Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 1

Rele-status for v1.92

Fjosepose

Spørsmål

Hei

Jeg har 9 Heatit-termostater(TF021) som kjører v1.92 og har for ikke så lenge siden gått over til kontrolleren Zwave JS UI (som Home Assistant, Homeseer, Domoticz, OpenHAB ml kjører på). Det som synes å være problematisk er å få relestatusen tilbake til kontroller, selv om dette tidligere har vært mulig på andre løsninger. Skal jeg støtte med på hva utvikler for den nye z-wavedriver forteller så kan z-wave standarden i enkelte tilfeller være vanskelig å forstå eller tvetydig, og således kan implementasjonen i devicene ikke bli helt optimal eller korrekt(og slik fanges gjerne ikke opp i sertifiseringsprosessen). For å få dette til å virke i fra driversiden må man gjøre endel "fikser", men for å få dette til er det nødvendig å kjenne til flest mulig detaljer. Slik der ser ut akkurat nå synes det ikke å fungere med "standard implementasjon" på driversiden, men man skal heller ikke underslå muligheten for at det kan være noe som må fikses med driveren også.

Det som jeg trenger bistand til er å gi Z-wave JS UI korrekt informasjon slik at v1.92 fungerer hundre prosent. I Github finnes denne saken: https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/issues/4688 .

For å kunne gjøre "fikser" finnes disse mulighetene: https://github.com/zwave-js/node-zwave-js/blob/master/docs/config-files/file-format.md#compat 

Det ville være bra om dere kunne bistå med å finne en løsning her, da mine "faglige kapabiliteter" er noe begrenset og Zwave JS UI ikke har så mange ressurser for å kunne feilsøke på enkelt-devicer. Forbedringene vi gjør vil komme alle brukere av Home Assistant, Homeseer, Domoticz, OpenHAB til gode.

Endret av Fjosepose
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0

Hei

Takk for respons. Jeg ber ikke om endringer i firmware, men om detaljer i implementasjonen av hvordan "rele-rapporteringen" er utført. Det vil gjøre det enklere for utvikler å legge til "skreddersøm" i driveren slik at enheten igjen vil fungere slik som tiltenkt. Basert på svaret synes bistand på Github uaktuelt fra deres side?

Endret av Fjosepose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0
On 12/11/2024 at 16:20, Hillmar said:

Dette spørsmålet stiller jeg meg bak! Jeg får inn relestatus for de fleste av mine v1.92 termostater, men har «mistet» et par etter de siste ZWave JS UI oppdateringene.

Jeg har en slags løsning for dettte, men det betyr at du selv må redigre på konfig, lite trolig at Heatit ønsker å bidra da de peker på "uoffisiell firmware". Om du limer inn dette i TF016-TF021-konfigfilen:

"compat": {
        // The device reports its relay state via the Basic CC
        //"mapBasicReport": false, //original
        "mapBasicSet": "report",
        "preserveRootApplicationCCValueIDs": true,
        "removeEndpoints": "*",
        //"skipConfigurationNameQuery": true,
        //"skipConfigurationInfoQuery": true,
        // Supervision reports are sent from the root device instead of endpoints
        "commandClasses": {

"add": {
                "Multilevel Sensor": {
                    "endpoints": {
                        "0": {
                            "isSupported": true
                        }
                    }
                }
            },

"remove": {
                "Supervision": {
                    "endpoints": "*"
                }
            }
        }
    },

Så vil du få noe som muligens kan fungere for deg, men husk å ta backup av original fil før du begynner å endre. Dette fungerer i Zwave JS UI stand-alone, men i løsninger med tett integrasjon så kan det muligens være koblinger som også må endre. Det skal ikke være noen stor fare forbundet med på teste litt så lenge du har noe å "rulle tilbake til". Om du ikke er utålmodig så kan du vente to-tre ukers tid så kommer det kanskje en offisiell fiks basert på det jeg har funnet ut, spørs litt på hva utviklerne i node-zwave-js rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0
On 15/11/2024 at 18:14, Fjosepose said:

Jeg har en slags løsning for dettte, men det betyr at du selv må redigre på konfig, lite trolig at Heatit ønsker å bidra da de peker på "uoffisiell firmware". Om du limer inn dette i TF016-TF021-konfigfilen:

"compat": {
        // The device reports its relay state via the Basic CC
        //"mapBasicReport": false, //original
        "mapBasicSet": "report",
        "preserveRootApplicationCCValueIDs": true,
        "removeEndpoints": "*",
        //"skipConfigurationNameQuery": true,
        //"skipConfigurationInfoQuery": true,
        // Supervision reports are sent from the root device instead of endpoints
        "commandClasses": {

"add": {
                "Multilevel Sensor": {
                    "endpoints": {
                        "0": {
                            "isSupported": true
                        }
                    }
                }
            },

"remove": {
                "Supervision": {
                    "endpoints": "*"
                }
            }
        }
    },

Så vil du få noe som muligens kan fungere for deg, men husk å ta backup av original fil før du begynner å endre. Dette fungerer i Zwave JS UI stand-alone, men i løsninger med tett integrasjon så kan det muligens være koblinger som også må endre. Det skal ikke være noen stor fare forbundet med på teste litt så lenge du har noe å "rulle tilbake til". Om du ikke er utålmodig så kan du vente to-tre ukers tid så kommer det kanskje en offisiell fiks basert på det jeg har funnet ut, spørs litt på hva utviklerne i node-zwave-js rekker.

Takk for oppdatering Fjosepose. Rota litt rundt, men fant ikke ut hvor konfig-filen ligger. Lar det ligge til det forhåpentligvis kommer en oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.