Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Behov for fornuftig nedstenging av RPi ved strømbortfall.


SveinHa

Anbefalte innlegg

Jeg har et lite automasjonsprosjekt i bobilen bestående av en RPi 3B+ Jeg liker jo best å kjøre en vanlig shutdown før jeg slår av strømmen men hvor stort er behovet for det?

 

Problematikk med dokumenter og andre brukerdata som ikke lagres er ikke-eksisterende men hva med Raspberry-OS? Er der noen åpenbare grunner for at jeg MÅ ta hensyn til plutselig strømbortfall i ny og ne? Det er jo bare når bobilen settes bort for flere uker at dette vil skje så noe stort problem er det ikke...

 

Har lett litt på nett og finner jo mange forskjellige løsninger som er mer eller mindre kompliserte og/eller dyre men om behovet ikke er særlig stort så er jo all forenkling positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil videre har jeg laget men en knapp i skjermbildet for nedstenging. Klikker jeg på den kommer en bekreftelsesdialog og velger jeg "Ok" kjøres "sudo shutdown -h now".

image.png.8ee329b85cf1b8ccfe9308459c4b501d.png

Det tar vel en 10-20 sekund med nedstenging og så kan jeg slå av...

 

Har jo hatt enn god del tilfeller opp gjennom årene der Linux maskiner har mista strøm uten at jeg vet at det har gitt noen problemer men det handler vel kanskje mest om uheldige omstendighet som KAN skje og jo oftere en provoserer jo større sjangse er det for katastrofe...

 

Alle RPIene mine har en USB-SD adapter fast installert og da kjører jeg en "SD Card Copier" enten manuelt eller automatisk og er da berget i tilfelle katastrofe...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.