Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Finnes det _stabile_ smarte panelovner? Mill? Adax? Andre?


Anbefalte innlegg

Besteforeldre som vurderer å bytte til smarte varmeovner (WiFi?). Jeg har allerede installert Home Assistant (Operating System), ESPHome noder og et par kameraer der. Mobilt hyttebredbånd er på plass. Ferdig HA integrasjon er derfor å foretrekke. Usikker på om jeg kommer meg unna en integrasjon mot en skyløsning. De vurderer Adax NEO eller Mill.

 

Har fått meg meg at det mildt sagt har vært ustabile løsninger historisk. Er disse blitt bedre, og er det noen spesielle å anbefale, eller holde seg unna? Har fått meg meg at Mill muligens har blitt bedre i siste generasjon.

Endret av Teknor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis stabilitet er viktigere enn avansert funksjonalitet kan jeg anbefale Nobø HUB med Nobø panelovner. Nobø hub har egen app som kan styre ukeprogrammer for planlagt skifte mellom comfort, sparetemp og frostsikring. I tillegg finnes en god integrasjon til Home Assistant som gjør at HA kan overstyre de faste ukeprogrammene. https://www.home-assistant.io/integrations/nobo_hub/ Integrasjonen fungerer lokalt gjennom API til Nobø HUB.

Jeg bruker dette både hjemme og på hytta. Det er bunnsolid. Det jeg savner fra Nobø er muligheten til å registrere strømforbruk, når ovner (og gulvvarme) faktisk er av og på samt tilgang til å lese av temperatursensorene i gulvtermostater og panelovner. Men hvis slike funksjoner ikke er viktig og stabilitet og lokal kontroll er viktig er det en meget god løsning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

christbj skrev (17 minutter siden):

Hvis stabilitet er viktigere enn avansert funksjonalitet kan jeg anbefale Nobø HUB med Nobø panelovner.

Disse har surret og gått i Home Assistant helt problemfritt de siste 5 år. Et par "episoder" har det vært, men det skyldes min iver i å oppgradere til aller siste versjon av HA istedenfor å vente en uke eller to til en litt mer stabil utgave.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har zigbee så finnes det jo noen modeller. Da er du helt skyfri og uavhengig av nett, men må lage mer av styringen selv. Vurderer å kjøpe an av Namron sine til gjesterommet for å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

christbj skrev (10 timer siden):

Hvis stabilitet er viktigere enn avansert funksjonalitet kan jeg anbefale Nobø HUB med Nobø panelovner. Nobø hub har egen app som kan styre ukeprogrammer for planlagt skifte mellom comfort, sparetemp og frostsikring. I tillegg finnes en god integrasjon til Home Assistant som gjør at HA kan overstyre de faste ukeprogrammene. https://www.home-assistant.io/integrations/nobo_hub/ Integrasjonen fungerer lokalt gjennom API til Nobø HUB.

Jeg bruker dette både hjemme og på hytta. Det er bunnsolid. Det jeg savner fra Nobø er muligheten til å registrere strømforbruk, når ovner (og gulvvarme) faktisk er av og på samt tilgang til å lese av temperatursensorene i gulvtermostater og panelovner. Men hvis slike funksjoner ikke er viktig og stabilitet og lokal kontroll er viktig er det en meget god løsning.

 

OK, ser ovn + modul + hub gjør prisen en del høyere enn andre. Men om det faktisk er stabilt så kan det være verdt det.

 

stigvi skrev (10 timer siden):

Disse har surret og gått i Home Assistant helt problemfritt de siste 5 år. Et par "episoder" har det vært, men det skyldes min iver i å oppgradere til aller siste versjon av HA istedenfor å vente en uke eller to til en litt mer stabil utgave.

 

Takk. Er det kablet ethernet som gjelder fra denne hubben?

 

thoralex skrev (5 minutter siden):

Hvis du har zigbee så finnes det jo noen modeller. Da er du helt skyfri og uavhengig av nett, men må lage mer av styringen selv. Vurderer å kjøpe an av Namron sine til gjesterommet for å teste.

 

Har det hjemme og på en sjøhytte. Men tenker det krever mer vedlikehold. Z2M, en integrasjon til som skal vedlikeholdes, ezsp -> ember -> ?. Ikke uoverkommelig, men har allerede to oppsett som vedlikeholdes, og dette ønsker jeg bare skal "surre og gå" (med kun høyst nødvendige oppdateringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (4 timer siden):

OK, ser ovn + modul + hub gjør prisen en del høyere enn andre. Men om det faktisk er stabilt så kan det være verdt det.

Elektroimportøren (og sikkert andre) har tidvis salg på Nobø utstyr. Nobø er også i ferd med å slippe en ny serie av produkter som kan styres over Zigbee i samarbeid med Futurehome. I første omgang er de laget kun for Futurehome, jeg ville derfor avventet å kjøpe dem, hvis ikke du ønsker å gå for Futurehome. Men en ny serie bør også kunne føre til salg på forrige generasjon - Nobø HUB og kompatible ovner og gulvtermostater. Jeg ville lagt inn prisvarsel på aktuelle komponenter, og slått til når muligheten byr seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.