Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 1

Namron komfyrvakt - planlagt oppgradering og støtte for Home Assistant?

christbj

Spørsmål

Hei. Jeg har en Namron komfyrvakt som jeg har forsøkt å legge til i Zigbee nettverket i Home Assistant (HA). HA har to integrasjoner for Zigbee, ZHA og Zigbee 2 MQTT (Z2M). Jeg har forsøkt begge, og en periode fungerte det rimelig stabilt med ZHA, men etter noen uker gikk komfyrvakten amok. Strømmen til komfyren ble skrudd av og på med få sekunders mellomrom inntil jeg tok sikringen og så sletten den fra Zigbee nettverket. Med Z2M skjer ikke den typen feil, men der slutter den raskt å rapportere verdier. Jeg har vært i kontakt med Elektroimportøren/Namron per epost tidligere og fått til svar at produktet ikke har støtte for Home Assistant og at det ikke er noe galt med produktet. Der kan jeg bare si at jeg ikke er enig. Et godt produkt skal ikke gå amok selv om det måtte være noe støy på Zigbee nettverket fra andre enheter (mitt ZHA nett har mer enn 40 andre enheter som fungerer stabilt).

Det er flere som opplever at komfyrvakten slutter å rapportere status: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/17384

Spørsmålet mitt er derfor: Planlegger Namron en oppdatering av programvare/firmware til komfyrvakten, slik at den vil fungere stabilt, også med Home Assistant?

Endret av christbj
La inn lenke til github
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0

Hvis du ser på kundeomtaler for produktet på EI så gjelder det Homey også, som er den eneste Hubben de sier de støtter.

Var på nippet til å kjøpe en, men ser nå an om det kommer en ny fastvare.

Var i kontakt med EI kundeservice, men fikk bare et goddagmannøkseskaft svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0

Det kan se ut som EVA smarthus har fått det til, i alle fall i følge deres egen omtale av Namron komfyrvakt: 

https://hjelp.evasmart.no/hc/no/articles/12418410254481-Komfyrvakt

Mens Futurehome ikke har lagt noe større innsats i få få den inn i sitt system:

https://forum.futurehome.io/t/namron-zigbee-komfyrvakt-veggsensor-hvit-for/4108/2

Det er jo lov å håpe at Namron ønsker større kundegrunnlag for sine produkter og sørger for at de virker stabilt med alle smarthus som støtter Z2M, det vil være en god start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0
2 hours ago, christbj said:

Det er jo lov å håpe at Namron ønsker større kundegrunnlag for sine produkter og sørger for at de virker stabilt med alle smarthus som støtter Z2M, det vil være en god start.

Produktene bør fortrinnsvis konsentrere seg om å støtte de standardene de er basert på Zigbee / Z-Wave / Matter etc. Det er jo opp til de som lager integrasjoner mot disse å gjøre sin del av jobben. Jeg usikker på hva du mener en leverandør av et Zigbee device skal gjøre for at de skal virke med Z2M. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0
OlavT skrev (1 time siden):

Produktene bør fortrinnsvis konsentrere seg om å støtte de standardene de er basert på Zigbee / Z-Wave / Matter etc. Det er jo opp til de som lager integrasjoner mot disse å gjøre sin del av jobben. Jeg usikker på hva du mener en leverandør av et Zigbee device skal gjøre for at de skal virke med Z2M. 

Det beste er selvsagt at de støtter gjeldede standarder fullt ut. Mulig jeg har misforstått, men jeg oppfatter at produkter som virker med Z2M kan brukes av alle smarthusløsninger som støtter Z2M. Jeg opplever ikke at det er slik med Zigbee generelt, men det skyldes kanskje at leverandørene ikke følger standarden fullt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0
8 hours ago, christbj said:

Det beste er selvsagt at de støtter gjeldede standarder fullt ut. Mulig jeg har misforstått, men jeg oppfatter at produkter som virker med Z2M kan brukes av alle smarthusløsninger som støtter Z2M. Jeg opplever ikke at det er slik med Zigbee generelt, men det skyldes kanskje at leverandørene ikke følger standarden fullt ut.

Z2M er ikke en standard. Zigbee er en standard. Jeg vet ikke hva slags konkrete problemer det er snakk om.

Utsagn som dette virker ikke helt logisk: "Jeg har vært i kontakt med Elektroimportøren/Namron per epost tidligere og fått til svar at produktet ikke har støtte for Home Assistant".

Namron produktet bør følge Zigbee standarden, så er resten opp til Home Assistant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0

Det var jeg som skrev den posten opprinnelig, og nei, det er fremdeles ikke støtte for den i Zigbee2MQTT (Z2M) 😞
Veldig dumt; det blir lagt til støtte for dusinvis av produkter ved hver release, men ingen forbarmer seg over denne. Og ikke er jeg i stand til å gjøre det selv.

Håper at Z2M 2.0 som snart kommer har (bedre) støtte for å legge inn produkter selv

Nå finnes jo det en sertifisering i Home Assistant da, som heter
"Works with Home Assistant", der bl.a Aqara har flere produkter. Hvordan det fungerer med zigbee-produkter, der mange av HA-installasjonene bruker Z2M vet jeg ikke

Men, Namron som begynner å få veldig mange produkter på markedet (mange rebrands, tho), burde jo sette seg inn i systemer som f.eks Z2M og lage støtte for sine egne produkter der.

Det hadde skapt bare blide mennesker, og display av kundeservice på høyt nivå.

Tenk hvor mye enklere det hadde vært om leverandørene gjorde sånt!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.