Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Heimgard HT-SLM-2, hva har de tenkt på???

SveinHa

Anbefalte innlegg

Skiftet ut Yale v2n med en brukt Heimgard HT-SLM-2 dørlås i håp om å få litt mer pålitelig kontroll på låsen. Låsen ser i utgangspunktet helt super ut, poppet opp i Zigbee2MQTT på første forsøk og kan legge inn koder og styre låsen. Så langt alt vel...

Men jeg liker å ha døren opplåst på dagtid når jeg springer ut og inn hele tiden og gjerne automatisk låsing om natten. Jeg kan jo programmere låsing i Node-RED på en enkel måte men problemet er at når jeg slår av automatisk låsing så KAN DEN IKKE låses manuelt innefra uten via zigbee. Der er en knapp på innsiden som det ville vært naturlig at låste låsen men den låser bare det innvendige håndtaket, døren er like ulåst i det utvendige håndtaket. Jeg ser et poeng i å låse det innvendige håndtaket som barne/hundesikring men det blir en litt sær funksjon i forhold til å kunne låse døren på begge sider. Det utvendige håndtaket kan jo låses utenfra men det hjelper ikke når jeg er inne... Det blir i overkant dumt å sette opp en egen fjernkontroll via Node-RED kun for å låse døren men det er det jeg må gjøre pr. i dag.

Automatisk låsing kan oppheves for en time ved å holde knappen på innsiden inne i 15 sekund. Så lang tid er for en funksjon som bare sjelden skal brukes... Et kort trykk burde låse døren fra begge siden i mitt hode.

Har jeg misforstått noe vesentlig her eller har låsen blitt konstruert på en veeeeeeldig sen lørdagskveld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (17 timer siden):

Skiftet ut Yale v2n med en brukt Heimgard HT-SLM-2 dørlås i håp om å få litt mer pålitelig kontroll på låsen.

Jeg installerte en Heimgard-lås på hytta for et par uker siden, og er i grunnen fornøyd med noen unntak.

Jeg ser ditt problem, men har et par kommentarer til som jeg har sendt til heimgard.

1. Det er ikke mulig å se om døra er åpen eller bare lukket og ulåst.
  2. Det er ikke mulig å få varsel hvis noen forsøker seg med ugyldig pin eller fingeravtrykk.
  3. Ingen info om hvem som låste seg inn.
  4. Skillet mellom låst inndel og/eller utedel er ullent og dårlig gjennomtenkt.
  5. Ikke mulig (såvidt jeg vet) å programmere innstillinger, koder fra zigbee (z2m).
  6. Jeg ba også om komplett dokumentasjon av zigbee-grensesnittet, siden de har noen muligheter i sin app som jeg ikke finner i z2m. Slik dokumentasjon sier de at de ikke har.

Ser ut som det er et ungt produkt som kan bli veldig bra med tiden. Og prisen er god, i hvert fall når Power har sine DNB-supertilbud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgemor skrev (31 minutter siden):

Ikke mulig (såvidt jeg vet) å programmere innstillinger, koder fra zigbee (z2m).

Du kan legge til og slette brukere (pinkoder) samt låse/låse opp fra Zigbee og det er vel alt...

Håper de tar for seg resten av listen din, @Helgemor, så blir det bra.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (10 minutter siden):

Du kan legge til og slette brukere (pinkoder) samt låse/låse opp fra Zigbee og det er vel alt...

Håper de tar for seg resten av listen din, @Helgemor, så blir det bra.

Og ingen liste over hvilke posisjoner i pin-lista som er i bruk, så du må huske/notere dette et annet sted.

og jeg er litt spent på hvor robust den er i forhold til Trøndersk kystklima, hvor alt som ikke er syrefast anløpes i løpet av uker…

Jeg sendte din kommentar om inne/uteklabb til Heimgard-support.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgemor skrev (28 minutter siden):

Og ingen liste over hvilke posisjoner i pin-lista som er i bruk, …

De er ihvertfall raske til å svare på mail!

Tusen takk for din tilbakemelding! 
Vi setter stor pris på den! 

1. Vi har fått den tilbakemeldingen fra noen andre kunder og vi jobber også med en OTA oppdatering som vil endre funksjon av den knappen. 
For øyeblikket styrer den knappen kun innerdelen og det blir en barn- og dyrsikring. 
Dette ble implementert pga. tilbakemeldinger fra den gamle Wattle låsen. 
Den hadde en lik knapp som kunne styre kun ytterdelen og vi har fått klagelser på at barna og hunder kan bare løpe ut av huset. 
Men som sagt, jobber vi med en oppdatering som vil endre funksjon på denne knappen slikt at den styrer ytterdelen.
For øyeblikket, hvis autolås på ytterdelen er deaktivert, kan du også låse manuelt med å trykke inn PIN kode + # eller via appen. 
2. Din tilbakemelding har allerede blitt sendt internt og til produsenten så vi krysser fingrene på at dokumentasjon lagres ila kort tid. 
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.