Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

18650 lithiumceller fra Ali og kapasitet/kvalitet.


SveinHa

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp 50 stk 18650 celler oppgitt til 3500mAh fra Ali og samtidig en punktsveiser og 8-kanals batteritester/lader for 18650.

 

Har nå kjørt en auto-testsyklus på alle (opplading-utlading-opplading) med standardinnstilling og det har gitt en kapasitet på samtlige 50 celler på 1410-1474 mAh og det er jo laaaaaangt fra de oppgitte 3500 mAh. Skrev en reklamasjon der jeg la ved dokumentasjon men fikk bare et arrogant svar at alle cellene er testet i fabrikk og de er i orden og han ba meg bruke profesjonelt testutstyr.

 

8ch 18650 testeren:

image.thumb.png.b641e599afd62ec88390b592a2f99a77.png

 

Om jeg har regnet riktig så gir en manuell utladetest med profesjonelt utstyr fra Fluke og Meterman (forhandlet av Fluke) en kapasitet ved utladestrøm 0.83A/0.26C på 220 mAh og ved utladestrøm 0.16A/0.05C på 275 mAh. Regner jeg riktig her for tallene er jo så hinsides...

 

Loggen:

image.png.b02004ae0d847d22ab4cf29cc5b9c0dd.png

Testoppsettet. Mellom krokodilleklemmene er en liten 12V lyspære:

image.thumb.png.a84230b0b8c9adb456c65a4963b30a9b.png

Endret av SveinHa
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan du har regnet så jeg kan ikke kommentere det. Men 170mA i 11 timer er 1,87Ah for batteri nummer 48. For det du viser er vel timer:minutter:sekunder?

Endret av stigvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alt på ali express er fake.  Batterier forfalskes lett ved å bytte label.  Minnekort og ssder får kanskje ny firmware i tillegg slik at den også forteller samme kapasitet.  Det er bare å gi opp.  Det er sikkert en ærlig selger der et eller annet sted, men du finner ham ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reklamasjon ble blankt og arrogant avvist fra selger 2 ganger så jeg satte Ali på saken. Da fikk jeg kjapt svar at batteriene kunne returneres og jeg får refundert kjøpet inkl returfrakt. Selger har 3 dager på seg til å oppgi returadresse men jeg har en mistanke om at det ikke vil skje... og i så fall får jeg refundert kostnadene uten å returnere...

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil ta en dobbeltsjekk av utregningene mine fra målingene i tabellene? Klokkeslett, spenning og strøm burde jo være enkelt nok å håndtere men mine tall gir jo helt hinsides resultat i forhold til både sannsynlig resultat og 8-kanals testeren (som jeg vil anta er noenlunde riktig siden de gamle batteriene ga et fornuftig eller kanskje litt optimistisk resultat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (På 10.10.2024 den 13.22):

Nesten alt på ali express er fake.

Det er ikke min erfaring. Aliexpress er en markedsplass, på samme måte som ebay. Det gjelder å finne de gode produktene hos seriøse selgere. Omtale fra andre kunder er en indikasjon, antall enheter solgt en annen. Markedsføringen kan være tvilsom, de oppgir gjerne prisen på tilbehør under bildet av hovedproduktet, men det ser man fort når man sjekker detaljene for de forskjellige variantene. 

Jeg opplever også seriøs respons fra Aliexpress når et produkt ikke er som beskrevet og har fått tilbake hele eller deler av beløpet når det er avvik. Ikke alltid så mye som jeg ønkser, men totalt sett er jeg godt fornøyd med kjøp fra Aliexpress. Den største fordelen per i dag er lav eller null kostnad til frakt på billig elektronikk og tilbehør, der kjøp fra norske leverandører vil gi fraktkostnad som er høyere enn utstyret.

Kom på en ting til. Jeg har kjøpt mange gode produkter fra Aliexpress basert på anbefalinger fra denne Youtuberen: 

 

Endret av christbj
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i grunnen enig i alt du sier. Har også de samme gode erfaringene når det gjelder penger tilbake ved feil eller mangler.  Mange selgere både på ebay og ali expess vil heller refundere enn å diskutere.  Selv i tilfeller der de har retten på sin side.  Jeg har opplevd å få tilsendt ny vare når jeg har etterlyst en sending, bare for å sitte der med dobbelt opp noen uker senere når det viste seg at pakken bare satt fast et eller annet sted.  Og skulle du treffe en vanskelig selger så har jo markedsplassene systemer som sikrer deg likevel.

 

Økonomisk er det altså nokså risikofritt.  Men jeg står ved påstanden om at det meste er fake.  For mange produkter spiller det ingen rolle. Ekte Tuya?  Vet ikke om det gir mening. Samme med alle andre duppeditter der funksjon betyr mer enn merke. Men det er ikke stedet du kjøper en Rolex.

 

Og batterier og minnekort er i særklasse når det gjelder forfalskninger ved at mange selger produkter med dårligere kapasitet enn lovet.  Dette er drit-frustrerende.  Det er ikke helt det samme å få pengene tilbake hvis det du ville ha faktisk var et batteri med god kapasitet. Men hvis du tar det med i beregningen så er det greit nok.  Jeg har også kjøpt batterier der, fordi det var billig uansett og dessuten enkelt selv for de særeste ting.

 

Av og til er det jo også gøy å se hvilke ressurser disse leverandørene kan sette inn på forfalskninger.  Jeg kjøpte en batch med FTDI FT232R baserte USB-moduler for en tid siden.  Eller det var det de utga seg for.  De så helt riktige ut og de virket helt fint.  Bare med et par pussigheter:  Alle hadde samme serienummer.  Og selv om de tilsynelatende lot seg programmere til noe annet enn bare UART-funksjonen, så hadde ikke programmeringen noen effekt.  Googling av serienummeret ga f.eks

https://www.sevarg.net/2017/03/04/fixing-fake-ftdi-ft232rl-adapters-ssop/

og en drøss andre linker om denne kopien. Noen har altså tatt bryet med å skrive mikrokontrollerkode som emulerer en FT232R  godt nok til at det fungerer for de fleste praktiske formål.  Og så produsert moduler med slike mikrokontrollere i stedet for ekte FTDI chiper.  Som så selges for under en dollar stykket inkludert frakt.  Go figure.

 

Greit nok så lenge du bare trenger en slik modul for bruk som UART med "normale" hastigheter.  Men ekstremt frustrerende hvis du faktisk trenger ekte vare av en eller annen grunn.  Dersom det fremdeles finnes på disse markedsplassene så er det så blandet med alle forfalskningene at det er umulig å skille dem ut.

 

Har også fått lignende trøbbel med enkle PoE-splittere.  Har en helt grei noname gigabit 802.3af PoE-splitter jeg kjøpte på ebay for mange år siden.  Så jeg innbilte meg at jeg kunne kjøpe et par til av samme type.  Studerte annonser lenge og vel før jeg bestemte meg for en som ikke etterlot noen tvil om hverken gigabit eller standard PoE.  Stor var skuffelsen når jeg mottok to splittere med kun 2 par synlig koblet i RJ45-pluggen.  Helt åpenbart ikke det annonsen beskrev.  Men muligens det som var avbildet.  For ved nærmere studier av bildene så la jeg merke til at de nøye unngikk å avsløre akkurat denne detaljen.  Og på alle andre måter var de helt like den splitteren jeg hadde fra før.  Fikk tilbake pengene uten noen diskusjon.  Men det hjelper jo ikke stort på problemet. Selv med slke gjennomførte kinaprodukter er det tilsyntelatende umulig å sortere de "ekte" fra de falske.  Jeg aner ikke hvordan jeg skal få tak i en splitter av den typen jeg vil ha, selv om jeg vet at den finnes der ute.

 

Selv om omtale og omsetning er gode indikasjoner for en del produktkategorier så hjelper det etter min erfaring lite mot denne typen forfalskninger.  Det er billige produkter med høyt volum.  Og så lenge alle som klager får pengene tilbake, så er det jo ingen misfornøyde kjøpere igjen til å gi negative kommentarer. Selgerne har derfor typisk grei score fra et enormt antall handler.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Mork skrev (10 minutter siden):

Selv om omtale og omsetning er gode indikasjoner for en del produktkategorier så hjelper det etter min erfaring lite mot denne typen forfalskninger.  Det er billige produkter med høyt volum.  Og så lenge alle som klager får pengene tilbake, så er det jo ingen misfornøyde kjøpere igjen til å gi negative kommentarer. Selgerne har derfor typisk grei score fra et enormt antall handler.

En god oppsummering. Jeg har primært kjøpt enkle produkter, som ESP8266, ESP32, temp & fukt sensorer osv. Jeg liker også å ha et godt utvalg av USB kabler og overganger (inkl vinkler) for strømforsyning til ESP enhetene. Da er det greit å kjøpe billig utstyr. 

Jeg har også kjøpt noen Zigbee smartplugger (CE merket, uten at det er noen garanti for kvalitet). Da kjøpte jeg først et eksemplar og testet det med litt belastning og varmekamera. Konkluderte med at det var stabilt og med akseptabel temp til og med 1 kW. Bruker dem i praksis på utstyr som trekker maks et par hundre watt. For mer kostbart utstyr der du ønsker orginalvare er ikke prisen noe bedre fra Ali enn fra gode leverandører i Norge, spesielt ikke etter at de begynte å ta inn MVA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet mye på Ali og alt har hatt helt akseptabel kvalitet bortsett fra disse 18650 cellene. Har også gått på et par TooGoodToBeTrue tilbud som har vært akkurat det men Ali har alltid ordnet opp. Den verste smellen kosta nesten kr 20.000 men eneste ulempen for meg ble at mine penger var i Kina i et par mnd... Gikk på dette for det KUNNE være en kjempehandel og jeg visste at Ali tok ansvar om det ble en bommert. Ble også betalt med PayPal men deres garanti stoler jeg langt mindre på enn Ali...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke forventet å måtte returnere men kinamannen ser ut til å være en vrangpeis og da skal han få det som han vil. Presenterte denne adressen (oversatt av google):

Sitat

Che Wenwu 18320600820
Dianbai-distriktet, Maoming City, Guangdong-provinsen, Kina 42-meter Avenue, Sharon Town, Dianbai-distriktet, Maoming City, Guangdong-provinsen
CN 525432 Maoming City Guangdong-provinsen

Tror nok jeg må forenkle litt for å få plass på adresselappen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SveinHa skrev (32 minutter siden):

Det er ikke tillatt å sende lithiumbatterier til Kina...

Sånn sett er det smått interessant, og en ikke så rent liten kuriositet at man kan kjøpe lithium-batterier FRA Kina. Men det kommer muligens av at Kina har lagt begrensninger på eksport av lithium?

Et spørsmål av ren nysgjerrighet (og litt off topic): er det noen av dere som tenker på  eventuelle miljøkonsekvenser av denne Kina-handelen? Selv handler jeg ikke derfra, og det er dels begrunnet i geopolitiske hensyn (jeg liker ikke tanken på et verdensdominerende Kina slik de er styrt i dag), og dels at det virker miljømessig betenkelig.
Nei, jeg er nok ikke spesielt grønn av meg, og jeg er heller ikke ute etter å "ta" eller dømme noen. Jeg er bare nysgjerrig på om flere tenker som meg, eller om jeg bare er han naive idioten med det han tror er helt egne idéer 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storeulv skrev (1 minutt siden):

(jeg liker ikke tanken på et verdensdominerende Kina slik de er styrt i dag)

Deler den tanken men slik EU og USA oppfører seg for tiden så ser jeg lett en verden med Kina og Russland som de dominerende stormakter så får en like det eller ikke... og fortsette å handle fra Kina...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, storeulv said:

er det noen av dere som tenker på  eventuelle miljøkonsekvenser av denne Kina-handelen?

Komme her og gi oss dårlig samvittighet på den måten, da!  Samvittighet er no dritt  🙂

 

Jeg gjemmer meg bak unnskyldningen at det er handelen som er problemet.  Produktene kommer fra Kina uansett om jeg handler på Ali eller Kjell.  Så får jeg heller prøve å kjøpe andre ting så kortreist som mulig. Biler produseres f.eks i denne verdensdelen fremdeles, selv om batteriene sikkert kommer fra Kina uansett.

 

Men det viktigste er selvsagt å kjøpe mindre nytt.  Loppemarked-sesong, er det ikke?  Dessverre ikke stedet for batterikjøp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.