Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Garasje yet again! Men diskusjon om en annen vinkling


vongohren

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg ønsker å gjøre garasjeporten min smart. Ja man kan tukle inn med et relee eller noe, men hvorfor kan man ikke bare erstatte den eksisterende kontrolleren med en smart kontroller?

Er det noen som har vært borti lignende løsning?

Jeg ser for meg en liten boks, som sender de samme signalene som den lille dumme svarte trykkeren jeg har. Men denne linne boksen står statisk i gangen der jeg har kontrolleren, og har en protocoll for HA tilkobling. Helst Zigbee. 

Tar i mot tips i denne rettningen, eller så faller jeg tilbake på en relee og bruker de andre garasje postene for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde hardt å unngå å være vanskelig, men klarer ikke la være 😉 

 

Hvorfor?

 

Klart du kan lage noe slikt, f.eks ved å koble en slaktet radio-fjernkontroll til en zigbee-modul.  Men det synes meningsløst når port-motoren mest sannsynlig har en inngang for kablet trykknapp som gjør akkurat samme nytten.  Et relé er enklere, billigere og mye mer robust mot støy, avlytting, bugs og utilsiktet sletting av minnet i motorstyringen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bjørn Mork Setter pris på den første kommentaren 😛 Og jeg skjønner hvor det kommer fra. Ønsker bare å fikle minst mulig med ukjente ting. Men jeg skrudde opp boksen idag og fant veldig enkle koblinger, og selve knappekoblingen som var ganske tilgjengling. Se bildet.

Da har jeg bare et par oppfølgnings spørsmål.

Hva er et godt relé?

Og hvor får det strøm fra? Selve garasjeport boksen?

Er Aqara T1 et godt nok relé? Har et par liggende. Eller noen andre anbefalinger. Leste denne som ikke anbefaler aqara t1.

Og om det finnes noen ressurser, som dere vet om, her på forumet som går litt i dyben på montering av noe slikt?

 

@storeulv takk for tips. Har kommet over den, men den blir for stort system for meg. Trenger bare en zigbee enablet dings så har jeg resten av systemet klart til å bli satt opp

IMG_20241021_172325.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FIbaro Smart Implant er Zwave, men har den fordelen at den kan kobles til den tilgjengelige 12v utgangen du har på 1 & 3. Så er det bare å koble det ene releet på Fibaroen til  5&6. Zwave har med sin lavere frekvens også bedre rekkevidde enn Zigbee. Jeg har ikke sett tilsvarende e på Zigbee, men har heller ikke lett mye etter det.

Aqara T1 er beregnet på styring av 230v (skru en fase av eller på) og trenger 230v inn. Den er heller ikke egnet til denne oppgave, så langt jeg kan forstå. Du kan lese mer om andres erfaringer med Fibaro og styring av garasjeport her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du trenger er en Zwave kontroller (i form av en USB dongle), f.eks. Aeotec Z-stick 5. Den begynner å bli gammel, men om du vil teste dette på en rimelig måte ligger det en brukt enhet til salgs på Finn.no. Det er denne versjonen jeg bruker selv, den har fungert stabilt i snart 3 år (styrer bl.a. vv-berederen i huset, gjennom en Aeotec Heavy duty switch). Butikkprisen nå er 699,-, den har vært solgt til 599,- og den nye (gen 7) selges for 700-800 kr.

Zwave er som Zigbee, eget mesh nettverk. Alle enheter (så godt som) tilkoblet strøm fungerer som routere i mesh nettverket.

Husk å bruke USB forlengerkabel når du kobler slike enheter med radiosender til enheten du kjører Home Assistant på. Alle enheter med radiosender bør ha litt avstand seg imellom, minst 20-30 cm, for å unngå at de forstyrrer hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en Shelly Uni Plus til formålet tidligere i sommer. Spilte ikke så stor rolle for meg med Wifi vs Zigbee.  Tanken min bak å bruke en slik modul var at den kunne få strømforsyning fra motorstyringen.  Det måtte jeg til slutt gi opp.  Uansett hvordan jeg plasserte dingsen så påvirket den radio-fjernkontrollene merkbart. De fungerte, men rekkevidden ble redusert. Aner ikke om det er fordi støyen følger strømkabelen, eller om jeg rett og slett trekker så mye at mottakeren lider (den drives jo av samme strømforsyning).  Virker rart.  Men etter noen forsøk kastet jeg kortene og gikk for separat strømforsyning.

 

Sannsynligvis ikke spesielt relevant for din portåpner, men ville nevne det at det er en detalj å følge med på.  Jeg merket ikke problemet før samboer klaget. Vi har bakke opp til garasjen hele veien fra absolutt maks rekkevidde for fjernkontrollene, så det var ikke så populært at rekkevidden gikk ned. Og jeg kan bare glemme å selge inn at fjernkontrollen kan erstattes med en browser på en touchskjerm og uendelig rekkevidde. Blir ikke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.