SveinHa Skrevet 9. november Skrevet 9. november (endret) Jeg har et sannsynligvis veldig enkelt prosjekt men kjenner overhodet ikke HomeAssistant. Der finnes jo en god del muligheter for å få Yale låser inn i Node-RED men jeg sliter med å få de til å virke i tillegg til at de som utvikler slike ting sliter med kostnader med å holde slike integrasjoner i drift. Mange av de integrasjonene som finnes har ikke blitt oppdatert på en håndfull år og mer... Har brukt en dag på å få HomeAssistant opp å gå. Ville helst ha HA oppe å gå på virtuell Linux maskin og prøvde flere forskjellige varianter av installasjoner men ingen ville samarbeide med meg så jeg endte opp med en RPi 3B+ som kom opp og gå på første forsøk. Har installert integrasjoner for både Yale Home og MQTT men hvordan få koblet disse sammen på en enkel og elegant måte? Ønskeliste: Sende kommando "lås"/"lås opp" til hver enkelt lås via MQTT fra andre system (Whatever=>MQTT=>HomeAssistant=>Yale Home=>dørlås). Motta status fra låser (Dørlås=>Yale Home=>HomeAssistant=>MQTT=>whatever). Det ser ut til at hver lås har 11 statuser der jeg i alle fall har bruk for mange av de: Hvordan gjøre koblingen mellom HomeAssistant og MQTT? resten ser ut til å være oppegående av seg selv. Endret 9. november av SveinHa Siter
iotux Skrevet 10. november Skrevet 10. november (endret) On 09/11/2024 at 09:25, SveinHa said: Jeg har et sannsynligvis veldig enkelt prosjekt men kjenner overhodet ikke HomeAssistant. Der finnes jo en god del muligheter for å få Yale låser inn i Node-RED men jeg sliter med å få de til å virke i tillegg til at de som utvikler slike ting sliter med kostnader med å holde slike integrasjoner i drift. Mange av de integrasjonene som finnes har ikke blitt oppdatert på en håndfull år og mer... Har brukt en dag på å få HomeAssistant opp å gå. Ville helst ha HA oppe å gå på virtuell Linux maskin og prøvde flere forskjellige varianter av installasjoner men ingen ville samarbeide med meg så jeg endte opp med en RPi 3B+ som kom opp og gå på første forsøk. Har installert integrasjoner for både Yale Home og MQTT men hvordan få koblet disse sammen på en enkel og elegant måte? Ønskeliste: Sende kommando "lås"/"lås opp" til hver enkelt lås via MQTT fra andre system (Whatever=>MQTT=>HomeAssistant=>Yale Home=>dørlås). Motta status fra låser (Dørlås=>Yale Home=>HomeAssistant=>MQTT=>whatever). Det ser ut til at hver lås har 11 statuser der jeg i alle fall har bruk for mange av de: Hvordan gjøre koblingen mellom HomeAssistant og MQTT? resten ser ut til å være oppegående av seg selv. Søk opp og installer Yale-integrasjonen (https://www.home-assistant.io/integrations/yale). Deretter er det ganske rett fram. Her er et par kort du kan bruke: Hvis du bruker Yale sin app, så kan du til og med låse inn innbruddstyven når du er borte hjemmefra 🤪 Endret 10. november av iotux Siter
SveinHa Skrevet 10. november Forfatter Skrevet 10. november iotux skrev (25 minutter siden): Hvis du bruker Yale sin app Jeg har den og den virker fint men det er altså å kunne styre og få tilbakemeldinger fra dørlåsene via MQTT som er spørsmålet. Jeg har flere fjernkontrollmuligheter jeg ønsker å bruke og alle alle går via MQTT. Siter
iotux Skrevet 10. november Skrevet 10. november Her er et eksempel på "Åpne dør" med MQTT-melding, laget via web-grensesnittet: I "automations.yaml" ser det slik ut: alias: Åpne dør description: "" triggers: - trigger: mqtt topic: door/lock payload: unlock conditions: [] actions: - device_id: d3d3776b68abb6b5ec328c405d0c5170 domain: lock entity_id: 9e344ce79a0aacc6ba3eaa40c1916642 type: unlock mode: single Her er et eksempel på hvordan du kan lese ut flere verdier som restultat av 1 MQTT-melding: alias: Yale status description: Dør batterinivå triggers: - topic: door/lock payload: status trigger: mqtt conditions: [] actions: - action: mqtt.publish data: topic: door/lock/battery payload: "{{ states('sensor.front_door_battery') }}" - action: mqtt.publish data: topic: door/lock/status payload: "{{ states('lock.front_door') }}" mode: single Du kan sjekke ved å åpne to vinduer og kjøre disse, en i hvert vindu: ~$ mosquitto_sub -v door/lock -m status ~$ mosquitto_sub -v -t door/lock/# 1 Siter
SveinHa Skrevet 10. november Forfatter Skrevet 10. november Da er jeg oppe og går med 7 automasjoner pr dørlås og alt ser greit ut med både styring og statusrapportering (bortsett fra at noen av de mindre viktige entitetene som "jammed" ikke er liv i): Takker og bukker for hjelpen. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.