Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Lyn slått ut POE enheter og nettverkskort - er det sannsynlig?


Teknor

Anbefalte innlegg

Tydeligvis et kraftig lynnedslag ved vår fritidsbolig som slo ut sikringen i sikringsskapet - og en del elektronisk utstyr...

 

Til tross for nytt sikringsskap med overspenningsvern, i tillegg til overspenningsven i et grenuttak har noen POE switcher har tatt kvelden og også et par POE drevne enheter (AP og et par kameraer) sluttet å funke. Muligens også nettverkskortet til en NUC (som kjører HomeAssistant), NUC-en ser ut til å boote normalt, men når jeg kobler den til en monitor finner den ikke eth0 (eller andre nettverkskort).

 

Jeg hadde et støpsel til en POE som ikke var koblet i grenuttaket med overspenningsvern, men direkte i et veggstikk. Muligens hadde overspenningen fra lynet lurt seg inn den veien (samme sikring som ble utløst)?

 

 - Er det sannsynlig at utstyr som får strøm via POE kan bli ødelagt ved lynnedslag? GenAI hevder det, men ikke hørt om det selv tidligere.

 - Hvis det kablet nettverk fikk seg en karamell, er det sannsynlig at bare nettverkskortet på en NUC er ødelagt, mens resten av boksen ser ut til å fungere som normalt?

 - Når jeg skal kjøpe meg en UPS, ser det ut til at denne har en beskyttelse av ethernet. Jeg har en 4g/5g router, vil en slik UPS gi beskyttelse for lyn i et sånt oppsett, og forstår det da at ethernet kablingen vil være: 4g/5g rotuer --> UPS  / surge protector-> switch -->  POE1..n -> Nettverkskomponenter

 

Noen med kjennskap til dette som har noen innspill / råd? Må få sikret dette greiene her ordentlig 🙂

 

 

image.png.dccba532a71c589c2c52145e7e79539b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyn er veldig uforutsigbart, kan følge de merkeligste veier rundt i elektriske anlegg. Hvor god er jordforbindelsen i anlegget ditt? Det skal ganske gode og utspredte jordinger til for å utlade overspenninger fra lyn effektivt. Overspenningsvernet i sikringskapet er et mellomvern og hjelper noe, finvern i padder osv, vil også hjelpe noe. Vern i nettverket vil på samme måte som finvern hjelpe noe. Men vil fortsatt kunne slippe noe overspenninger forbi, videre kan nedslag smitte over i nettverkskabler, telefonkabler og andre svakstrømskabler. Helt umulig å vite hva som er blitt ødelagt eller fått forkortet levetid før det slutter å virke. Vern i nettverket vil på samme måte som finvern hjelpe noe. Har opplevd at det merkeligste utstyr har dødt etter lyn, og har ikke alltid klart å se noen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArnsteinL skrev (12 timer siden):

Hvor god er jordforbindelsen i anlegget ditt? Det skal ganske gode og utspredte jordinger til for å utlade overspenninger fra lyn effektivt. 

 

Burde være ganske god, men er på slutten av en forgreningen og det sa elektriker var en risko (får ofte størsteparten av trøkket). Installatør som fikset alt påpekte at jordingen var god. Er boret to kobberspyd på litt ove en meter ned i grunnfjellet og støpt rundt med elektrodemasse.

 

 

ArnsteinL skrev (12 timer siden):

Men vil fortsatt kunne slippe noe overspenninger forbi, videre kan nedslag smitte over i nettverkskabler, telefonkabler og andre svakstrømskabler. Helt umulig å vite hva som er blitt ødelagt eller fått forkortet levetid før det slutter å virke.

 

Hmmm - et argument for WiFi + strøm vs POE. Har stort sett gått over til eth-kabling av fleste enhetene. Har ikke vært plaget av lynnedslag før (kysthytte ved vannet på Østlandet) siden uværet stort sett bygger seg opp over land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden, men det er relevant ift ditt spørsmål om hvilke veier lyn kan skade. Den gang vi brukte ISDN og ADSL over telefonkabelen (kobberkabel) slo lynet ned i området (Bergen vest) 2 ganger med noen få års mellomrom. Første gangen gikk jeg klar, men naboen over gangen mistet ISDN forbindelsen. Selve ISDN boksen laget til og med en liten freselyd etterpå. Telefonkabelen inn til boligen var fast tilkoblet inne i boksen, vi klippet derfor kabelen. Først da stilnet lyden fra ISDN boksen. 

Et par år senere, etter flytting til tomannsbolig, slo lynet ned i området igjen. Da hadde jeg ADSL og det utstyret ble ødelagt. Det samme ble ethernetswitchen jeg hadde tilkoblet ADSL og noe mer utstyr - husker ikke alle detaljer.

I begge disse tilfellene var det utstyr tilkoblet telefonkabelen, direkte eller via annet utstyr, som ble ødelagt. Strømnettet så ikke ut til å være påvirket, eller så er det kombinasjonen av vern både i inntaksskapet og ved alt sårbart utstyr som har gjort jobben sin. Alt er også jordet. Etter at utstyr ble ødelagt hos meg valgte jeg å skaffe overspenningsvern også til telefonkabelen. I tillegg monterte jeg fiberkonvertere mellom ADSL og nettverket i huset, slik at det ble galvanisk skille. Sikringen i overspenninsvernet på telefonkabelen måtte byttes ofte etter skikkelig uvær. Derfor var det ikke bare hastigheten som ble bedre da vi fikk fiber inn til huset fra Telenor. Jeg har aldri opplevd skader etter lyn etter det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknor skrev (10 timer siden):

Hmmm - et argument for WiFi + strøm vs POE. Har stort sett gått over til eth-kabling av fleste enhetene. Har ikke vært plaget av lynnedslag før (kysthytte ved vannet på Østlandet) siden uværet stort sett bygger seg opp over land.

Tja, lynet kan komme både via svitsjen og via strømnettet, så det blir nå ikke den store sikkerhetsforbedringen.

Vil tro PoE er tryggere for da har strømmen minst et par ledd ekstra før det når devicen.

 

Wifi + batteri er tryggest for devicer, men så upraktisk.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.