Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Nytt Homey Pro system - valg av utstyr


Highborn

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har renovert en stor del av et gammelt hus og ønsker nå å komme igang med litt smartstyring. Ingen erfaring fra før, men har lest meg opp en del. Tenker å kjøpe meg en Homey Pro. Vil disse produktene nedenfor være gode valg til Homey Pro, og vil dette bli et helhetlig godt system? Kunne kjørt alt på Z-Wave eller alt på Zigbee, men har bevisst valgt å mixe litt, der tanken min er å etablere mesh-nettverk med et godt antall enheter på hver protokoll med en gang - for at tillegg av evt single enheter senere skal være problemfritt uansett protokoll.

 

Gulvvarme termostater: Heatit - Z-Wave - Z-TRM6

Smarte dimmere med trykk/vri: Heatit - Z-Wave - Z-Dim2 250W

Dimmerpuck tiltenkt eksisterende lamper som idag går på stikkontakt, samt for utelamper: Namron ZigBee Dimmer 2 400W

Smarte brytere, tiltenkt som tillegg til de smarte dimmerne for noen lamper, og for styring av dimmerpucker: Namron Zigbee Kanalbryter

Rele for varrmtvannsbereder og varmekabler i utetrapp: Futurehome Zigbee Smart Relé 16A

Rele for enkle on/off lamper i feks bod (ønsker å koble "dumme" brytere oppå disse for manuell styring): Heatit - Z-Wave - ZM Single Relay 16A

 

Setter pris på all input, bekymring om produktvalg/strategi, og evt anbefaler om alternative produkter 🙂

 

Mvh

Herman

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring, dog uten å ha dybdekunnskap om de to protokollene er at både zigbee og ZWave fungerer greit.

 

Av zigbee-enheter har jeg Philips Hue belysning, og ELKO termostater (både forrige og nåværende generasjon). Disse har vært dønn stabile hos meg.

 

Av ZWave har jeg Aqara temperatursensorer som jeg har i ventilasjonsaggregatet (et gammelt Flexit VG400 som ikke lar seg gjøre spesielt smart uten videre), Fibaro wallplugs, fuktsensorer og multisensorer, og så har jeg et par Heatit Z-TRM2 (trur eg) termostater som også fungerer ok. Jeg liker ELKO-termostatene bedre enn Heatit-termostatene, men dette er en rent subjektiv oppfatning.

 

Det som er viktig å huske på er å ha nettdrevne enheter i nærheten av evt batteridrevne sensorer sånn at minst én node i mesh-nettverket på det aktuelle stedet i huset alltid har strøm. Da unngår du batteritømming på de andre sensorene. Dette gjelder etter min erfaring både zigbee og ZWave.

 

Du sier du har valgt et Futurehome smart-relé for VVB og varmekabler. Nå vet ikke jeg hvor stort element du har i din VVB, men det er lurt å sjekke at reléet er godkjent for kontinuerlig last (resistiv?) lik den VVB trekker. En vanlig stikkontakt (schuko) er f.eks. ikke godkjent for mer enn 10A kontinuerlig last selv om kursen den står på har 16A sikring. Dette er for å forebygge varmgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (12 timer siden):

Du sier du har valgt et Futurehome smart-relé for VVB og varmekabler. Nå vet ikke jeg hvor stort element du har i din VVB, men det er lurt å sjekke at reléet er godkjent for kontinuerlig last (resistiv?) lik den VVB trekker. En vanlig stikkontakt (schuko) er f.eks. ikke godkjent for mer enn 10A kontinuerlig last selv om kursen den står på har 16A sikring. Dette er for å forebygge varmgang.

Støttes. Kan anbefale Aeotec Heavy Duty Switch (Zwave). Har hatt dette i bruk på 3kW vv-bereder i snart 3 år. Og nå selges de skambillig et par steder: https://www.proshop.no/Smarthus/Aeotec-Heavy-Duty-Smart-Switch/2623073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Futurehome releeet er oppgitt i produktbeskrivelsen å passe for VVB. Elektrikeren min anbefalte den også (før jeg pekte på den) så jeg har bare antatt at den da er god for det formålet. Får undersøke litt mer der 🤔

 

Stemmer forresten det jeg hørte fra en ansatt hos Elektroimportøren: at man kan koble Plejd utstyr direkte til Homey, altså at man ikke trenger hverken Plejd app på telefon, eller gateway? Jeg ser at det finnes en Community app til Homey som heter Plejd, og det er vel den da. Noen med erfaring der?

Endret av Highborn
Spesifisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.