Lang historie kort. Vi er på vei til å skal flytte til et nybygg hvor elektriker sånn sett er låst. Ut ifra hva elektriker kunne sette opp av smarthus så har jeg egentlig brukt flere ti-talls timer på å lese meg opp om Futurehome og har egentlig sammen med elektriker satt opp et fullt oppsett med Futurehome i vår kommende bolig.
Dog ser jeg flere og flere fraråder oss i å faktisk gå for Futurehome som smarthus løsning, grunnet ustabiliteter, treg utvikling og at enheter fusker i tide og utide.
Da kjenner jeg at jeg kvier meg veldig for å betale i dyre dommer for at elektriker setter opp et smarthus som jeg mest sannsynlig kommer til å irritere meg veldig over.
Personlig har jeg ikke lyst å dille for mye selv etter overtakelse av nybygget.
Så da har jeg gjort en øvelse med meg selv og forsøkt å koke ned hva som faktisk er viktig.
Jeg kan bruke følgende:
Astronova City Astrour rele rett i sikringsskapet på alt utelys (soloppgang og nedgang)
Den ene panelovnen vi trenger i utvendig bod kan være "dum", vi stiller bare en gitt temperatur på termostaten.
Alle spottene i huset kan vi strengt tatt faktisk skru av og på rett på dimmebrytere.
Zaptec elbil lader kan jeg manuelt stille inn til å lade på de ofte gunstige tidene på døgnet. Mener elektriker sa den maks fikk 11Kwh lading så lastbalansering er nok unødvendig.
Smart VVB ala OSO Saga 2.0 Supercharged som selv kobler mot Norpool og varmer opp vannet på billigste tidspunkt.
Varmepumpe styrer jeg bare via medfølgende kontroll.
Balansert ventilasjon kobles på nettverkskabel og kan styres vi SystemAirs egen app.
Da gjenstår bare ett par ting som gir meg litt hodebry.
Kjøkkenvakt som er obligatiorisk dessverre skulle egentlig kunne dukke opp i Futurehome appen, hvordan denne styres uten vet jeg ikke.
Varmekabler som tittelen her sier, samboer skulle ha varmekabler i ALLE rom og det har hun fått. Vet ikke om jeg bare skal manuelt stille dem inn med noe nattsenking eller om disse kan styres (stabilt) på en annen måte.
Vet ikke om HAN porten i sikringsskapet kan utnyttes til noe nyttig.
Det er hovedsakelig disse 3 punktene på bunnen som trengs å løses. Jeg vet man kan gjøre all verdens i Home Assistant men vær vennlige å ikke spor av denne tråden.
Spørsmål
enurweb
Lang historie kort. Vi er på vei til å skal flytte til et nybygg hvor elektriker sånn sett er låst. Ut ifra hva elektriker kunne sette opp av smarthus så har jeg egentlig brukt flere ti-talls timer på å lese meg opp om Futurehome og har egentlig sammen med elektriker satt opp et fullt oppsett med Futurehome i vår kommende bolig.
Dog ser jeg flere og flere fraråder oss i å faktisk gå for Futurehome som smarthus løsning, grunnet ustabiliteter, treg utvikling og at enheter fusker i tide og utide.
Da kjenner jeg at jeg kvier meg veldig for å betale i dyre dommer for at elektriker setter opp et smarthus som jeg mest sannsynlig kommer til å irritere meg veldig over.
Personlig har jeg ikke lyst å dille for mye selv etter overtakelse av nybygget.
Så da har jeg gjort en øvelse med meg selv og forsøkt å koke ned hva som faktisk er viktig.
Jeg kan bruke følgende:
Da gjenstår bare ett par ting som gir meg litt hodebry.
Det er hovedsakelig disse 3 punktene på bunnen som trengs å løses. Jeg vet man kan gjøre all verdens i Home Assistant men vær vennlige å ikke spor av denne tråden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider
5 svar til spørsmålet
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.