Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Brytere?


Ruthless

Spørsmål

Hei,

 

Skal til med oppussing av bad, og vurderer i den sammenheng og gå til innkjøp av en homey pro og begynne smartifiseringen med badet.

 

Ser egentlig ikke behovet for brytere på badet?

 

Er det andre som bruker bevegelses detektor for å styre nattlys og evt vifte?

 

Har en pax calima som går hele tiden og med en pille kunne jeg fått den til å gå på fullt x-antall minutt etter bevegelse.

 

 

Lyset settes til å skru seg på etter klokkeslett og med bevegelse etter et visst klokkeslett på nattestid.

 

Erfaringer og innspill mottas 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg har bevegelsesensorer i omtrent alle rom i huset og det på bad er jeg godt fornøyd med. Det er Philips Hue sin som har magnetfeste og det sugde seg fast i noe metall i en lysarmatur i taket. Og ja, lysstyrke justeres alt etter tid på døgn. Om natt er det så svakt at det er så vidt jeg finner doen, men det er kona som er sjef for lysstyrke.

Jeg har en Aqara zigbee sensor som måler temperatur og fuktighet. Når vi dusjer så stiger fuktighet ganske brått og det er lett å trigge på akkurat dette og ingenting annet. Ventilasjon settes opp på luftmengde når dette skjer og går på høy hastighet i 30 minutter før det er tilbake igjen til normal hastighet.


Jeg har tatt vekk fysiske lysbrytere og istedenfor satt opp trådløse zigbee knappepanel. Disse bruker direkte binding i zigbee mot lys. Da har jeg en reserveløsning hvis Home Assistant av en eller annen grunn er stoppet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har ingen fysiske brytere men kun et par trådløse de stedene jeg ikke har funnet det nødvendig med automasjon som taklys på soverom.

 

Har Aeotec Multisensor innfelt midt i taket på badet og den styrer både lys og vifte. Laget nettopp en beskrivelse av viftestyringen i Node-RED her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Dersom lys er på, og homey går ned, vil lyset skru seg av? 

 

I tilfellet nei, så vil jo dette kun være et problem dersom homey går ned på natta og noen skal på badet. Altså ikke et veldig stort problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
bjornepappa skrev (2 timer siden):

Dersom Homey går ned for telling - vil du ikkje fortsatt ha muligheit til å skru av og på lys og vifte?

Er veldig avhengig av at mange automasjoner er oppe å gå så om styringen går ned blir 100% fokus på å få den opp igjen fra backup eller hva nå som må til... Kanskje mer sannsynlig at strømmen går og da hjelper ikke brytere noe særlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
SveinHa skrev (32 minutter siden):

Er veldig avhengig av at mange automasjoner er oppe å gå så om styringen går ned blir 100% fokus på å få den opp igjen fra backup eller hva nå som må til... Kanskje mer sannsynlig at strømmen går og da hjelper ikke brytere noe særlig...

Men for meg er dette viktig. Det har vært helt uaktuelt å ha et smarthus uten en plan B for lys og varme. Zigbee har støtte for direkte binding mellom lys og brytere og en er da ikke avhengig av smartsystemet for å kunne få lys på bad. For varme har jeg gått for Nobø sitt system der en kan styre dette via Home Assistant, men også direkte på ovner og fjernstyres via Nobø app. Det siste er viktig hvis en er på ferie og ønsker varme i huset når en kommer hjem, samtidig som Home Assistant har stoppet. 

Ennå har ikke Home Assistant stoppet for meg, men jeg vet jeg har et svakt punkt. Jeg har nemlig satt den bak en avbruddsfri strømforsyning og når den etterhvert går tom for energi hvis strømmen er vekke mer enn et par timer, så sendes et signal til HA at den må stoppe og stenge seg selv ned. Men kommer strømmen tilbake igjen så er det ingenting som starter opp hjemmeautomasjonen automatisk. Da må jeg trykke på en knapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
stigvi skrev (4 minutter siden):

Men kommer strømmen tilbake igjen så er det ingenting som starter opp hjemmeautomasjonen automatisk. Da må jeg trykke på en knapp.

Tror jeg ville hatt fokus på å fikse dette først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
SveinHa skrev (33 minutter siden):

Tror jeg ville hatt fokus på å fikse dette først...

Kom arbeidslyst, her skal du motstand finne .....

Det har ikke skjedd de siste 5 år at strømmen er vekke i 2 timer så foreløbig har det null prioritet. Og det er jo bare et problem hvis jeg ikke er hjemme og trykker på knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.