Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Ny panelovn - hvilken skal man velge?


hjemmedude

Anbefalte innlegg

hjemmedude skrev (35 minutter siden):

Hei,

jakter en eller flere panelovner til kontor og vanlig bruk. 600-1000W størrelse effekt, må integreres lokalt mot Home Assistant. Ingen skyløsning. 

Noen erfaringer? Hva anbefales? 

 

Nå kommer det sikkert en elektriker og slår meg i hodet med noe hardt, men altså; vanlige, "dumme" panelovner koblet via en wallplug fra f.eks. Fibaro er enklere å håndtere enn såkalt "smarte" panelovner. Jeg mener det bør kunne fint for ovner opp til 1000 W. 
Om du har aversjoner mot wallplugs kan du kjøpe smarte stikkontakter der typisk ett av uttakene kan styres av og på, og så er det andre uttaket et vanlig "dumt" uttak.
Som termostat kan du da ha f.eks. Philips Hue multisensorer, eller andre sensorer etter din preferanse. Å ha en termostat inni panelovnen er uansett ikke spes smart da det svært sjelden er akkurat DER du vil ha det varmt og godt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mill gen3 er helt strålende til dette. Settes de opp med "local API only, NO CLOUD"  kan ikke Mills crappy cloud-løsning ødelegge noe for deg og de er dønn stabile. 
(Jeg har mange, flere står også i hytter som jeg styrer via VPN..)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemmedude skrev (11 timer siden):

Mill it is then 😊

Ja, for de er så bra. Eneste panelovn som klarer å opparbeide seg slike overskrifter, så da må en ha de?

image.png.b53182d6707b2d4dac339cbcadfb3240.png

storeulv skrev (22 timer siden):

Om du har aversjoner mot wallplugs kan du kjøpe smarte stikkontakter der typisk ett av uttakene kan styres av og på, og så er det andre uttaket et vanlig "dumt" uttak.


Du går glipp av noe viktig. En god ovn går ikke på for full guffe. Den varmer med akkurat den effekten som skal til for å holde rommet varmt. Med en av / på kontakt som du beskriver så må en ha en form for hysterese. Når da ovnen går på så sender den masse og alt for varm luft oppunder taket. Og det fortsetter den med til temperaturen er kommet opp til det den skal pluss hysteresen. Slikt blir det dårligere komfort av. En vil stort sett ikke ha det ekstra varmt oppunder taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stigvi skrev (55 minutter siden):

Du går glipp av noe viktig. En god ovn går ikke på for full guffe. Den varmer med akkurat den effekten som skal til for å holde rommet varmt. Med en av / på kontakt som du beskriver så må en ha en form for hysterese.

Det har du selvsagt helt rett i, men finnes det panelovner i <1000W-segmentet som har denne typen intern regulering?
Og, nå spør jeg fordi jeg lurer: finnes det panelovner med annen intern styring enn "varmetråd av/på"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Jevnere temperatur og redusert strømforbruk med          Mill PID Wattage Tech

Mill WiFi panelovner er utstyrt med Mill PID Wattage Tech som gir en jevnere temperatur og redusert strømforbruk sammenlignet med tradisjonelle ovner. Når ønsket temperatur er nådd, vil ovnen opprettholde denne temperaturen ved å senke effektnivået, i motsetning til tradisjonelle ovner som skrur seg av, for så å skru seg på igjen når romtemperaturen synker. Med denne «dimme-effekten» trekker ovnen kun energien den trenger, istedet for at den står på maks effekt hele tiden mens den er på.  Dette betyr en mer stabil oppvarming med mindre temperatursvingninger, som gir et mer behagelig inneklima, samt redusert strømforbruk. "

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (47 minutter siden):

Og, nå spør jeg fordi jeg lurer: finnes det panelovner med annen intern styring enn "varmetråd av/på"? 


Nobø sine ovner er modulbaserte. En kjøper den ovnen en vil ha og en kjøper den regulatoren en vil ha og plugger den i ovnen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, storeulv said:

Det har du selvsagt helt rett i, men finnes det panelovner i <1000W-segmentet som har denne typen intern regulering?
Og, nå spør jeg fordi jeg lurer: finnes det panelovner med annen intern styring enn "varmetråd av/på"? 


Ja, Mill gen 3 gjør dette. Det er strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.