Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er beste strategi for å få en så jevn kurve som mulig i denne typen tilfeller. Ikke opptatt av strømsparing, bare jevnest mulig. Bruker nå generic termostat, og lekt litt med cold_tolerance/hot_tolerance, men føler det mangler noe smartness. Varmekilden er en varmematte i et terrarie.

image.thumb.png.409d68ee5f2f308e68a63ff24abe9623.png

Skrevet (endret)

Du skriver Generic termostat, så et rele og en temp sensor regner jeg med? 
Om du har had en Termostat med PWM regulering kan du kanskje få flatere kurve 🤔

Har selv varmematter til terra, med en enkel "dimmer" på ledningen til å justere effekten + termostat i tillegg. 
Har tenkt tanken på å prøve med vanlig lys dimmere på matter på 10-40w 🤔 
Og lage generic termostat med temp føler som styrer % opp og ned 😅 
Men blir mye jobb for veldig lite fordeler 😅

Endret av Brors94
Skrevet

Varmekilden er vanlige varmematter fra Exo Terra, de er bare av og på (har vanlig euro-støpsel, ingen regulator). Mulig beste måten er å bytte fra termostat-funksjon basert på temperatur, til en av og på syklus. F.eks. 10 min på og 3 min av etc.

Skrevet

Er kanskje veien å gå, endret til pwm på min Heatit Trm6 i går. 
Ser ut som pwm gjør susen for å få en rettere kurve på varmen.
Men ser jeg sette målenøyaktigheten ned for å teste litt mere først 🙂
blå er der jeg satt på pwm. Det før er på hystirese, men og etter strømpris da 😄

image.png.374f1a5e729be39454c826cc747f12d9.png

• Like 1
Skrevet
On 11/11/2024 at 22:18, Jørn R said:

Hva er beste strategi for å få en så jevn kurve som mulig i denne typen tilfeller. Ikke opptatt av strømsparing, bare jevnest mulig. Bruker nå generic termostat, og lekt litt med cold_tolerance/hot_tolerance, men føler det mangler noe smartness. Varmekilden er en varmematte i et terrarie.

Du kan også prøve en annen termostat enn den innebygde i HomeAssistant. Jeg har brukt Versatile thermostat som har en helt annen tilnærming - litt PWM-strategi som autojusterer seg etter hvor langt unna den er ønsket temperatur.

Det er mange innstillinger, men det er et par eksempler på parametere for ulike typer varmekilder i dokumentasjonen.

Skrevet

Takk for tips om denne @expl. Ser termostaten baserer seg på av/på sykler, noe jeg tror vil løse problemet mitt. Dog må jeg kanskje ta en titt på selve releet. Har et vanlig on/off plugg man setter i stikkontakten, og har mine tvil om den er optimal for å switche av og på så ofte som det her kan bli. Vurderer en Aqara Dual Relay Module T2, siden jeg trenger to utganger. Også sett på en Namron ZigBee skjøteledning 4-veis, hvor du kan kontrollere hver av kontaktene.

Skrevet (endret)
Jørn R skrev (1 time siden):

Har et vanlig on/off plugg man setter i stikkontakten, og har mine tvil om den er optimal for å switche av og på så ofte som det her kan bli.

Garantert ikke. Mine termostater for varmekabel bruker rele og de har en av/på syklustid på 5 minutter. En viktig grunn til at de holder ut lenge er at en halvleder (triac) er koblet i parallell med rele. Denne triac'en blir aktivert i brøkdelen av et sekund i forbindelse med at rele blir slått av eller på. Da vil rele koble om uten belastning og en får ikke gnistdannelse på kontaktene. Og triac er aktivert i så kort tid at den ikke rekker å bli varm.

Jørn R skrev (1 time siden):

Også sett på en Namron ZigBee skjøteledning 4-veis, hvor du kan kontrollere hver av kontaktene.

Skal en være pirkete så er ikke skjøteledninger tillatt å bruke på fastmontert varme. Det er gode grunner til det. I utgangspunkt er skjøteledninger tillatt å bruke på håndholdte/flyttbare elektriske apparater.

Endret av stigvi
Skrevet
1 hour ago, stigvi said:

Skal en være pirkete så er ikke skjøteledninger tillatt å bruke på fastmontert varme. Det er gode grunner til det. I utgangspunkt er skjøteledninger tillatt å bruke på håndholdte/flyttbare elektriske apparater.

Vi snakker en løs varmematte på 16 watt.

Skrevet (endret)
9 hours ago, Jørn R said:

En dags erfaring med Versatile thermostat, det var noe helt annet @expl. Det er en komplett annen verden, og jeg har bare gjort mindre justeringer på stock-setup (on/off - thermostat_over_switch):

Bra du fikk det til å fungere 👍

Skal teste på en veldig treg varme i garasjegulvet snart, der må jeg nok forvente å prøve meg frem litt... 

Endret av expl
Skrevet
5 minutes ago, stigvi said:

Er det oppvarming til noen dyr? Hva skjer hvis varmen står på hele tiden?

Varmemattene er 2 faste med 16w i styrke, og varmen vil variere for mye (avhengig av romtemperatur) og også bli veldig høy slik de er plassert.

Skrevet
8 minutes ago, stigvi said:

Da er kanskje en plan B lurt å ha hvis Home Assistant av en eller annen grunn ikke slår av releet

Ja, samme motsatt. Skal ordne en ekstern type termostat som kan styres, og som vil virke uansett (men kunne styres).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.