Teknor Skrevet 10. september Del Skrevet 10. september (endret) Har i noen måneder brukt uike verktøy til å enkelt generere yaml kode kun ved å beskrive behovene mine. Blir bare mer og mer imponert over utviklingen og hva det er mulig å få til - dersom spørsmålene stilles riktig - med høyst begrensede programmeringskunnskaper. Et eksempel er denne som fargekoder timene basert på rangering av strømprisen: type: custom:apexcharts-card series: - entity: sensor.nordpool_kwh_oslo_nok_3_10_0 name: Pris type: column float_precision: 4 data_generator: > const today = entity.attributes.raw_today; const tomorrow = entity.attributes.raw_tomorrow; const allData = today.concat(tomorrow); const categorizeHours = (data) => { const sorted = [...data].sort((a, b) => a.value - b.value); const categories = { lowestFour: sorted.slice(0, 4).map(p => p.start), nextFour: sorted.slice(4, 8).map(p => p.start), middle: sorted.slice(8, 16).map(p => p.start), nextHighestFour: sorted.slice(16, 20).map(p => p.start), highestFour: sorted.slice(20).map(p => p.start) }; return categories; }; const todayCategories = categorizeHours(today); const tomorrowCategories = categorizeHours(tomorrow); const getColor = (start) => { for (const day of [todayCategories, tomorrowCategories]) { if (day.lowestFour.includes(start)) return '#006400'; // Dark Green if (day.nextFour.includes(start)) return '#90EE90'; // Light Green if (day.middle.includes(start)) return '#1E90FF'; // Blue if (day.nextHighestFour.includes(start)) return '#FFA500'; // Orange if (day.highestFour.includes(start)) return '#FF0000'; // Red } return '#808080'; // Default Gray (shouldn't occur) }; return allData.map(p => ({ x: new Date(p.start).getTime(), y: p.value, fillColor: getColor(p.start) })); now: show: true label: Nå graph_span: 2d span: start: day locale: nb apex_config: chart: height: 300px zoom: enabled: true toolbar: show: true tools: zoom: true zoomin: false zoomout: false pan: false reset: true legend: show: false dataLabels: enabled: false xaxis: type: datetime labels: datetimeFormatter: month: ddd day: ddd yaxis: forceNiceScale: false min: 0 plotOptions: bar: columnWidth: '95%' På den måten kan jeg se når f.eks. varmekabler på bad og VVB er aktvert (som begge er aktivert på døgnets 8 billigste timer, altså mørkegrønne og lysegrønne farger). Etter nærmere ettertanke kan VVB og varmekabler uansett være aktivert om prisen er under 0.2 kroner. Gir derfor AI-assistenten følgende beskjed: can you modify the code and make all bars dark green if the value is bellow 0.2? og jeg får dette resultatet: Answer Certainly! I'll modify the code to make all bars dark green if their value is below 0.2, while keeping the color categorization for the rest. Here's the updated version: type: custom:apexcharts-card series: - entity: sensor.nordpool_kwh_oslo_nok_3_10_0 name: Pris type: column float_precision: 4 data_generator: > const today = entity.attributes.raw_today; const tomorrow = entity.attributes.raw_tomorrow; const allData = today.concat(tomorrow); const categorizeHours = (data) => { const sorted = [...data].sort((a, b) => b.value - a.value); // Sort descending const categories = { highestFour: sorted.slice(0, 4).map(p => p.start), nextHighestFour: sorted.slice(4, 8).map(p => p.start), middle: sorted.slice(8, 16).map(p => p.start), nextLowestFour: sorted.slice(16, 20).map(p => p.start), lowestFour: sorted.slice(20).map(p => p.start) }; return categories; }; const todayCategories = categorizeHours(today); const tomorrowCategories = categorizeHours(tomorrow); const getColor = (start, value) => { if (value < 0.2) return '#006400'; // Dark Green for values below 0.2 for (const day of [todayCategories, tomorrowCategories]) { if (day.highestFour.includes(start)) return '#FF0000'; // Red if (day.nextHighestFour.includes(start)) return '#FFA500'; // Orange if (day.middle.includes(start)) return '#1E90FF'; // Blue if (day.nextLowestFour.includes(start)) return '#90EE90'; // Light Green if (day.lowestFour.includes(start)) return '#00FF00'; // Green } return '#808080'; // Default Gray (shouldn't occur) }; return allData.map(p => ({ x: new Date(p.start).getTime(), y: p.value, fillColor: getColor(p.start, p.value) })); now: show: true label: Nå graph_span: 2d span: start: day locale: nb apex_config: chart: height: 300px zoom: enabled: true toolbar: show: true tools: zoom: true zoomin: false zoomout: false pan: false reset: true legend: show: false dataLabels: enabled: false xaxis: type: datetime labels: datetimeFormatter: month: ddd day: ddd yaxis: forceNiceScale: false min: 0 plotOptions: bar: columnWidth: '95%' Som gir meg denne: ...så kan jeg lage automasjonene tilsvarende. Andre som har fått tilsvarende hjelp? Endret 10. september av Teknor 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.