matski Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober Jeg har nettopp bygget (betalt for bygging) av hus og har et spørsmål om programmering av automasjon av vannbåren varme (luft til vann). Jeg har termostater med tempsensor (luft, ikke gulvføler) på hvert rom og leverandør foreslo å sette opp logikk som åpner aktuator dersom brukerinnstilt temp på termostat er høyere enn målt temperatur. Jeg ser flere problemer med dette. For det første vil det føre til en signifikant treghet i siden det tar tid før gulvet blir varmt før luften i rommet blir varmt. For det andre kan lufting og fyring i peis også påvirke. For det tredje kan jo den balanserte ventilasjonen også spille inn. I sum har jeg begynt å tenke at regulering av tilførsel av varme i gulv basert på en luftsensor er ganske suboptimalt. Da har det slått meg at det kan være en vel så god løsning å sette opp automasjon som gjør at hver aktuator er åpen i X minutter og lukket i Y minutter. Ikke alle åpen og lukket på samme tidspunkt naturligvis. Er det noen her som har utforsket liknende løsninger? Søker gjerne inspirasjon. Selv om det ikke nødvendigvis er relevant så skal jeg sette dette opp i Node Red i Home Assistant Siter
SveinHa Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober Betong eller tregulv? Å varme opp luften vha. gulvvarme er ikke særlig optimalt men samtidig vil et varmt gulv gjøre at lufttempen kan være litt lavere uten at det føles kaldt. Jeg har noen solide betongklumper av noen gulv med myyye isolasjon under så jeg kjører på med varme når strømmen er billig eller solen skinner (solceller) og kan klare meg uten tilførsel av varme i gulvene i flere dager. De holder en fin grunnvarme i huset og så fyrer jeg litt for ekstra kosevarme... Har du betonggulv ville jeg absolutt hatt gulvsensor og regulert tempen til et mer eller mindre fast setpunkt. Vannbåren varme i tregulv har jeg ikke erfaring med men vil tro at det her er viktigere å regulere vanntempen og i tillegg fordele rundt i de forskjellige gulvene men husk at de vanlige aktuatorene har flere minutters reaksjonstid så legg opp styringen etter det... Min regulering er veldig enkel: Er gulvet for kaldt så åpner ventilen og ellers stenger den, ingen hysterese eller lignende fancy greier. Er minst en ventil åpen fyrer varmekilden i gang. Siter
DeVille Skrevet 20. oktober Skrevet 20. oktober Jeg har noe tilsvarende, dvs vannbåren varme i gulv og kun romsensorer. De fleste gulvene er betonggulv, og da blir det stor treghet, som du sier. Så å styre basert på romtemperatur her og nå fungerer ikke (og jeg tror det ville vært det samme om jeg hadde gulvfølere): Så jeg styrer et pådrag (minutter per time) kun basert på gjennomsnitttemperaturen utendørs siste døgn (4 målinger per døgn). Det tok litt tid å justere inn pådraget ift utetemperaturen, men når det er gjort fungerer det fint. I stue og kjøkken har jeg vannbåren varme i tregulv. Der styrer jeg ventilene (3 stk pga det store arealet) basert på aktuell temperatur, og da styrer jeg dem mye hurtigere slik at det pga aktuatorenes innebygde reaksjonstid nærmest blir en analog respons (dvs at de står vanligvis delvis åpne). Det fungerer helt fint. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.