Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Opprette kobling mellom Yale Home og MQTT i HomeAssistant.

SveinHa

Anbefalte innlegg

Jeg har et sannsynligvis veldig enkelt prosjekt men kjenner overhodet ikke HomeAssistant. Der finnes jo en god del muligheter for å få Yale låser inn i Node-RED men jeg sliter med å få de til å virke i tillegg til at de som utvikler slike ting sliter med kostnader med å holde slike integrasjoner i drift. Mange av de integrasjonene som finnes har ikke blitt oppdatert på en håndfull år og mer...

Har brukt en dag på å få HomeAssistant opp å gå. Ville helst ha HA oppe å gå på virtuell Linux maskin og prøvde flere forskjellige varianter av installasjoner men ingen ville samarbeide med meg så jeg endte opp med en RPi 3B+ som kom opp og gå på første forsøk. Har installert integrasjoner for både Yale Home og MQTT men hvordan få koblet disse sammen på en enkel og elegant måte?

Ønskeliste:

1. Sende kommando "lås"/"lås opp" til hver enkelt lås via MQTT fra andre system (Whatever=>MQTT=>HomeAssistant=>Yale Home=>dørlås).
  2. Motta status fra låser (Dørlås=>Yale Home=>HomeAssistant=>MQTT=>whatever). Det ser ut til at hver lås har 11 statuser der jeg i alle fall har bruk for mange av de: image.png.9c908d7d8aa373c35460d489335bc098.png

Hvordan gjøre koblingen mellom HomeAssistant og MQTT? resten ser ut til å være oppegående av seg selv.

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• SveinHa endret tittelen til Opprette kobling mellom Yale Home og MQTT i HomeAssistant.
On 09/11/2024 at 09:25, SveinHa said:

Jeg har et sannsynligvis veldig enkelt prosjekt men kjenner overhodet ikke HomeAssistant. Der finnes jo en god del muligheter for å få Yale låser inn i Node-RED men jeg sliter med å få de til å virke i tillegg til at de som utvikler slike ting sliter med kostnader med å holde slike integrasjoner i drift. Mange av de integrasjonene som finnes har ikke blitt oppdatert på en håndfull år og mer...

Har brukt en dag på å få HomeAssistant opp å gå. Ville helst ha HA oppe å gå på virtuell Linux maskin og prøvde flere forskjellige varianter av installasjoner men ingen ville samarbeide med meg så jeg endte opp med en RPi 3B+ som kom opp og gå på første forsøk. Har installert integrasjoner for både Yale Home og MQTT men hvordan få koblet disse sammen på en enkel og elegant måte?

Ønskeliste:

1. Sende kommando "lås"/"lås opp" til hver enkelt lås via MQTT fra andre system (Whatever=>MQTT=>HomeAssistant=>Yale Home=>dørlås).
  2. Motta status fra låser (Dørlås=>Yale Home=>HomeAssistant=>MQTT=>whatever). Det ser ut til at hver lås har 11 statuser der jeg i alle fall har bruk for mange av de: image.png.9c908d7d8aa373c35460d489335bc098.png

Hvordan gjøre koblingen mellom HomeAssistant og MQTT? resten ser ut til å være oppegående av seg selv.

Søk opp og installer Yale-integrasjonen (https://www.home-assistant.io/integrations/yale). Deretter er det ganske rett fram. Her er et par kort du kan bruke:
image.png.58cb5a8dfdbda01db93069340369c712.png 

Hvis du bruker Yale sin app, så kan du til og med låse inn innbruddstyven når du er borte hjemmefra 🤪

Endret av iotux
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iotux skrev (25 minutter siden):

Hvis du bruker Yale sin app

Jeg har den og den virker fint men det er altså å kunne styre og få tilbakemeldinger fra dørlåsene via MQTT som er spørsmålet. Jeg har flere fjernkontrollmuligheter jeg ønsker å bruke og alle alle går via MQTT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel på "Åpne dør" med MQTT-melding, laget via web-grensesnittet:

image.thumb.png.72214736f4e6c36aa0f65039cb204254.png

I "automations.yaml" ser det slik ut:

alias: Åpne dør
description: ""
triggers:
  - trigger: mqtt
    topic: door/lock
    payload: unlock
conditions: []
actions:
  - device_id: d3d3776b68abb6b5ec328c405d0c5170
    domain: lock
    entity_id: 9e344ce79a0aacc6ba3eaa40c1916642
    type: unlock
mode: single

Her er et eksempel på hvordan du kan lese ut flere verdier som restultat av 1 MQTT-melding:

alias: Yale status
description: Dør batterinivå
triggers:
  - topic: door/lock
    payload: status
    trigger: mqtt
conditions: []
actions:
  - action: mqtt.publish
    data:
      topic: door/lock/battery
      payload: "{{ states('sensor.front_door_battery') }}"
  - action: mqtt.publish
    data:
      topic: door/lock/status
      payload: "{{ states('lock.front_door') }}"
mode: single

Du kan sjekke ved å åpne to vinduer og kjøre disse, en i hvert vindu:

~$ mosquitto_sub -v door/lock -m status
~$ mosquitto_sub -v -t door/lock/#

• Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg oppe og går med 7 automasjoner pr dørlås og alt ser greit ut med både styring og statusrapportering (bortsett fra at noen av de mindre viktige entitetene som "jammed" ikke er liv i):

image.thumb.png.3296d98af249369d69fb2cd8afc24d4b.png

Takker og bukker for hjelpen.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.