vongohren Skrevet 19. oktober Skrevet 19. oktober Hei! Jeg ønsker å gjøre garasjeporten min smart. Ja man kan tukle inn med et relee eller noe, men hvorfor kan man ikke bare erstatte den eksisterende kontrolleren med en smart kontroller? Er det noen som har vært borti lignende løsning? Jeg ser for meg en liten boks, som sender de samme signalene som den lille dumme svarte trykkeren jeg har. Men denne linne boksen står statisk i gangen der jeg har kontrolleren, og har en protocoll for HA tilkobling. Helst Zigbee. Tar i mot tips i denne rettningen, eller så faller jeg tilbake på en relee og bruker de andre garasje postene for tips! Siter
Bjørn Mork Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober Prøvde hardt å unngå å være vanskelig, men klarer ikke la være 😉 Hvorfor? Klart du kan lage noe slikt, f.eks ved å koble en slaktet radio-fjernkontroll til en zigbee-modul. Men det synes meningsløst når port-motoren mest sannsynlig har en inngang for kablet trykknapp som gjør akkurat samme nytten. Et relé er enklere, billigere og mye mer robust mot støy, avlytting, bugs og utilsiktet sletting av minnet i motorstyringen. 2 Siter
storeulv Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober Du kan sjekke om iSmartGate kan være løsningen du er på jakt etter. Funker bra her hos meg ☺️ Siter
vongohren Skrevet 21. oktober Forfatter Skrevet 21. oktober @Bjørn Mork Setter pris på den første kommentaren 😛 Og jeg skjønner hvor det kommer fra. Ønsker bare å fikle minst mulig med ukjente ting. Men jeg skrudde opp boksen idag og fant veldig enkle koblinger, og selve knappekoblingen som var ganske tilgjengling. Se bildet. Da har jeg bare et par oppfølgnings spørsmål. Hva er et godt relé? Og hvor får det strøm fra? Selve garasjeport boksen? Er Aqara T1 et godt nok relé? Har et par liggende. Eller noen andre anbefalinger. Leste denne som ikke anbefaler aqara t1. Og om det finnes noen ressurser, som dere vet om, her på forumet som går litt i dyben på montering av noe slikt? @storeulv takk for tips. Har kommet over den, men den blir for stort system for meg. Trenger bare en zigbee enablet dings så har jeg resten av systemet klart til å bli satt opp Siter
christbj Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober FIbaro Smart Implant er Zwave, men har den fordelen at den kan kobles til den tilgjengelige 12v utgangen du har på 1 & 3. Så er det bare å koble det ene releet på Fibaroen til 5&6. Zwave har med sin lavere frekvens også bedre rekkevidde enn Zigbee. Jeg har ikke sett tilsvarende e på Zigbee, men har heller ikke lett mye etter det. Aqara T1 er beregnet på styring av 230v (skru en fase av eller på) og trenger 230v inn. Den er heller ikke egnet til denne oppgave, så langt jeg kan forstå. Du kan lese mer om andres erfaringer med Fibaro og styring av garasjeport her: Siter
vongohren Skrevet 21. oktober Forfatter Skrevet 21. oktober @christbj takk, kommet over Fibaro endel, og virker gasnke nice! Men jeg har ikke skjønt hvordan jeg kan utvide mitt HA med zwave? Ny dongel? Og finnes det extenders? Siter
christbj Skrevet 21. oktober Skrevet 21. oktober Alt du trenger er en Zwave kontroller (i form av en USB dongle), f.eks. Aeotec Z-stick 5. Den begynner å bli gammel, men om du vil teste dette på en rimelig måte ligger det en brukt enhet til salgs på Finn.no. Det er denne versjonen jeg bruker selv, den har fungert stabilt i snart 3 år (styrer bl.a. vv-berederen i huset, gjennom en Aeotec Heavy duty switch). Butikkprisen nå er 699,-, den har vært solgt til 599,- og den nye (gen 7) selges for 700-800 kr. Zwave er som Zigbee, eget mesh nettverk. Alle enheter (så godt som) tilkoblet strøm fungerer som routere i mesh nettverket. Husk å bruke USB forlengerkabel når du kobler slike enheter med radiosender til enheten du kjører Home Assistant på. Alle enheter med radiosender bør ha litt avstand seg imellom, minst 20-30 cm, for å unngå at de forstyrrer hverandre. Siter
vongohren Skrevet 22. oktober Forfatter Skrevet 22. oktober Først og fremst vil jeg bare takke det forumet og community her for rå respons og responstid! Det gjør det gøyere å være her! Men jeg tenker jeg prøver meg på den rettningen du snakker om @christbj så får vi se hvordan det går! 1 Siter
Bjørn Mork Skrevet 22. oktober Skrevet 22. oktober Jeg brukte en Shelly Uni Plus til formålet tidligere i sommer. Spilte ikke så stor rolle for meg med Wifi vs Zigbee. Tanken min bak å bruke en slik modul var at den kunne få strømforsyning fra motorstyringen. Det måtte jeg til slutt gi opp. Uansett hvordan jeg plasserte dingsen så påvirket den radio-fjernkontrollene merkbart. De fungerte, men rekkevidden ble redusert. Aner ikke om det er fordi støyen følger strømkabelen, eller om jeg rett og slett trekker så mye at mottakeren lider (den drives jo av samme strømforsyning). Virker rart. Men etter noen forsøk kastet jeg kortene og gikk for separat strømforsyning. Sannsynligvis ikke spesielt relevant for din portåpner, men ville nevne det at det er en detalj å følge med på. Jeg merket ikke problemet før samboer klaget. Vi har bakke opp til garasjen hele veien fra absolutt maks rekkevidde for fjernkontrollene, så det var ikke så populært at rekkevidden gikk ned. Og jeg kan bare glemme å selge inn at fjernkontrollen kan erstattes med en browser på en touchskjerm og uendelig rekkevidde. Blir ikke det samme. Siter
MrE Skrevet 24. oktober Skrevet 24. oktober Hvis du ikke har Z-Wave fra før er Shelly Uni Plus billigere ettersom den er Wifi Siter
vongohren Skrevet 24. oktober Forfatter Skrevet 24. oktober (endret) @MrE takk for tips, tror jeg uansett må ha en wifi extender om jeg skal få grei dekning i garasjen. Da ønsker jeg å ha zwave dekning for å kunne dekke utendørs aktiviter. Har noen andre fremtidige planer Men kan absolutt vurderes for innedørsbruk for å spare litt kost! Endret 24. oktober av vongohren Siter
vongohren Skrevet 29. november Forfatter Skrevet 29. november @christbj da har jeg kommet meg igang, en måned senere! Jeg tror jeg bugger litt med home assistant men det er ikke derfor jeg skriver nå. Har lagt til en kommentar i bunn av denne posten rundt det. Jeg har aldri jobbet med fibaro eller z wave, så deler for å få feedback på nåværende setup. Mitt mål er at fibaro skal kunne styre garasjedøra, men jeg skal også kunne ha en knapp som kan styre. Og i den anledning har jeg litt spørsmål om jeg har tenkt riktig. Nå har jeg lagt ved bilde av følgende kobling og beskriver under hvordan det henger sammen. Har også lagt ved fibar koblings skjema(farger) og et diagram eksempel jeg tenkte jeg kunne følge. Har også et tidligere bildet av tilkoblings port på boksen i min tidligere kommentar: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/12409-garasje-yet-again-men-diskusjon-om-en-annen-vinkling/#findComment-116307 Fibaro Input Power er jo ganske grei rød ledning inn på pluss 12V. Jeg antar da at Ground, blå, skal på minus? Videre tenker jeg, basert på eksemplet at den fysiske knappen sin ledning, 2 hvite ledninger, kan være input 1, gul, og en den andre ledningen kan være ground, blå, alt gjennom hver sin wago klype? Knappen funket ikke slik det er nå. Fibar Output For at fibaro skal klare å sende et signal så må den ha output. Skjemaet forslår alt ut av output 1, og da antar jeg en ledning inn i 5 og 6 på maskina mi. Jeg kan trykke på knappen en gang, og får da sendt signal til garasje døra, så noe skjer. Kobling til Home assistant Jeg antar at man skal bare trykke 3 ganger på devicen så den går i søke modus også skal home assistant sin add device bare funke. Jeg finner aldri noe device selv om fibare blinker gult, til det lyser rødt fordi det er ferdig antar jeg. Jeg teste rangefinder på fibaro for å sjekke om jeg når dongle. Jeg tror jeg foreløpig får rødt lyst som betyr at jeg ikke når dongle. Men skal debugge mer av det ikveld. Bruker Z wave js i Home assistant, og kjøpte den du foreslo på finn 😄 Kanskje den er ødelagt, eller setup på home assistant er dårlig. Vet ikke! Siter
christbj Skrevet 29. november Skrevet 29. november vongohren skrev (5 timer siden): Fibaro Input Power er jo ganske grei rød ledning inn på pluss 12V. Jeg antar da at Ground, blå, skal på minus? Det stemmer med dokumentasjonen til Fibaro og bør fungere. vongohren skrev (5 timer siden): Videre tenker jeg, basert på eksemplet at den fysiske knappen sin ledning, 2 hvite ledninger, kan være input 1, gul, og en den andre ledningen kan være ground, blå, alt gjennom hver sin wago klype? Knappen funket ikke slik det er nå. Jeg ser egentlig ingen grunn til at knappen du skal ha for direkte styring i garasjen skal gå via Fibaro. Nå bruker ikke jeg Fibaro på min garasjeport prinsippet er det samme. Jeg har en ESP8266 med et relé. Det er koblet i paralell med den fysiske knappen som hos meg allerede var tilkoblet garasjeporten, jeg koblet meg faktisk til i selve knappen fordi den var praktisk plassert. vongohren skrev (5 timer siden): Fibar Output For at fibaro skal klare å sende et signal så må den ha output. Skjemaet forslår alt ut av output 1, og da antar jeg en ledning inn i 5 og 6 på maskina mi. Jeg kan trykke på knappen en gang, og får da sendt signal til garasje døra, så noe skjer. Kobling til Home assistant Jeg antar at man skal bare trykke 3 ganger på devicen så den går i søke modus også skal home assistant sin add device bare funke. Jeg finner aldri noe device selv om fibare blinker gult, til det lyser rødt fordi det er ferdig antar jeg. Jeg teste rangefinder på fibaro for å sjekke om jeg når dongle. Jeg tror jeg foreløpig får rødt lyst som betyr at jeg ikke når dongle. Men skal debugge mer av det ikveld. Bruker Z wave js i Home assistant, og kjøpte den du foreslo på finn 😄 Kanskje den er ødelagt, eller setup på home assistant er dårlig. Vet ikke! Hvis det er litt avstand mellom Home Assistant enheten og garasjen kan du teste tilkobling ved å flytte Fibaro enheten nærmere. Den er jo veldig fleksibel på strøm og kan drives med et 9v batteri. Det er ikke unormalt at enhetene må være nærmere hverandre for å bli inkludert i systemet enn det som trengs for videre bruk. Fibaroen trenger ikke være tilkoblet noe rent fysisk for å teste tilkobling til HA, jeg tror du vil høre når reléet klikker. Siter
vongohren Skrevet 29. november Forfatter Skrevet 29. november Tusen takk for utdypende svar. Da skal jeg prøve imorgen. Jeg er fortsatt usikker på output koblingen. Som jeg skrev i output. Du har ikke none kommentarer på det @christbj Siter
christbj Skrevet 30. november Skrevet 30. november vongohren skrev (8 timer siden): Jeg er fortsatt usikker på output koblingen. Som jeg skrev i output. Du har ikke none kommentarer på det @christbj Det var ingenting å kommentere, det ser helt korrekt ut. 🙂 Når jeg nå sjekket fant jeg en funksjon du kanskje er interessert i. Det omtales mulighet til å koble seg til sensorer (f.eks. magnekontakter/reed sensorer) for å detektere hhv åpen og lukket port. Så leser jeg også at det kreves detaljer i oppsette i Zwave i Home Assistant for å gjøre dette mulig for begge inngangene som kan brukes til dette - de må frikobles fra standard som er låst til de to utgangene. Les mer her: https://community.home-assistant.io/t/garage-door-control-using-fibaro-smart-implant-fgbs-222/764335/5 Siter
vongohren Skrevet 30. november Forfatter Skrevet 30. november @christbj takk som deler. Skal grave litt mer i det når jeg får tid. Ser at det er et par ting som er forskjellig, blant annet at han har en dedikert push button inngang. Men jeg har prøvd meg litt fram og det er noe virkelig finurlig. Se vedlagt for info som jeg prøver å forklare. Nå har jeg prøvd å bare tillate alle kilder å bli med inn i stop bryteren på garasjeporten. Den hvite ledningen inn i Wago, er bryteren jeg har på veggen. Den ene svarte er bryteren inn i stopp switchen på garasjeboksen og den andre svarte er ut av output i fibaro. Når alt er koblet, funker bare output fra Fibaro, testet via den fysiske knappen. Det sies at man kan trykke engang for å sende signal på output 1, og 2 ganger for output 2. Jeg trodde jeg hadde koblet inn i output 1 på fibaro, men jeg kan bare trykke to ganger, sakte, for å sende signalet som trigger boksen. Litt finurling men aksepteret det. Bryteren på veggen vil da ikke funke dessverre. Men når jeg tar ut de svarte ledningen fra Fibaro, av Wago, og lar bare de sorte inn i stop bryteren på garasjeporten, og de hvite fra den fysiske bryteren stå, så funker faktisk den fysiske bryteren. Så den bryteren slutter å funke når jeg kobler tilbake Fibaro output inn i Wago koblingen, som er litt irriterende. Da starter bare Fibaro output signalet å funke som forklart over. Siter
Bjørn Mork Skrevet 30. november Skrevet 30. november 11 minutes ago, vongohren said: Men når jeg tar ut de svarte ledningen fra Fibaro, av Wago, og lar bare de sorte inn i stop bryteren på garasjeporten, og de hvite fra den fysiske bryteren stå, så funker faktisk den fysiske bryteren. Så den bryteren slutter å funke når jeg kobler tilbake Fibaro output inn i Wago koblingen, som er litt irriterende. Da starter bare Fibaro output signalet å funke som forklart over. Den eneste måten jeg kan se for meg at du får til dette er hvis releet er konstant lukket. Ta fram et multimeter og sjekk. Og se over programmeringen av fibaroen. Siter
vongohren Skrevet 30. november Forfatter Skrevet 30. november @Bjørn Mork godt poeng, så du tenker fibaro potensielt ikke er helt nøytral og overkjører signalene fra bryteren? Skal sjekke så fort jeg har anledning. Du har ingen tanker om en smudere løsning for å oppnå det jeg ønsker? Siter
vongohren Skrevet søndag kl 22:04 Forfatter Skrevet søndag kl 22:04 (endret) Hei igjen @christbj, nevner deg fordi du har sagt du har implementert disse før? Da har jeg fått koblet opp Fibaro Smart Implant og integrert den i Home Assistant. Jeg måtte bruke et 9V-batteri og starte enheten i nærheten av senderen for at den skulle fungere som forventet. Nå forsøker jeg å konfigurere oppsettet slik at jeg kan trigge utgang 1 ved å trykke på en annen enhet i systemet mitt. Jeg opplever at konfigurasjonen av Fibaro kan være ganske komplisert, så jeg lurer på om du eller noen andre har noen tips til optimal oppsett? Hva slags verdier må endres eller trigges i Fibaro for å kunne kjøre ut et signal på en output kanal? I tillegg har jeg et problem der noden (Smart Implant) går over i “dead”-status i Home Assistant. Når den er i denne tilstanden, ser det ut til at funksjonaliteten er svært begrenset – den fysiske knappen koblet til inngang 1 virker heller ikke. Straks jeg åpner garasjen med den eksisterende, gamle bryteren, kommer noden tilbake som “alive”. Det kan se ut til at enheten ikke får konstant strøm eller går i en form for dvalemodus når motoren ikke er aktiv. Men den går litt av og på dead og aktive modus ser jeg i dashboardet. Men det er jo veldig uberegnlig. Må jeg tilføre egen strømforsyning, for eksempel via et batteri, for å holde den aktiv hele tiden? Jeg er usikker på om dette er spesifikt for min garasjeløsning, men dersom noen har erfaring med at Smart Implant går “dead” og “alive” slik, mottas innspill med stor takk. Jeg er spesielt interessert i å høre om andre har funnet løsninger for å holde noden “alive” til enhver tid, slik at alle funksjoner er tilgjengelige. Takk for all hjelp! Endret mandag kl 21:45 av vongohren Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.