Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Valg av UPS? Hvilken?


Teknor

Anbefalte innlegg

UPS er et nytt område for meg, kan noen anbefale meg en variant som kan passe ca. dette:

 

 - Effekt - ThinkCentre med HomeAssistant (20watt?), 4G-modem/router, (20 watt?) 2x kameraer på PoE (< 30watt?) = totalt ca 100 watt inkl buffer

 - Burde kunne holde systemet gående i 30-60 minutter

 - NUT - for integrasjon mot HA?

 

Ellers:

 - Hvor mange år vil et batteri holde før det er slitt?

 - Er det noe poeng å kjøpe brukt UPS på Finn.no hvis batteriet likevel har begrenset levetid?

 - Er det noen standard jeg burde se etter for å unngå proprietære batterier som ikke er tilgjengelige om x-antall år når jeg trenger nytt?

 - Kan jeg enkelt bytte til feks biltema blysyre batterier?

 

Alle tips motttas med takk 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdimensjoner! Kommer alltid noe mer du vil ha.... Original batteriene er latterlig dyre, men alle de UPSene jeg har vært borti kan du mekke til med vanlige gelebatterier utenom boksen. Jeg har ca 70W (95VA) med last på min, men kan lastes opp til 750w (1000VA). Kjører eksterne batterier som er 6 ganger så store som de døde som var i den når jeg fikk den. og får da ut ca 7.5 timer. Ville unngått "våte" syrebatterier, du har ikke lyst å håndtere det innendørs, og de har litt anderledes lade/utlade spenning osv. Men Biltema har gelebatterier. Ikke beregn for små batterier, de er dyre men kjipt å måtte bytte dem ut hvis de blir for små. Eaton UPSen jeg kjører kom med klar plugg for Anderson powerpole, så det var bare å fjerne de døde batteriene og koble til pakken jeg laget selv. Og endre innstillingen for den nye større pakken. pakken jeg har nå er 36v og 32A, Og vurderer å bytte til 150A for å kunne henge på mer, og ha drift for et døgn hvis jeg ikke er hjemme.

 

NUT finnes såvidt jeg har sett for de fleste UPSer med USB/Serie/nettverksport. Plugget min bare til Raspberryen jeg kjører PieHole på, og la inn server delen der.

 

Vær oppmerksom på at forskjellige UPSer bruker forskjellig batterispenning, min bruker 3x12v altså 36v. Veldig vanlig med 12v og 24v også på små UPSer. mens de største jeg har vært borti er på 440V og bruker snaut 200 seriekoblede batterier. Ikke kjøp en som bruker noe annet enn gelebatterier. Mye vanskeligere å få tak i billig når de må fornyes. Men er jo folk på foumet her som bruker gamle elbil batterier til å forsyne hele huset osv da hvis du virkelig vil GO BIG.

 

Levetiden er etter min erfaring veldig avhengig av størrelse på batterier og hvor ofte og hardt de blir utladet. på jobb hånderer jeg UPS banker fra over 200Kwh til små på 0.25Kwh. Levetiden på de større fra 100Ah og oppover batterier, er minst 10år, men uten store hendelser er 15år vanlig. Mens de små med type 10Ah osv gelebatterier, sjeldent var så mye mer enn 3 år.

 

Hvis du er i Stavanger distriktet så har jeg liggende et par Eaton 9130 1000VA-R med defekte batterier. Så du kan få en gratis. Jeg hadde ikke hjerte til å hive dem....

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en APC UPS (CS 650) som i minst 10 år har holdt liv i hjemmets internettaksess (Router og de siste årene fibermodem fra Telenor) og nå også Home Assistant installert på en kompakt i5 PC. Den er dønn stabil og støttes av NUT for integrasjon i HA. Med de tre tingene tilkoblet oppgir den 8% belastning. Kurant merke gjør at det også er enkelt å få tak i nytt batteri, jeg har byttet en gang så langt på min.

Basert på den erfaringen har jeg nylig kjøpt en til for bruk til HA på hytta, der strømmen litt oftere er ute, både planlagt og ikke planlagt. Den siste kjøpte jeg til en kurant pris på finn.no. Kjøper du brukt så prøv å få med kabelen for tilkobling til USB på HA, en litt spesiell kabel med 10 spors plugg, storebror til RJ45.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnsteinL skrev (På 14.9.2024 den 13.36):

Hvis du er i Stavanger distriktet så har jeg liggende et par Eaton 9130 1000VA-R med defekte batterier. Så du kan få en gratis. Jeg hadde ikke hjerte til å hive dem....

 

Takk for gode svar og tilbud, er dessverre ikke i Stavanger-regionen.

 

christbj skrev (19 timer siden):

Kjøper du brukt så prøv å få med kabelen for tilkobling til USB på HA, en litt spesiell kabel med 10 spors plugg, storebror til RJ45.

 

Flott - ser det er en variant som heter RJ50 til USB. Skal passe på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnsteinL skrev (På 14.9.2024 den 13.36):

Ikke kjøp en som bruker noe annet enn gelebatterier. Mye vanskeligere å få tak i billig når de må fornyes. Men er jo folk på foumet her som bruker gamle elbil batterier til å forsyne hele huset osv da hvis du virkelig vil GO BIG.

 

Ser ut som de fleste blir levert med blysyre batterier. Det er altså en software innstilling i kontrollpanelet som enkelt endrer dette til gel når de originale batteriene er utslitt og jeg bytter til gel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gele batterier er syrebatterier der syren er bundet opp i gele for å hindre lekkasje, og hindrer fordamping under lading med hydrogen gass og påfyll av destilert vann. Men normalt lades de med litt høyere spenning enn vanlige bilbatterier osv. Det jeg ofte ser er 2.27V i hvilespenning på en celle i stedet for 2.25V. På solcelle regulatorer er dette et valg en gjør. På større anlegg regulerer vi det på spenningen på likeretter siden (typisk 122,8V i stedet for 121,5V). Kan ikke huske å ha sett valget i noen meny på små UPSer, men har da heller aldri lett etter det, har aldri sett dem med noe annet enn gele batterier. (det har begynt å dukke opp power stasjoner o.l. med litium celler o.l.). Sjekk i bruksanvisningen om spenningen kan justeres er nok lettest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnsteinL skrev (12 timer siden):

På solcelle regulatorer er dette et valg en gjør. På større anlegg regulerer vi det på spenningen på likeretter siden (typisk 122,8V i stedet for 121,5V). 

Husker også å ha sett dette på solcelleregulatorer. Da konkluderer jeg med at det er mest fornuftig å holde meg til bly/syre batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.