Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Driver til ledlist, med Google?

RubenS

Spørsmål

Hei! Jeg er en nybegynner i feltet, og har så langt i livet holdt med til Hue produkter, så har per i dag en Hue Bridge.

Problemet kom nå, hvor stuen ble renovert og fancy 10m ledlist skal felles inn i taket. 

Noen som vet om en smart transformator på minst 150w? Jeg vil gjerne kunne styre med vanlig dimmer også, men det er ikke livsviktig om det blir vanskelig.

Verdt å nevne at jeg svært sjeldent bruker Hue-appen, men Google Home bruker daglig til å fikle med lysene. Forstår det slik at ip-enheter kan plukkes opp av GH, mens Zigbee-enheter kan kobles til Hue, som igjen er integrert i GH?

Litt forvirret av alle tall og benevnelser, men har lyst å gjøre dette riktig første gang, og setter stor pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0

Føler meg litt dum som tenkte på dette nå, men kunne dette rett og slett vært løst med en smart dimmer?

Sørge for at ledlist og driver støtter dimming, og så la dimmeren ta seg av alt det smarte? Får jeg en Zigbee-dimmer inn i Hue som en vanlig lampe pære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0

Hei!

Kan du si noe mer om hvilken LED-stripe du planlegger å montere? Jeg vil nesten anta at det er en 24v ledlist, og at du har 15w pr meter siden du nevner 10m og 150w. 

15w pr. meter er ganske høy effekt, har du tenkt på om du trenger så høy effekt? Slik jeg har sett så blir ofte led-striper brukt som stemningsbelysning fremfor direkte belysning i stuer, hvis det også er tilfelle for deg er 15w pr. meter veldig kraftig. Grunnen til at jeg vil utfordre deg på dette er at hvis du går ned på effekt så kan du slippe unna med en 230v til 24v led driver med Zigbee eks. denne 

https://ledbelysning.no/produkt/zigbee-24v-led-driver-100w-4-kanaler

Her kan du koble driveren rett til Philips HUE og få den opp som et dimbart lys der. Du kan også kjøpe en dimmer som går på batteri som du kan koble direkte til driveren, slik at du ikke er avhengig av å benytte app. (Eksempel: https://ledbelysning.no/produkt/zigbee-s1-bryterpanel/)

Mulig du kan finne noe med høyere effekt, men jeg fant ikke dette når jeg kikket raskt. 

Alternativet er å installere et mer tradisjonelt oppsett for å få koblet på en dimmer som har støtte for Zigbee, her vil nok elektriker vite hva som er kompatibelt. Her er eksempel på en dimmer som kanskje kan benyttes: https://www.elektroimportoren.no/namron-zigbee-led-dimmer-200w-2-0-hvit/4512750/Product.html

• Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0

Tusen takk for svar!

Vi har ikke gått til innkjøp av ledstripe og driver enda, men tanken var 15w pr. meter ja. Det vil bli brukt som primærlys, da den erstatter en spottkasse vi hadde tidligere. Kan være det er for mye lys, har egentlig ikke noe å sammenligne med, men tenkte bedre med for mye enn for lite pga dimmeren.

Det var også et tema at vi ikke vil se de individuelle diodene, og da tenkte vi at 15w pr meter har bedre tetthet enn 10 eller lavere.

Har siden oppdaget COB-lister, og da virker ikke dette å være et problem lengre, da det ser ut som en kontinuerlig lyslist uansett (eller?).

For de som vet; vil en Zigbee-dimmer bli plukket opp av en Hue-bridge, og vil den dukke opp som en vanlig lyskilde som kan justeres i Google Home?

Edit: kan også nevnte at der snakk om 24v ja, og den kobles rett på strømnettet via samme ledning som tidligere nevnte spotter. Alt vil være på loftet, så det er manko på stikkontakter og ingen krav til estetisk driver.

Endret av RubenS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.