Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Varmekabelstyring

enurweb

Spørsmål

Lang historie kort. Vi er på vei til å skal flytte til et nybygg hvor elektriker sånn sett er låst. Ut ifra hva elektriker kunne sette opp av smarthus så har jeg egentlig brukt flere ti-talls timer på å lese meg opp om Futurehome og har egentlig sammen med elektriker satt opp et fullt oppsett med Futurehome i vår kommende bolig.

Dog ser jeg flere og flere fraråder oss i å faktisk gå for Futurehome som smarthus løsning, grunnet ustabiliteter, treg utvikling og at enheter fusker i tide og utide.

Da kjenner jeg at jeg kvier meg veldig for å betale i dyre dommer for at elektriker setter opp et smarthus som jeg mest sannsynlig kommer til å irritere meg veldig over.

Personlig har jeg ikke lyst å dille for mye selv etter overtakelse av nybygget.

Så da har jeg gjort en øvelse med meg selv og forsøkt å koke ned hva som faktisk er viktig.

Jeg kan bruke følgende:

• Astronova City Astrour rele rett i sikringsskapet på alt utelys (soloppgang og nedgang)
  • Den ene panelovnen vi trenger i utvendig bod kan være "dum", vi stiller bare en gitt temperatur på termostaten.
  • Alle spottene i huset kan vi strengt tatt faktisk skru av og på rett på dimmebrytere.
  • Zaptec elbil lader kan jeg manuelt stille inn til å lade på de ofte gunstige tidene på døgnet. Mener elektriker sa den maks fikk 11Kwh lading så lastbalansering er nok unødvendig.
  • Smart VVB ala OSO Saga 2.0 Supercharged som selv kobler mot Norpool og varmer opp vannet på billigste tidspunkt.
  • Varmepumpe styrer jeg bare via medfølgende kontroll.
  • Balansert ventilasjon kobles på nettverkskabel og kan styres vi SystemAirs egen app.

Da gjenstår bare ett par ting som gir meg litt hodebry.

1. Kjøkkenvakt som er obligatiorisk dessverre skulle egentlig kunne dukke opp i Futurehome appen, hvordan denne styres uten vet jeg ikke.
  2. Varmekabler som tittelen her sier, samboer skulle ha varmekabler i ALLE rom og det har hun fått. Vet ikke om jeg bare skal manuelt stille dem inn med noe nattsenking eller om disse kan styres (stabilt) på en annen måte.
  3. Vet ikke om HAN porten i sikringsskapet kan utnyttes til noe nyttig.

Det er hovedsakelig disse 3 punktene på bunnen som trengs å løses. Jeg vet man kan gjøre all verdens i Home Assistant men vær vennlige å ikke spor av denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
enurweb skrev (3 timer siden):

Da gjenstår bare ett par ting som gir meg litt hodebry.

1. Kjøkkenvakt som er obligatiorisk dessverre skulle egentlig kunne dukke opp i Futurehome appen, hvordan denne styres uten vet jeg ikke.
  2. Varmekabler som tittelen her sier, samboer skulle ha varmekabler i ALLE rom og det har hun fått. Vet ikke om jeg bare skal manuelt stille dem inn med noe nattsenking eller om disse kan styres (stabilt) på en annen måte.
  3. Vet ikke om HAN porten i sikringsskapet kan utnyttes til noe nyttig.

1. Komfyrvakt er ikke viktig å ha inn i smarthuset. Det eneste jeg hadde planlagt å bruke den til var å se hvor mye strøm som brukes. Men det er ikke nødvendig - da det du trenger for å kunne styre deg inn på valg trinn på nettleien er totaltforbruket i huset, som du får fra Tibber puls eller tilsvarende som leser strømmåleren, og enheter du faktisk kan skru av resten av timen uten at det betyr så mye. Og komfyren vil du ikke skru av med automatikk. 🙂

2. Varmekabler er mye viktigere å kunne styre, derfor vil jeg helt klart anbefale at du får montert termostater som kan styres smart. Jeg har selv god erfaring med Nobø sitt system, men der er det full utskifting og nye produkter på gang. Det kan være bra for deg, siden Nobø sine nye enheter Nobø Connect, er laget for å bli styrt av Futurehome. Men du MÅ ikke koble dem til smarthus - de kan også fungere for seg selv.

3. HAN porten trenger du for å ha kontroll på effekt-trinn på nettleien. Du beskriver en ladeboks for elbil med inntil 11kW. Den effekten får du kun om huset har 400V TN nett inn, det er svært få elbiler som støtter 3-fas lading på IT nett. De fleste vil derfor oppnå maks 7 kW (1 fas 32A). Det er uansett nok til at du trenger styring, spesielt på vinterstid, når du legger til forbruket på vv-bereder og oppvarming. 

Generelt forstår jeg frustrasjonen din, det er svært mye å ta inn over seg når du skal begynne med smarthus - og det å gjøre valg for et helt hus er mye. Derfor skal jeg begrense mine anbefalinger - og andre vil gi andre råd - så det vil igjen kunne være forvirrende.

Du har skrevet at det ikke er lagt trekkerør til alle steder det bør være lysbryter. Da må det være trådløse knapper der for manuell bruk. Ikke det beste, men det virker jo så lenge batteriet holder. Elektriker må levere et hus som virker - på den ene eller andre måten. Grunnfunksjon her vil være at trådløse knapper knyttes direkte til det de skal styre.

Det viktigste jeg mener du bør fokusere på er å få montert utstyr som kan fungere uten smarthus - men som er forberedt for det. Slik Nobø sin Connect termostat eller HeatIt Z-TRM6. Da slipper du å bruke penger på elektriker og nye dinger når du er moden for å integrere dem i smarthuset.

VV-bereder bør kunne integreres i smarthus senere slik at du kan skru av denne i perioder for å holde deg innenfor valg effekt-trinn på nettleien. Jeg støtter tanken om å velge en smart bereder som fungerer selvstendig ift oppvarming av vann etter strømpris, det gir en enklere start. Samtidig er dette en av de største strømforbrukerne i en bolig og enhet som tåler godt å bli skrudd av og på etter strømpris og behov for styring av total effekt i huset. Les derfor litt på hvilke som er enklest å få integrert på et senere tidspunkt (jeg har ikke lest meg opp på dette, styrer selv VV-bereder i Home Assistant med en Aeotec Heavy Duty Switch og har i tillegg montert tempereturmålere på flere nivåer.)

Varmepumpene mine lar jeg TIbber styre gjennom integrasjon med Panasonic sin skytjeneste i Tibber appen. Tibber styrer også Easee ladeboksene ift tilgjengelig effekt totalt sett (ikke overbelaste hovedsikring) og ift valg effekt-trinn. Det er veldig enkelt å sette opp i Tibber appen.

Lys er ikke viktig å styre, det er mer komfor og opplevelse av luksus. Det er lite å spare på strømforbruket på å skru av LED lamper, da er det faktisk mer å spare på å øke levetiden til selve lampen. Min første LED taklampe måtte byttes etter drøyt 3 år. Den stod på hele tiden og etter 3 år var den oppbrukt. Det er unødvendig og det slipper jeg nå når lampene styres av Home Assistant basert på bevegelse detektert av Ikea Vallhorn sensorer. Men dette er noe du kan se på når du har lyst - ikke når du skal få familien inn i en ny bolig. 🙂

Håper du finner ut av det og at elektriker kan levere produkter som gir deg valgfrihet senere og som fungerer selvstendig uten tilkobling til smarthus!

Til sist. Du kan få støtte fra Enova  for to ting: Smart bereder (selvstendig sak) og pris og effektstyring. Det siste krever Tibber puls eller tilsvarende i HAN porten og en sentral som kan styre minst 2 “flyttbare laster”, dvs gulvvarme, varmtvann eller lading av elbil. Du kan få dette med styring av kun 2 gulvtermostater, det må ikke være to forskjellige typer. Dette arbeidet og alt utstyret må være dokumentert av elektriker. Då får inntil 10.000,- beregnet ut fra 1/3 av totalkostnader på inntil 30.000. Alt utstyr som er relevant vil inngå i beregningsgrunnlaget, så alle gulvtermostater og montering av disse kan tas med, de skal du ha uansett. Så her kan det være lønnsomt å få levert Futurehome hub fra elektriker, litt avhengig av hvor mye ekstra det koster (naturligvis ikke de 75.000,- som var skissert for å sette opp komplett løsning). Jeg tror også det går helt fint å bare få levert utstyret og så sette opp Futurehome selv - men du må fullføre jobben før faktura passerer et år som er grensen hos Enova.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0
christbj skrev (18 minutter siden):

1. Komfyrvakt er ikke viktig å ha inn i smarthuset. Det eneste jeg hadde planlagt å bruke den til var å se hvor mye strøm som brukes. Men det er ikke nødvendig - da det du trenger for å kunne styre deg inn på valg trinn på nettleien er totaltforbruket i huset, som du får fra Tibber puls eller tilsvarende som leser strømmåleren, og enheter du faktisk kan skru av resten av timen uten at det betyr så mye. Og komfyren vil du ikke skru av med automatikk. 🙂

2. Varmekabler er mye viktigere å kunne styre, derfor vil jeg helt klart anbefale at du får montert termostater som kan styres smart. Jeg har selv god erfaring med Nobø sitt system, men der er det full utskifting og nye produkter på gang. Det kan være bra for deg, siden Nobø sine nye enheter Nobø Connect, er laget for å bli styrt av Futurehome. Men du MÅ ikke koble dem til smarthus - de kan også fungere for seg selv.

3. HAN porten trenger du for å ha kontroll på effekt-trinn på nettleien. Du beskriver en ladeboks for elbil med inntil 11kW. Den effekten får du kun om huset har 400V TN nett inn, det er svært få elbiler som støtter 3-fas lading på IT nett. De fleste vil derfor oppnå maks 7 kW (1 fas 32A). Det er uansett nok til at du trenger styring, spesielt på vinterstid, når du legger til forbruket på vv-bereder og oppvarming. 

Generelt forstår jeg frustrasjonen din, det er svært mye å ta inn over seg når du skal begynne med smarthus - og det å gjøre valg for et helt hus er mye. Derfor skal jeg begrense mine anbefalinger - og andre vil gi andre råd - så det vil igjen kunne være forvirrende.

Du har skrevet at det ikke er lagt trekkerør til alle steder det bør være lysbryter. Da må det være trådløse knapper der for manuell bruk. Ikke det beste, men det virker jo så lenge batteriet holder. Elektriker må levere et hus som virker - på den ene eller andre måten. Grunnfunksjon her vil være at trådløse knapper knyttes direkte til det de skal styre.

Det viktigste jeg mener du bør fokusere på er å få montert utstyr som kan fungere uten smarthus - men som er forberedt for det. Slik Nobø sin Connect termostat eller HeatIt Z-TRM6. Da slipper du å bruke penger på elektriker og nye dinger når du er moden for å integrere dem i smarthuset.

VV-bereder bør kunne integreres i smarthus senere slik at du kan skru av denne i perioder for å holde deg innenfor valg effekt-trinn på nettleien. Jeg støtter tanken om å velge en smart bereder som fungerer selvstendig ift oppvarming av vann etter strømpris, det gir en enklere start. Samtidig er dette en av de største strømforbrukerne i en bolig og enhet som tåler godt å bli skrudd av og på etter strømpris og behov for styring av total effekt i huset. Les derfor litt på hvilke som er enklest å få integrert på et senere tidspunkt (jeg har ikke lest meg opp på dette, styrer selv VV-bereder i Home Assistant med en Aeotec Heavy Duty Switch og har i tillegg montert tempereturmålere på flere nivåer.)

Varmepumpene mine lar jeg TIbber styre gjennom integrasjon med Panasonic sin skytjeneste i Tibber appen. Tibber styrer også Easee ladeboksene ift tilgjengelig effekt totalt sett (ikke overbelaste hovedsikring) og ift valg effekt-trinn. Det er veldig enkelt å sette opp i Tibber appen.

Lys er ikke viktig å styre, det er mer komfor og opplevelse av luksus. Det er lite å spare på strømforbruket på å skru av LED lamper, da er det faktisk mer å spare på å øke levetiden til selve lampen. Min første LED taklampe måtte byttes etter drøyt 3 år. Den stod på hele tiden og etter 3 år var den oppbrukt. Det er unødvendig og det slipper jeg nå når lampene styres av Home Assistant basert på bevegelse detektert av Ikea Vallhorn sensorer. Men dette er noe du kan se på når du har lyst - ikke når du skal få familien inn i en ny bolig. 🙂

Håper du finner ut av det og at elektriker kan levere produkter som gir deg valgfrihet senere og som fungerer selvstendig uten tilkobling til smarthus!

Til sist. Du kan få støtte fra Enova  for to ting: Smart bereder (selvstendig sak) og pris og effektstyring. Det siste krever Tibber puls eller tilsvarende i HAN porten og en sentral som kan styre minst 2 “flyttbare laster”, dvs gulvvarme, varmtvann eller lading av elbil. Du kan få dette med styring av kun 2 gulvtermostater, det må ikke være to forskjellige typer. Dette arbeidet og alt utstyret må være dokumentert av elektriker. Då får inntil 10.000,- beregnet ut fra 1/3 av totalkostnader på inntil 30.000. Alt utstyr som er relevant vil inngå i beregningsgrunnlaget, så alle gulvtermostater og montering av disse kan tas med, de skal du ha uansett. Så her kan det være lønnsomt å få levert Futurehome hub fra elektriker, litt avhengig av hvor mye ekstra det koster (naturligvis ikke de 75.000,- som var skissert for å sette opp komplett løsning). Jeg tror også det går helt fint å bare få levert utstyret og så sette opp Futurehome selv - men du må fullføre jobben før faktura passerer et år som er grensen hos Enova.

Takk for raskt svar christbj.

Det er uten tvil et komplekst univers og jeg bare kjenner jeg er tappet for energi i jakten på det optimale oppsettet. Med småbarn i hus i tillegg så er ikke fokuset mitt å sitte i evigheter med slike ting og det virker det som om du forstår 🙂

I det opprinnelige oppsettet vi har mekket sammen her nå i Futurehome så er ALLE termostater og dimmebrytere koblet til fast strøm, altså ingen enheter på batteri.

Dog er det Futurehome sine termostater og dimmebrytere som er valgt.

Unntaket er vel i trapp opp til 2 etasjen hvor det er tatt med nattlys i trappetrinn som vel må ha noen piller i veggen for å kunne styres.

Elektriker hadde med Futurehome oppsettet mitt også tatt med Aeotec Heavy Duty for VVB.

Jeg klarer bare ikke leve med et oppsett som etter tilbakemeldinger virker så utrolig ustabilt, det vet jeg veldig godt kommer til å skape tonnevis med frustrasjon da jeg er en type person som irriterer meg over alt som ikke oppfører seg som forventet.

Jeg vet ikke hvilke enheter Avitell kan levere jeg, det er tydelig noen mangler her og der da de plent nektet å kunne levere Philips Hue i hvert fall.

Tar gjerne imot anbefalinger til oppsett og om Tibber fungerer bra så gjør jeg gjerne det. Har forsåvidt Tibber Pulse i nåværende hus i dag men bruker den ikke. Den er tilkoblet HAN porten men jeg har ikke Tibber abonnement. Den var ment som en lastbalansering da jeg kan lade med 22kwh med Easee boksen her vi bor. Dog har jeg manuelt satt ned effekten drastisks på den så jeg tror omtrent ikke Tibber Pulse her gjør noen ting.

Tror også elektriker er dritt lei meg allerede i dette nybygg prosjektet da vi har brukt mange timer på å planlegge Futurehome oppsettet 😄
Synes jo nesten det er litt lureri å kunne selge løsninger som åpenbart er så ustabilt som det leser om.

Per i dag har vi Sensio i huset vårt som var ustabilt som fy når vi flyttet inn i 2019 og måtte hyre inn elektriker for å få orden på f*** skapen. Nå fungerer det dog helt stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0

Sånn som ståa er nå så føles det som en frivillig tvang at man må ta i bruk noe smarthus system. Alternativt betale i dyre dommer for disse uhyre idiotiske effekttrinnene.

Jeg er mest fristet til å droppe absolutt alt av smartstyring og ikke kjenne en dråpe frustrasjon over ting som ikke fungerer, dog til prisen av at forbruk nok overstiger disse trinnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0
enurweb skrev (11 minutter siden):

Jeg er mest fristet til å droppe absolutt alt av smartstyring og ikke kjenne en dråpe frustrasjon over ting som ikke fungerer, dog til prisen av at forbruk nok overstiger disse trinnene.

Forståelig. Men som beskrevet, så kommer du langt med Tibber puls (eller tilsvarende) og styring av lading av elbil. Det er bare å sette opp i Tibber Appen og så trenger du ikke tenke mer på det. Fungerer med Easee og Zaptec og kanskje andre.

Det er kun på det kaldeste på vinteren at varme+varmtvann+annet forbruk enn lading gir høyt forbruk. Merk at styring etter effekt-trinn i Tibber krever at du er strømkunde av Tibber, ellers blir det enklere styring (er du kunde kan TIbber justere slik at snittforbruket i timen blir som ønsket, da tillates høyere effekt for kortere perioder så lenge snittet ikke er truet. Er du ikke kunde styres det på øyeblikkforbruk hele tiden).

En annet element er at det nettopp er smartstyring som gjør at man får topper i forbruket. Når det er billig strøm skal alt på samtidig, vv-bereder, lading av elbil og gulvvarme. Da må man også styre ift effekt. Uten slik aktiv prisstyring er det ikke like ofte du vil få så høyt forbruk samtidig. 😊

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0

Gå for hardware som er kompatibel med både FutureHome og andre system som HA, Homey og HomeSeer.

Vi har mest z-wave her i huset, men også zigbee har bra utvalg i det meste. 

På golvtermostat er det allerede nevnt  HeatIt Z-TRM6 (z-wave) - vi har forgjengeren og den fungerer topp.

Styring av vv-tank er det heilt topp å bruke Aeotec HD relé, også den z-wave (allerede foreslått frå elektrikar).

Det kostar ikkje så mykje meir å gå for smarte dimmarar, og her får du også fleire variantar med z-wave. Vi har utelukkande Fibaro Dimmer 2, kun med gode erfaringar, men greit å vite om at desse blir styrt manuelt med impusbrytar. Men det finst også andre typar med hjul.

Styring av luft-luft-varmepumpe kan naturlegvis automatiserast. Vi har tre slike, der éi er styrt via Sensibo og dei to andre via Remotec ZXT120 og ZXT600 (z-wave). Sensibo er via sky og z-wave heilt lokalt - det siste er definitivt mest stabilt og fungerer "alltid".

Effektstyring av vv-tankar, varmekabel og elbilladar kan du få til i dei fleste smarthussystem.

Her i huset har vi hatt HomeSeer sidan 2017. Det er litt jobb å sette opp, men muligheitene er store. HomeAssistant har nok kanskje enda fleire muligheiter, men litt høgare terskel for å komme i gang. Homey har også gode muligheiter med lågare terskel for å komme i gang (etter det eg har skjønt), men kostar meir.

FutureHome blir anbefalt av mange installatørfirma - mest fordi det er enkelt, men det er også meir begrensa kor mykje ein kan få til av automasjon og integrasjonar. Sistnevnte er uaktuelt her i huset.

Kan ei løysing for din del å be om at elektrikar koplar opp HW med z-wave og som dermed er kompatibelt med FutureHome - og at dei leverer FutureHome utan å konfigurere (inkludere) HW? Og at du dermed står fritt til å gå for eit anna system, men at du kan få Enovatilskudd sidan opplegget levert frå elektrikar støttar dette. Og så kan du heller selge FutureHome om (når) du konkluderer med å gå for eit anna system med større muligheiter 🙂

Endret av bjornepappa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.