clio75 Skrevet lørdag kl 08:41 Del Skrevet lørdag kl 08:41 Prøver å finne ut hvordan jeg kan få til en automasjon med Operating State. Ser at statusen endrer seg i HA, men får ikke tak i denne tilstanden i automasjonen. Uansett hva jeg prøver får jeg at : I Z-wave JS UI : Trenger litt input på hvordan ordne dette 🙂 På forhånd takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christbj Skrevet lørdag kl 19:57 Del Skrevet lørdag kl 19:57 Dette ligger ikke lett tilgjengelig, men jeg fant nylig metoden i Home Assistant og deler gjerne denne kunnskapen 🙂 : Gå til Developer Tools og STATES. Bruk filter funksjonen og vis kun den aktuelle climate enheten. Noter ned navnet på aktuell Atribute. Fortsatt i Developer Tools, bytt til TEMPLATE og skriv inn dette i Template editor (rediger slik at du bruker egne verdier): {{ state_attr('climate.kjellerstuen_varmep', 'hvac_action') }} Da vil du umiddelbart se om du har truffet og får vist den verdien som er korrekt, du kan også teste ved å f.eks. endre temperaturmål på klimaenheten slik at den endrer modus. Denne endringen skal vises i Result feltet. Template teksten kan brukes til å lage en sensor som er litt enklere å bruke i en automasjon, se eksempel lenger ned. Jeg har dette i min sensors.yaml fil (kan også ligge i configuration.yaml). Den første hadde jeg fra før, jeg bruker den til å detektere når måltemperaturen på varmepumpen endres til en lavere temperatur enn normalt. Dette skjer når jeg har aktivert Borte-modus i Tibber appen (jeg lar Tibber styre varmpepumpen). Den informasjonen bruker jeg som til å sette en global hjelper fra normal til borte - og den status igjen brukes til å sette andre enheter (gulvvarme, panelovern, ventilasjon og vv-bereder) i borte modus. Borte modus i Tibber appen legges inn med en varighet, og Tibber starter oppvarmingen igjen i passende tid (og gjerne når strømprisen er lav), slik at det er behagelig temperatur når vi kommer hjem igjen. Økt temperaturmål brukes igjen som trigger for en automasjon som skrur andre enheter i huset tilbake til normal modus. Dette gjør at jeg kun trenger å endre modus et sted - i Tibber appen. Jeg kan få HA til å følge den, men å få HA til å styre Tibber er så langt ikke mulig. - platform: template sensors: varmepumpe_kjeller_maaltemp: friendly_name: "Varmepumpe kjellerstue temperaturmål" unique_id: varmpepumpe_kjeller_maaltemp unit_of_measurement: 'degrees' value_template: "{{ state_attr('climate.kjellerstuen_varmep', 'temperature') }}" - platform: template sensors: varmepumpe_kjeller_modus: friendly_name: "Varmepumpe kjellerstue aktiv modus" unique_id: varmpepumpe_kjeller_hvac_modus value_template: "{{ state_attr('climate.kjellerstuen_varmep', 'hvac_action') }}" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kim123 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Hvis du bruker yaml så er koden noe slikt som dette: trigger: - platform: state entity_id: climate.bad attribute: hvac_action to: 'heating' Hvis du lager automasjon fra UI'en så er det et eget valg for Attribute og da velger man 'Current action' 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christbj Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Kim123 skrev (21 minutter siden): Hvis du lager automasjon fra UI'en så er det et eget valg for Attribute og da velger man 'Current action' Veldig bra tips, @Kim123! Ganske mye enklere enn metoden jeg beskrev over. Vedlagt bilde viser hvordan dette ser ut i mitt system: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.