SveinHa Skrevet 9. november Del Skrevet 9. november (endret) Jeg har et sannsynligvis veldig enkelt prosjekt men kjenner overhodet ikke HomeAssistant. Der finnes jo en god del muligheter for å få Yale låser inn i Node-RED men jeg sliter med å få de til å virke i tillegg til at de som utvikler slike ting sliter med kostnader med å holde slike integrasjoner i drift. Mange av de integrasjonene som finnes har ikke blitt oppdatert på en håndfull år og mer... Har brukt en dag på å få HomeAssistant opp å gå. Ville helst ha HA oppe å gå på virtuell Linux maskin og prøvde flere forskjellige varianter av installasjoner men ingen ville samarbeide med meg så jeg endte opp med en RPi 3B+ som kom opp og gå på første forsøk. Har installert integrasjoner for både Yale Home og MQTT men hvordan få koblet disse sammen på en enkel og elegant måte? Ønskeliste: Sende kommando "lås"/"lås opp" til hver enkelt lås via MQTT fra andre system (Whatever=>MQTT=>HomeAssistant=>Yale Home=>dørlås). Motta status fra låser (Dørlås=>Yale Home=>HomeAssistant=>MQTT=>whatever). Det ser ut til at hver lås har 11 statuser der jeg i alle fall har bruk for mange av de: Hvordan gjøre koblingen mellom HomeAssistant og MQTT? resten ser ut til å være oppegående av seg selv. Endret 9. november av SveinHa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iotux Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november (endret) On 09/11/2024 at 09:25, SveinHa said: Jeg har et sannsynligvis veldig enkelt prosjekt men kjenner overhodet ikke HomeAssistant. Der finnes jo en god del muligheter for å få Yale låser inn i Node-RED men jeg sliter med å få de til å virke i tillegg til at de som utvikler slike ting sliter med kostnader med å holde slike integrasjoner i drift. Mange av de integrasjonene som finnes har ikke blitt oppdatert på en håndfull år og mer... Har brukt en dag på å få HomeAssistant opp å gå. Ville helst ha HA oppe å gå på virtuell Linux maskin og prøvde flere forskjellige varianter av installasjoner men ingen ville samarbeide med meg så jeg endte opp med en RPi 3B+ som kom opp og gå på første forsøk. Har installert integrasjoner for både Yale Home og MQTT men hvordan få koblet disse sammen på en enkel og elegant måte? Ønskeliste: Sende kommando "lås"/"lås opp" til hver enkelt lås via MQTT fra andre system (Whatever=>MQTT=>HomeAssistant=>Yale Home=>dørlås). Motta status fra låser (Dørlås=>Yale Home=>HomeAssistant=>MQTT=>whatever). Det ser ut til at hver lås har 11 statuser der jeg i alle fall har bruk for mange av de: Hvordan gjøre koblingen mellom HomeAssistant og MQTT? resten ser ut til å være oppegående av seg selv. Søk opp og installer Yale-integrasjonen (https://www.home-assistant.io/integrations/yale). Deretter er det ganske rett fram. Her er et par kort du kan bruke: Hvis du bruker Yale sin app, så kan du til og med låse inn innbruddstyven når du er borte hjemmefra 🤪 Endret 10. november av iotux Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 10. november Forfatter Del Skrevet 10. november iotux skrev (25 minutter siden): Hvis du bruker Yale sin app Jeg har den og den virker fint men det er altså å kunne styre og få tilbakemeldinger fra dørlåsene via MQTT som er spørsmålet. Jeg har flere fjernkontrollmuligheter jeg ønsker å bruke og alle alle går via MQTT. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iotux Skrevet 10. november Del Skrevet 10. november Her er et eksempel på "Åpne dør" med MQTT-melding, laget via web-grensesnittet: I "automations.yaml" ser det slik ut: alias: Åpne dør description: "" triggers: - trigger: mqtt topic: door/lock payload: unlock conditions: [] actions: - device_id: d3d3776b68abb6b5ec328c405d0c5170 domain: lock entity_id: 9e344ce79a0aacc6ba3eaa40c1916642 type: unlock mode: single Her er et eksempel på hvordan du kan lese ut flere verdier som restultat av 1 MQTT-melding: alias: Yale status description: Dør batterinivå triggers: - topic: door/lock payload: status trigger: mqtt conditions: [] actions: - action: mqtt.publish data: topic: door/lock/battery payload: "{{ states('sensor.front_door_battery') }}" - action: mqtt.publish data: topic: door/lock/status payload: "{{ states('lock.front_door') }}" mode: single Du kan sjekke ved å åpne to vinduer og kjøre disse, en i hvert vindu: ~$ mosquitto_sub -v door/lock -m status ~$ mosquitto_sub -v -t door/lock/# 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SveinHa Skrevet 10. november Forfatter Del Skrevet 10. november Da er jeg oppe og går med 7 automasjoner pr dørlås og alt ser greit ut med både styring og statusrapportering (bortsett fra at noen av de mindre viktige entitetene som "jammed" ikke er liv i): Takker og bukker for hjelpen. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.