Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Defekt UniFi USG Pro 4 - kjøpe ny eller oppgradere til Dream Machine Pro?

Garegaupa

Anbefalte innlegg

Me har ein UniFi Security Gateway Pro 4 i heimenettverket som er i ferd med å ta kvelden. Garantien er diverre utgått for eit halvt års tid sidan, så her er det nok berre å belage seg på å kjøpe nytt... :hrm:

Det eg lurar på er om eg skal kjøpe ein ny USG Pro 4 (billegaste pris på Prisjakt.no kr 3 318,-) eller gå for ein Dream Machine Pro i staden (billegaste pris kr 5 318,-).

Per i dag har eg ein UniFi Cloud Key som styrer systemet, denne kan eg så vidt eg forstår kaste ut viss eg går over til ein Dream Machine Pro?

Eg vurderer òg på sikt ein G4 Doorbell Pro PoE, og då er det vel òg gunstig å ha Dream Machine Pro (med tanke på at ein kan installere ein HD i denne).

Som de sikkert skjønar så hallar eg mot Dream Machine Pro, men vil gjerne høyre om nokon meiner det er to tusen bortkasta kroner med differansen mellom dei to alternativa? I tillegg til dei tinga eg nemner over her så tenkjer eg litt på kva som har framtida føre seg. Dessutan får eg gjerne selt Cloud Key på Finn.no for å utlikne noko av prisdifferansen.

(Noko på sida: Er det nokon som har gode erfaringar med å kople fiberen frå Altibox rett i Dream Machine Pro og hive ut Altibox sin heimesentral?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ucg max er også et alternativ. Den inkluderer cloud key og disk, litt som dream machine.

Hvis du vil spare litt penger har du også ucg ultra, som burde være mer enn nok for hjemme bruk. 

Usg utstyr, som du har, kan du kanskje gjøre et kupp på finn, siden flere erstatter det med de nye UniFi produktene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke koblet  Altibox rett i Dream Machine Pro, men jeg har koblet  Altibox sin SFP direkte i en vanlig Unifi svitsj og det fungerer strålende. Det bare fungerer ut av boksen, relativt enkelt.

Du må være klar over at de separerer WAN trafikken med VLAN, et for DATA, et for TV og et for IP-TLF.

Data er VLAN 102, husker ikke ID for de andre da jeg kun bruker data selv.

Konklusjon: Burde fungere like bra i Dream machine så lenge du har SFP i den.

Personlig går jeg for pfSense på ruter-siden og Reolink på kamera-siden, men det blir jo en smakssak, ønsker ikke binde meg for mye opp til Unifi, så fra dem er det kun svitsjing og wifi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrkaasa skrev (På 26.9.2024 den 12.17):

Ucg max er også et alternativ. Den inkluderer cloud key og disk, litt som dream machine.

Hvis du vil spare litt penger har du også ucg ultra, som burde være mer enn nok for hjemme bruk. 

Usg utstyr, som du har, kan du kanskje gjøre et kupp på finn, siden flere erstatter det med de nye UniFi produktene. 

Takk for tipset, men eg vil helst ha noko som kan monterast i 19" rack.

Men å ta ein kikk på Finn.no er nok ikkje så dumt!

Evelen skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke koblet  Altibox rett i Dream Machine Pro, men jeg har koblet  Altibox sin SFP direkte i en vanlig Unifi svitsj og det fungerer strålende. Det bare fungerer ut av boksen, relativt enkelt.

Du må være klar over at de separerer WAN trafikken med VLAN, et for DATA, et for TV og et for IP-TLF.

Data er VLAN 102, husker ikke ID for de andre da jeg kun bruker data selv.

Konklusjon: Burde fungere like bra i Dream machine så lenge du har SFP i den.

Takk, greitt å vite!

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.