Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Flere z-wave dongler mot samme device?


Anbefalte innlegg

På grunn å svak dekning (noen devices faller av og til ut) så tenkte jeg å sette opp en egen RPI i garasje/ utebod med en z-wave dongle som kan styre noen av mine devices. For å gjøre dette startet jeg rett og slett med å gjøre backup/ restore av min Aeon z-stick5 til en annen slik at jeg nå har 2 stk som kjenner til alle devices. So far all good, jeg testet dette og begge kan styre samme device. 

 

Spørsmålet videre er om det er lurt at begge z-stick5 kjenner til alle devices, eller om dette kan medføre at devicene blir forvirret og ustabile. Det jeg egentlig hadde tenkt var å fjerne devices fra begge, slik at begge hadde egne devices og ingen overlappende. Men da slo det meg at dette kankje ikke lar seg gjøre, ettersom om jeg av-installererer devices for en z-stick5 (i zwave2mqtt app) så kjøres det vel en avregistrering mot device også, og da kan det ikke styres av den andre z-stick5 enheten heller. Og da ble min konklusjon at det er bedre å la begge z-stick5 enhetene kjenne til alle devices og bare jobbe mot hver sin delmengde. Noen som har vært borte i samme problematikk før og har en klar formening om hva som er best? Jeg hadde håpet å unngå å avregistrere fra en enhet og så registrere på nytt i den andre da det blir en god del arbeid med devices som ikke er så helt lett tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje konkret prøvd det du foreslår. Men det høyrest ut som ein dårleg idé, og det er stor fare for at det skaper meir ugagn enn nytte.

Du har sikkert alt z-wavenoder med fast strømforsyning så optimalt plassert i både hus og garasje/utebod som praktisk mogleg for å få meshnettverket til å fungere?

Om du likevel ser det nødvendig å ha ein ekstra z-wavedongle så må nok dette settast opp som eit separat z-wavenettverk. Det betyr at aktuelle noder må ekskluderast frå eksiterande nettverk og inkluderast på nytt i det nye nettverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Bjørnepappa, det høres logisk og rett ut. Jeg prøver en ny runde med manuell rute-config i zwave2mqtt GUI for den enheten som oftest faller ut, så får vi se. Det rare er at jeg når setter den til å bruke en repeater som står like ved, så går det en stund og så rekonfigurerer den seg selv til å ikke bruke den repeateren. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemstilling med dårlig Z-Wave dekning i garasjen selv om jeg satte opp noen strategisk plasserte wallplugs for å sikre dekning. Endte opp med en RPi med ZWavejs2MQTT for det aller meste og en tilsvarende i tillegg for garasje så da har jeg 2 helt separate ZWave nettverk som begge kommuniserer med samme Mosquitto MQTT Broker. Funker helt strålende. Jeg har Zigbee2MQTT i huset også og denne har god dekning i garasjen...

 

RPiene kunne gått på WLAN men siden jeg allerede har kablet nett i garasjen så er de også kablet. Det er alltid bedre med kablet nett om det ikke er alt for komplisert å få til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.