Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Shelly Plus 1 kobling og erfaring


Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å få installert Shelly PLUS 1 bak to lysbrytere, og bytte ut Plejd utelys og stikkontakter med Shelly også. Har nytt elektrisk annlegg fra 2022. Er to faseledere og to nøytralledere koblet til, ser at det er en eksponert kobberledning bak. Hvor vanskelig er det å få koblet riktig selv? Jeg åpnet opp lysbryteren pga lyset ikke fungerte, var en kontakt som var løs. Vet at det ikke er lovlig å gjøre endringer, har kontaktet elektriker for å få prisoverslag. Regner med at dette er en 5 minutters jobb for en elektriker om alt er på plass? Kan også bytte ut hele lysbryteren om det er lettere.  Hva blir best av switch eller å bruke ekisterende oppsett med shelly bak?
 

image.thumb.png.50ef922331c629cda76682dbffaade24.png

AP1GczMIwy29BOCJoXmNrXvC3nmNEQPpP_cgBHMddJ-ap_3DdPtFJsOaFQlekg=w617-h822-s-no-gm?authuser=0

 

image.png

Endret av vaga96a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vaga96a skrev (53 minutter siden):

bruke ekisterende oppsett med shelly bak


Når en kikker på bilde rett ovenfor her, hvordan tenker du at det skal være plass til noe bak bryteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (3 minutter siden):


Når en kikker på bilde rett ovenfor her, hvordan tenker du at det skal være plass til noe bak bryteren?


Godt spørsmål. Har mulighet til å lage hull i veggen bak. Men da lønner seg kanskje bare å ersattte hele bryteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke plass til noe her, og ikke lovlig å ta hull ut bak, dette så ikke ut til å være utført av kvalifisert elektriker heller da... Boksen som er brukt er ikke en veggboks men en på vegg boks for montasje utenpå vegg. Og det du har der er en vekselvender (nr6)som ser ut til å være koblet som enpolt bryter (nr1). Denne er ikke lov å bruke til utebelysning som skal ha topolt brudd (nr2), og ser ingen skikkelig sammenkobling av jord på bildene heller.

 

Men er gjort på et øyeblikk å bytte til ny bryter hvis du finner en topolt smart bryter som ikke bygger for mye bakover. Utedørs og våtrom skal ha topolt brudd.

Endret av ArnsteinL
lagt til litt mer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfarer at topolt er et krav dersom lyskilden er byttbar, for eks pære. Om man bruker led-spotter uten byttbar kilde trengs det ikke. Info Fra min elektriker. Men tabbeboks bak eksisterende boks er vel en grei løsning.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmedude skrev (1 time siden):

Erfarer at topolt er et krav dersom lyskilden er byttbar, for eks pære. Om man bruker led-spotter uten byttbar kilde trengs det ikke. Info Fra min elektriker.

Stemmer, men det er det ikke engang sikkert at elektrikeren selv vet. Mange tenker "våtrom" og oversetter det til "krav om to-polt" brudd. Noen må opplyses, men det går ofte greit (har opplevd noen krangler, men siden de ikke har rett går det greit til slutt). 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er hva som er lurt. Noen ganger må en bytte ut lyskilde pga av at den slutter å virke. Hvis en da bytter ut til en armatur med pæresokkel så er det jo greit å slippe å bruke penger på å bytte ut en bryter. Spesielt når det ikke var noe å spare på å bruke en 1-polt bryter i utgangspunktet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skrev Plejd lyskilde og stikkontakt, så jeg tolker det som lyspærer og kontakter, og det skal da være topolt bryter, en kan etter den topolte bryteren ha en 1 polt smart dippedutt f.eks. da bryter oppfyller kravet til topolt bryter for pærebytte osv. Og siden det i grunnen ikke er noen prisforskjell, tydet valget på bryter nr 6 og boks type osv, på at dette er gjort av ukvalifiserte folk. Jeg er ikke elektriker i det daglige, men er kvalifisert og godkjent for mitt eget anlegg. Og jeg kan ikke se at dette er utført etter forskriftens intensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnsteinL skrev (På 9.8.2024 den 22.12):

Han skrev Plejd lyskilde og stikkontakt, så jeg tolker det som lyspærer og kontakter, og det skal da være topolt bryter, en kan etter den topolte bryteren ha en 1 polt smart dippedutt f.eks. da bryter oppfyller kravet til topolt bryter for pærebytte osv. Og siden det i grunnen ikke er noen prisforskjell, tydet valget på bryter nr 6 og boks type osv, på at dette er gjort av ukvalifiserte folk. Jeg er ikke elektriker i det daglige, men er kvalifisert og godkjent for mitt eget anlegg. Og jeg kan ikke se at dette er utført etter forskriftens intensjon.

 

Ser ikke helt problemet med valg av boks her. Det er en påveggsinstallasjon med kabelkanal fra topp og bunn. Hvis kabelen er gammel og allerede malt 8 ganger er det en bedre løsning enn å spikre den gamle langs ny list. Å bruke en vanlig påveggbryter her hadde sett verre ut. Og mange leverandører leverer ikke 1 polt bryter lenger. 

Det som er å utsette noe på her er at det ser ut som boksen er limt på veggen og brukt fugemasse mellom påveggskappen og bryteren.

En enkel løsning her er å bytte til en dypere påveggskappe eller å sette inn en dobbel med blindlokk. Begge deler er like ufine, men ikke alt kan bli fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.