekorativ bruk eller i lamper med flere pÊrer. Mye mer utvalg i E27 ogsÄ.

• Like 1
Skrevet

Med LED fÄr en tak i brukbar lys effekt i E14 ogsÄ. Men i normalt sortiment finner en ikke mer enn ca 400lm som tilsvarer en gammeldags 40w. Hvis du kan, sÄ er det veldig mye bedre utvalg i pÊrer og lysstyrker og velge i pÄ E27 sokkel. Selv Biltema har flere forskjellige smarte E27 pÊrer Ä velge i.

• Like 1
  • 4 mĂ„neder senere...
Skrevet (endret)

Kjþpte en tynn plafond med integrert LED til gamle boligen. Var litt pent 😗 

Sett pÄ E27 plafond til nye boligen fra ElektroimportÞren. De er jo ikke like slanke, og er ofte formet som en halvkuppel i stedet for Ä vÊre helt flate.

Det er vel et spÞrsmÄl om tid fÞr pÊrer ryker. Husken ikke farten, om det var 25000 timer eller hva de garanterte pÄ den integrerte plafonden, men husker jeg regnet det om til Ä tilsvare rett under 3 Är. Lamper brukes jo oftest ikke konstant, sÄ bÞr sÄnn sett vare lengre. Kan jo i stedet vÊre antall ganger lampen slÄs av/pÄ som dreper pÊren fÞrst.

Har lyst pĂ„ E27 pĂŠrer i nye boligen, men fĂ„r se om vi finner noe fint â˜ș 

Endret av NilsG

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.