Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Beste smarte IR-kontroller til varmepumpe?


Anbefalte innlegg

Vi har etterkvart varmepumper i huset, der våre to Toshiba blir styrt av hhv. Sensibo og Remotec ZXT120. Begge deler har fungert knirkefritt over fleire år, vha. Sensiboplugin og z-wave.

Varmepumpe nr. 3 er Panasonic, som vart tidlegare styrt vha. DaikinSeer. @Guahtdim har komme med gjentatte oppdateringar etterkvart som Panasonic (og Daikin) har endra på sine API, men det ser litt dødfødt ut i lengden, og p.t. har eg ingen styring av denne via HomeSeer.

Så eg er i grunn komme dit at eg ikkje ser andre utveger enn å styre denne via IR. Det har tross alt fungert veldig bra på dei to Toshibapumpene.

Som sagt har både Sensibo og ZXT120 fungert knirkefritt. Derimot er det meir fristande å gå for ei løysing som fungerer uavhengig av internett og sky, i praksis Z-wave. ZXT120 er for lengst erstatta av ZXT600, så vidt eg kan finne er det ikkje komme nyare versjon.

 

Men eg er open for innspel. Er det f.eks andre løysingar eg ikkje har tenkt på, andre gode og dårlege erfaringar med både Sensibo og ZXT600, og då gjerne spesifikt mot Panasonic.

 

Takk for alle svar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kanskje et alternativ om pumpen din støtter det? GitHub - toremick/shorai-esp32: esp32 connected to shorai heat pump

 

Jeg har en Toshiba fra ca 2013, før WiFi var oppfunnet omtrent 😄

Denne bruker jeg Broadlink RM mini 3, har fungert prikkfritt i mange år, ulempen er at du ikke får noen status i retur fra pumpen, så har en Aeotec Multisensor i rommet for ha temperatur monitorering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ESPhome med IR-bibliotek, det virker som bare det, og har gjort det i mange år. Har en gammel varmepumpe fra 2010

 

edit: Nei det gjør jeg ikke når jeg tenker meg om, bruker en ESP8266 med IR-bibliotek og en webserver med API endepunkter.

Så den er styrt via REST-api, men det apiet har jeg jo full kontroll på 🙂

Endret av Andreas
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.