Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Brytere, reléer og plugger

naemi

Spørsmål

Hei,

Jeg har nylig flyttet til en "dum" leilighet og drar med meg Ikea Trådfri oppsett fra gamle leiligheten.

Den nye er betraktelig større og pga annet layout vil ikke Trådfri Gateway alene være tilstrekkelig lengre.

Jeg er nå på utkikk etter brytere som ser ut som helt vanlige brytere (f.eks. ELKO), eller (litt mer gjerrig kanskje) reléer jeg kan gjemme inn i eksisterende plafonder med skjult kabling og smart-plugger jeg kan bruke til lys med synlig kabling.

De eneste kravene jeg har er at de kan kunne koble seg opp mot Trådfri Gateway (har hørt dette er mulig, men har også hørt at enkelte produkter som sier de bruker Zigbee ikke nødvendigvis er støttet likevel fordi de gjør noe rart/ikke-standard) for å unngå at jeg ender opp med en haug av forskjellige hubber. Jeg bruker HA for å styre Trådfri Gateway.

På grunn av dette kravet (hvis det kan oppfylles) så trenger jeg litt tips/forslag til enheter.

Fra det jeg så på typiske butikker (Clas, Elkjøp, Dustin o.l.) så er det mange forskjellige modeller å plukke fra, men at de ikke nødvendigvis vil fungere med mitt oppsett (f.eks. ingen av bryterene Clas selger har Zigbee?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0
naemi skrev (9 timer siden):

Hei,

Jeg har nylig flyttet til en "dum" leilighet og drar med meg Ikea Trådfri oppsett fra gamle leiligheten.

Den nye er betraktelig større og pga annet layout vil ikke Trådfri Gateway alene være tilstrekkelig lengre.

Jeg er nå på utkikk etter brytere som ser ut som helt vanlige brytere (f.eks. ELKO), eller (litt mer gjerrig kanskje) reléer jeg kan gjemme inn i eksisterende plafonder med skjult kabling og smart-plugger jeg kan bruke til lys med synlig kabling.

De eneste kravene jeg har er at de kan kunne koble seg opp mot Trådfri Gateway (har hørt dette er mulig, men har også hørt at enkelte produkter som sier de bruker Zigbee ikke nødvendigvis er støttet likevel fordi de gjør noe rart/ikke-standard) for å unngå at jeg ender opp med en haug av forskjellige hubber. Jeg bruker HA for å styre Trådfri Gateway.

På grunn av dette kravet (hvis det kan oppfylles) så trenger jeg litt tips/forslag til enheter.

Fra det jeg så på typiske butikker (Clas, Elkjøp, Dustin o.l.) så er det mange forskjellige modeller å plukke fra, men at de ikke nødvendigvis vil fungere med mitt oppsett (f.eks. ingen av bryterene Clas selger har Zigbee?).

Philips Hue og Ikea Trådfri er vel AFAIK som bror og søster i så måte. Begge bruker zigbee, og Hue har etter hvert fått mer enn bare lyspærer, dvs smartplug, piller, sensorer m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0
naemi skrev (21 timer siden):

Namron har en Zigbee bryter (2 kanals) som ligner litt på Elko og passer i Elko rammer. Om den vil snakke direkte med Ikea sin Trådfri gateway aner jeg ikke, men det trenger jo ikke du som bruker Home Assistant. Kjøp en Zigbee USB plugg og sett opp et eget Zigbee nett fra Home Assistant. Så får du jo velge om du fortsatt vil la Ikea sin gateway styre Ikea dingsene, men jeg ser ikke helt poenget. Det er enklere med alle enheter i et og samme Zigbee nettverk styrt av Home Assistant, og med alle i samme nett får du en solid mesh løsning (de aller fleste som er tilkoblet strøm fungerer som routere i Zigbee nettverket). Du kan evt flytte en og en enhet over og gjøre dette gradvis, HA vil uansett kunne styre alt, enten direkte eller via Ikea sin gateway.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.