Decibel Skrevet 17. august Del Skrevet 17. august Det begynner etter hvert å bli mange med solceller, og vi har vel alle det samme problemet når det kommer til Kjøp, salg og forbruk. Det dreier seg selvfølgelig om å bruke så mye av den egenproduserte strømmen selv, siden man må betale nettleie dersom man selger og så kjøper tilbake senere. Om sommeren så er de billigste timene oftest midt på dagen, og da er programmeringen relativt enkel. Da er jo de billigste timene oftest de samme timene som man har mest solproduksjon, og da er det jo bare å flytte forbruket til de timene. Skulle det ikke bli sol, så har man i det minste valgt de rimeligste timene! Men i løpet av august så snur prisene, og det er ikke nødvendigvis billigst midt på dagen. Da kan de billigste timene godt være på natten, og da er det jo ikke noe solproduksjon uansett. Og dersom det ER solproduksjon, så er det ikke så lett å finne de billigste timene på dagtid, siden tibberseer forholder seg til hele døgnet, og ikke bare dagtid. Et lite forslag til Moskus her altså, å gjøre det mulig å velge ut de billigste timene på dagtid, og ikke bare for hele døgnet under ett 😉 På høsten har jeg derfor gjort det slik at jeg forsøker å anslå på forhånd hvorvidt det vil bli overskudd i solproduksjonen. Dersom systemet antar det, så kobles de forskjellige lastene inn etter hvert som jeg får kraftoverskudd utover morgenen, dersom prisen ikke er høy. (Da selges strømmen i stedet). Dersom det ikke forventes produksjon, så bruker jeg selvfølgelig de billigste timene. Ulempen med denne metoden er jo at det ikke er de billigste timene som velges ut, slik at jeg kunne solgt til en bedre pris, og heller brukt den billigste selv. Er det andre her inne som har gode forslag til hvordan man velger ut hvilke timer man bør selge, kjøpe og bruke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thoralex Skrevet 18. august Del Skrevet 18. august Jeg har litt stort solcelleanlegg og litt lavt forbruk, så jeg har fokusert på å maksimere egenforbruket uten å se på salgspris siden jeg selger en del uansett. Prisene svinger sjelden så mye nå at eventuelt salg betaler nettleia, så for meg blir det overkomplisering i forhold til sparepotensialet. Jeg er i NO3 så prisene svinger nok litt mindre enn sørpå. Fyrer mest med ved også, så det blir begrenset behov for varme om vinteren. Jeg bruker home assistant og et script som styrer laster i "sanntid" etter produksjon og eksport, det fungerer ganske bra. I tillegg har jeg styring etter strømpris som kjører hvis sola ikke har gjort jobben i løpet av dagen. På toppen av det har jeg en automasjon som styrer VVB etter nettleietrinn, så jeg holder meg på 2kWt-nivået 6-8 måneder i året og 5kWt resten. Vinterstid er det stort sett middagslaging/oppvaskmaskin/vaskemaskin som drar meg opp et trinn, må se på muligheten for å redusere forbruk automatisk når de bruker strøm... Jeg har eksperimentert med å styre etter værmelding og slikt (både egenlaget basert på solcast og med EMHASS), men det fungerte ikke tilfredsstillende og ga mye dårligere resultat enn det jeg har nå. Ulempen med styringen min nå er at det potensielt kan gå halvannet døgn mellom hver gang varmtvannsbereder blir varmet helt opp, men med mitt forbruk er det ikke et problem i praksis. Har begynt å lage styring av billader også, men jeg har ikke elbil enda så det går litt i rykk og napp når jeg har besøk med bil jeg kan teste med. Til dette bruker jeg samme script for styring etter produksjon kombinert med dette scriptet for styring etter pris og litt regulering av ladeeffekt etter nettleietrinn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 18. august Del Skrevet 18. august Første bud må jo være å ha et solvarsel som er til å stole på. Jeg har 2 soltjenester som jeg prøver å styre etter (forecast.solar og solcast.com.au) men resultatet er nå ganske så som så... Ideelt sett skulle der vært små avvik men når jeg har en max produksjon på rundt 90 kWh og avvikene mellom varsel og reell produksjon er helt opptil 90 kWh i verste fall så er det ikke mye brukende... Antar yr/storm også har tilsvarende tjenester men når jeg manuelt dobbeltsjekker med de så er de ikke noe mer imponerende så jeg har ikke lagt arbeid i å implementere de... For å kunne planlegge evt strømkjøp neste døgn er disse verdiene lagret kl 22:00 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.