Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Elektronikk i rom med lave temperaturer


Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med mitt system på hytta som jeg nå og da mister kontakt med og lurer på andres erfaringer. Jeg kjører Home Assistant på en Raspberry Pi og bruker et datasimkort fra ICE og Nabucasa. Vi prøver å holde temperaturen rundt 5-7 grader fra nå av og utover. Er dette for lavt for min elektronikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å sjekke dataene for utstyret det, Raspberry Pi 4B har dette oppgitt 

  • Operating temperature: 0 – 50 degrees C ambient

Jeg kjører en 4B på hytta sammen med Asus router og TP 4G Router, og slipper temperaturen ned til 3-5 grader der utstyret står. Og har ikke hatt noe problemer med dette. Om noe kjører HA med lavere temperatur på prossesor siden det er så god kjøling.

De eneste gangene jeg mister kontakt er når det er problemer i mobilnettet, men dette er ikke så ofte. Måtte opp med skikkelig antenne på taket for å sikre at dekningen alltid var god da.

 

Eneste jeg kommer på er å være oppmerksom på fukt nivået. Men så lenge utstyret er i drift produserer det varme og dette skal ikke være noe problem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at temperaturen ikke har noe med problemet å gjøre?

Har ikke kjørt noen Pi på så lave temperaturer, så akkurat det har jeg ingen erfaring med.

Men på en av lokasjonene på jobb har vi et rack og en del servere/nettverksutstyr i drift på et kaldloft hvor det lett kan bli både -10 og vel så det om vinteren.

Dette kjører greit år etter år.

 

Har lite tro på at en Pi sliter med minusgrader. Men du kan jo forsøke isolere en liten boks og legge den i, CPU-en burde vel kunne holde lunk oppi en mindre isolert kasse.

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kuldegrader er ikke noe problem på utstyr som er i drift. Det er kondens som er den største trusselen og det unngår du som oftest pga varmeutviklingen fra utstyret. Tviler på at du får en rpi med strøm kald nok til at det blir et problem

 

Det er feks drøssevis av fwa "antenner" installert utendørs i Norge. Det er helt normalt med kuldegrader inne i modemet på dem når det er kaldt nok, selv om de står på og er i bruk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme med ICE når jeg brukte det for noen år tilbake. Overvåkningskamera som var utilgjengelig i perioder. Kan dette være en aktuell problemstilling og løsning her:

 

 

 

Endret av kristianml
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill! Temperatur er bare en del av feilsøkingsprosessen og jeg skjønner nå at det kan jeg utelukke. Nå kom den faktisk online igjen 13t etter at den gikk ned, så det kan ha vært noe så enkelt som strømbrudd.

 

kristianml skrev (1 time siden):

Opplevde det samme med ICE når jeg brukte det for noen år tilbake. Overvåkningskamera som var utilgjengelig i perioder. Kan dette være en aktuell problemstilling og løsning her:

 

 

 

Det kan kanskje være noe med datasimkortet til ICE for det er støtt og stadig av, men jeg kjører jo ikke noe avansert, bare kun NabuCasa, så jeg vet ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.