Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Endre veggmonterte brytere i gammelt hus


vongohren

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg prøver bare å legge en plan for å erstatte eller legge til en modul på veggmonterte brytere i et gammelt hus.

Jeg kom fra en leilighet der alt hadde en elektroboks ved seg, og det var legg å utvide brytere med smart funksjonalitet.

 

Men i dette huset så er brytere veggmontert og har lite plass til å utvide med noe funksjon. Og de bryterne jeg finner har også en stor kloss bak som gjør at jeg ender opp med å måtte borre i veggen, slik jeg forstår det.

 

Har dere noen andre tips og triks for å gjøre dette smidigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vongohren skrev (36 minutter siden):

Har dere noen andre tips og triks for å gjøre dette smidigere?

Vurder bruk av smart dimmer eller smart bryter montert på veggen i påveggskappe. Da slipper du å bore i veggen. Vi er flere som er fornøyd med Micromatic sin Zigbee dimmer, andre alternativer kan sikkert monteres på samme måte. Denne bygger i underkant av 2 cm, ergo trenger du ikke den største kappen (mål konkret før du kjøper, f.eks. hos Elektroimportøren). De har også en smart bryter som bør passe i en litt dypere ramme, den trenger drøyt 3 cm i dybden.

Det finnes også smarte brytere for montering på lampettledning, men de har jeg ingen erfaring med selv. Sammenlignet med nytteverdien på en dimmer synes jeg prisen på denne er høy. Men det finnes jo også en dimmer for lampettledning. De siste to kan du montere lovlig selv, det er jo en fordel.

Siste opsjon er å bruke smarte lyspærer, men det prøver jeg for min del å unngå. Familien setter pris på at det fortsatt er fysiske brytere/dimmere som virker i huset, selv om det meste nå går av og på automatisk basert på bevegelsessensorer og dørsensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.