Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Nobø/Glen Dimplex Connect termostater og Futurehome  

28 stemmer

1. 1. Burde Nobø/Glen Dimplex støtte andre smarthusplattformer med sine nye Connect termostater enn kun Futurehome?

• Ja
      27
    • Nei
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Homey Pro klarer IKKE å styre Nobø/Glen Dimplex sine termostater - dessverre. Dette på grunn av at Nobø/Glen Dimplex ikke har villet lage et interface mot Homey Pro. De har stengt seg selv ute fra dette markedet og har satset på en ny termostat som foreløpig KUN kan styres via Futurehome. Nobø/Glen Dimplex har også faset ut Nobø Energy Control Hub og utvikler den ikke lenger (her er lenke som bevis: Styringsenheter i Nobøkonseptet | Nobø). Panelovner som idag kan styres direkte fra Homey Pro uten problemer er for tiden siste generasjons Wi-Fi ovner fra Mill og fra Zigbee baserte ovner fra Namron. De fungerer ganske så godt med Homey pro.

Håper dette var til hjelp.

Skrevet (endret)
emoe skrev (På 25.12.2024 den 9:48 AM):

Da var problemet løst mot Homey (via Nobø HUB). 

https://homey.app/no-no/app/com.sverre.nobo/Nobø-Energy-Control/

Tenkte å la Homey styre via Nobø HUB. Har jeg misforstått dette ? Men ved nærmere ettertanke vil  dette kanskje fungere dårlig. Ved å la Homey sette appen i ØKO og så la den komme tilkake i normal etter en tid vil den vel legge alt inn  samtidig, og så legge det ut igjen. Klarer jo ikke å tidsforsenke inn de enkelte lastene. Vil vel ikke fungere til forbrukstopper slik jeg tenkte. Får vurdere å skrote ovnene.

Endret av OAA
Skrevet
1 hour ago, JKK said:

Homey Pro klarer IKKE å styre Nobø/Glen Dimplex sine termostater - dessverre. Dette på grunn av at Nobø/Glen Dimplex ikke har villet lage et interface mot Homey Pro. 

Hva slags standard er Nobø / Glen Dimplex basert på?

Skrevet
OAA skrev (1 time siden):

Tenkte å la Homey styre via Nobø HUB. Har jeg misforstått dette ? 

Jeg styrer ved hjelp av Homey (via nobø hub/ Nobø app for Homey) mellom Øko og komfort, og holder meg da greit under forbruksgrensen som er satt. Det sparer nettleie, men kan også brukes for å varme mer i billigste timer.

For min del drar ikke panelovner så mye at det er et problem med total effekt,  så det betyr lite at alle legges inn samtidig. Det er uansett varmepumpen som tar grunnvarmen.

Jeg bruker Power of the hour til styring av forbruk.

Skrevet
OAA skrev (7 timer siden):

Tenkte å kjøpe meg en Homey pro mini når den kommer for å styre dette, ved å sette den i Øko når den bikker over.

Men så ble jeg veldig i tvil. Klarer denne å kommunisere med Nobø, eller må jeg bruke Homey Pro 2023 ?

Det bør gå helt fint hvis jeg har forstått Homey Pro mini rett, den viktigste forskjellen skal være antall integrasjoner den støtter i bruk/installert samtidig. Dermed burde du helt fint kunne styre din Nobø hub med denne Homey appen: https://homey.app/no-no/app/com.sverre.nobo/Nobø-Energy-Control/

Jeg bruker Home Assistant til dette både hjemme og på hytta, og siden kommunikasjonen til Nobø Huben er lokalt ser jeg ingen grunn til å endre på det så lenge panelovner og termostatene til gulvvarme fungerer som de skal.

Skrevet
OAA skrev (På 21.4.2025 den 15.01):

Tenkte å la Homey styre via Nobø HUB. Har jeg misforstått dette ? Men ved nærmere ettertanke vil  dette kanskje fungere dårlig. Ved å la Homey sette appen i ØKO og så la den komme tilkake i normal etter en tid vil den vel legge alt inn  samtidig, og så legge det ut igjen. Klarer jo ikke å tidsforsenke inn de enkelte lastene. Vil vel ikke fungere til forbrukstopper slik jeg tenkte. Får vurdere å skrote ovnene.

Jeg har Nobø ovner og gulvvarme og har en fin styring for å holde meg under et nettleietrinn. Jeg bruker Home Assistant.

Skrevet
OAA skrev (På 21.4.2025 den 15.01):

Som @stigvi skriver fungerer dette fint ved styring av Nobø Hub fra Home Assistant. Nå har jeg ikke testet dette på Homey, men ut fra omtale av appen virker den litt enklere enn Home Assistant sin integrasjon. Vi kan styre hver enkelt termostat, i tillegg til at vi kan velge status på huben som vil styre alle. Dersom Homey er begrenset til å styre alle likt kan du fortsatt få dette til å opptre litt forskjellig ved å ha større forskjell mellom økonomi og komfort på noen av gulvene/ovnene. Alle vil begynne å bruke strøm samtidig som status endres fra øko til komfort, men de som har minst forskjell vil bli først ferdig.

Det prinsippet jeg bruker for å holde hytta innenfor valgt effekt-trinn (5kw) er å skru av de største brukerne som har minst konsekvens på kort tid først. Ergo er vv-bereder det første jeg skrur av, deretter gulvvarme, og de skrus av i prioritert rekkefølge (siden HA kan styre enkeltenheter gjennom Nobø hub).

Jeg har også laget en automatikk som gir lading av elbil prioritet når den er i bruk, vi tåler at gulvet ikke har komfortemp på morgenen hvis vi skal hjem samme dag og trenger å lade elbilen.

For ordens skyld er alle våre kommentarer knyttet til Nobø hub strengt tatt ikke relevant for trådens tema. Nobø hub er ikke en del av den nye Nobø Connect løsningen som så langt kun støtter Futurehome. Der kan jeg bare si meg helt enig i at det er et dårlig valg av Nobø å kun støtte en smarthusløsning og at de snarest bør få utviklet ny firmware til Nobø Connect serien som støtter Zigbee 3.0 på en slik måte at produktene kan brukes med alle smarthusløsninger med Zigbee.

Skrevet (endret)
53 minutes ago, christbj said:

Der kan jeg bare si meg helt enig i at det er et dårlig valg av Nobø å kun støtte en smarthusløsning og at de snarest bør få utviklet ny firmware til Nobø Connect serien som støtter Zigbee 3.0 på en slik måte at produktene kan brukes med alle smarthusløsninger med Zigbee.

Dersom enhetene støtter Zigbee 3.0, så er det vel opp til smarthusløsningene å støtte disse enhetene på den måten som er spesifisert i standarden og ikke omvendt?

Endret av OlavT
Skrevet
OlavT skrev (1 time siden):

Dersom enhetene støtter Zigbee 3.0, så er det vel opp til smarthusløsningene å støtte disse enhetene på den måten som er spesifisert i standarden og ikke omvendt?

Dersom, ja. Men i Nobø fortalte meg i fjor sommer at utviklerne i England, som så langt har gjort utviklingsjobben på Nobø Connect, har gjort ting som ikke er standard og som derfor kun fungerer med Futurehome. Dersom de hadde fulgt standarden til punkt og prikke ville de ha fungert med i alle fall Homey Pro og Home Assistant. Nobø fortalte samtidig i fjor at ambisjonen var å få til dette, men det virker ikke som de har satt så mye innsats bak den ambisjonen.

Skrevet
christbj skrev (11 timer siden):

Dersom, ja. Men i Nobø fortalte meg i fjor sommer at utviklerne i England, som så langt har gjort utviklingsjobben på Nobø Connect, har gjort ting som ikke er standard og som derfor kun fungerer med Futurehome. Dersom de hadde fulgt standarden til punkt og prikke ville de ha fungert med i alle fall Homey Pro og Home Assistant. Nobø fortalte samtidig i fjor at ambisjonen var å få til dette, men det virker ikke som de har satt så mye innsats bak den ambisjonen.

Jeg har også hørt av en norsk representant at de i hovedprinsippet støtter zigbee, men produktene er ikke sertifisert og markedsført som zigbee produkter fordi dette har en kostnad. Når valget er å kun støtte Futurehome så forstår jeg valget med å droppe sertifisering. Men de burde definitivt fått på plass en sertifisering og en god dokumentasjon.

Jeg tipper det er en smal sak å få disse produktene slik de er i dag til å virke med zigbee2mqtt og Home Assistant, men jeg har fungerende ovner og termostater i det gamle systemet så jeg er lite motivert til å prøve på noe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.