sbarmen Skrevet 17. august Del Skrevet 17. august (endret) Jeg har tullet en stund med dette, kanskje det er flere som prøver med det samme? Målet mitt var å få fargekodet strømpriser dynamisk basert på dagens prisnivåer. Jeg mener nå jeg har funnet et oppsett som er ganske bra. Grafen i bakgrunnen er prisene for i dag (og i morgen når tilgjengelig), og de fargekodes ut ifra dagens min, max og mean fra nordpool sensorens attributter. Fargen i tittelen (60 øre/kWh) endres også basert på prisen 'nå', og det samme gjør linjen på grafen. Jeg er litt usikker på hva jeg liker best, men du kan skru av og på linjen på grafen ved å endre stroke_width: under series: mellom 0 og 1 (eller større / tykkere om du vil). Dark mode på mobil. Her er kortet i lovelace. Bare endre sensor_price og sensor_usage, samt oppdater enhet for low_price, high_price og mean_price. type: custom:config-template-card variables: sensor_price: '"sensor.nordpool"' sensor_usage: '"sensor.accumulated_consumption_current_hour_gatenavn_1"' low_price: states['sensor.nordpool'].attributes.min high_price: states['sensor.nordpool'].attributes.max mean_price: states['sensor.nordpool'].attributes.mean current_price: states['sensor.nordpool'].state state_color: | (low, high, current) => { const range = high - low; const third_low = low + range / 3; const third_high = high - range / 3; if (current <= third_low) { return '#42a047'; // Grønn } else if (current <= third_high) { return '#ffa600'; // Oransje } else { return '#db4437'; // Rød } } entities: - ${sensor_price} card: type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true header: show: true title: Strømpris og Forbruk show_states: true standard_format: true colorize_states: true now: show: true label: Nå graph_span: 2d span: start: day apex_config: dataLabels: enabled: true legend: show: true chart: height: 210px yaxis: - id: price show: true decimalsInFloat: 0 floating: false forceNiceScale: true extend_to: end - id: usage show: true opposite: true decimalsInFloat: 0 floating: false forceNiceScale: true extend_to: end series: - entity: ${sensor_price} yaxis_id: price extend_to: now name: Pris unit: ' øre/kWh' stroke_width: 1 type: area curve: stepline float_precision: 0 color: ${state_color(low_price, high_price, current_price)} color_threshold: - value: ${low_price} color: '#42a047' - value: ${mean_price} color: '#ffa600' - value: ${high_price} color: '#db4437' show: legend_value: false in_header: before_now data_generator: > return (entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; })).concat(entity.attributes.raw_tomorrow.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime(), entity.attributes.raw_tomorrow[index]["value"]]; })); - entity: ${sensor_usage} yaxis_id: usage type: column name: Forbruk stroke_width: 2 invert: false group_by: func: max show: legend_value: false Før morgendagens priser: Endret 17. august av sbarmen 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thoralex Skrevet 17. august Del Skrevet 17. august Kan man få linjen til å endre farge uten fyll? Jeg har tre prisgrafer og en graf med fyll i kortet mitt så hos meg blir det litt vanskeligere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sbarmen Skrevet 17. august Forfatter Del Skrevet 17. august Nei, linjen har bare en farge. Det er samme farge som prisen i mitt eksempel. Men du kan kun ha 1 farge på linja. Alternativt til fyll er å bruke column. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg