mjh Skrevet fredag kl 14:07 Del Skrevet fredag kl 14:07 Flytter inn i et gammelt hus som etterhvert skal pusses opp, og trenger litt smartness, spesielt når det kommer til varmestyring. Det er en del rom med elektrisk gulvvarme (gamle termostater) og masse gamle panelovner, de fleste her tenkes byttes ut, men greit å slippe. Tenker også installere en eller to varmepumper, pluss automatiske screens pga store vinduer. Så det er flere typer enheter som burde snakke sammen, selv om varme på bad ofte kan kjøres uavhengig av de andre. Så er spørsmålet hvor man skal starte? En hub for å samle alt, eller ha en hub/app per "område" som feks for termostater på bad, en for panelovner osv. Jeg liker tanken med Homey hvor det meste er gjort på forhånd, men hvor begrenset er det egentlig? Ser en del bruker HomeKit sammen med Home Assistant for å få avanserte automasjoner men enkelt brukergrensesnitt på Iphone/Ipad etc. Er det merker (ala Nobø) som generelt er mer stabile og fungerer bedre med Homey/HA enn andre? Masse sensorer rundt i huset så er det greit at de ser ok ut og greit like. Gjort meg opp noen tanker rundt ønsker: Kjøre lokalt uavhengig av skytilgang Det skal fungere i bakgrunnen, og lite automatiske lys som går på osv Største behov er mulighet for å typ skru ned og opp varme i hele huset når man er borte, og tilpasse strømbruk i døgnet på både komfort og pristopper. Kan godt være halvavansert å sette opp, men skal ikke være avansert å vedlikeholde, oppdatere drivere manuelt hele tiden etc. Det meste burde passe, vil vel være noen ting som ikke passer som regel, men å måtte bytte masse antenner som ikke virker i HA Green feks frister lite. Trenger ikke være pent, skal ryddes unna, så ikke noe problem med en liten haug diverse huber og broer så lenge de virker. Men en egen PC utgår, HA Green er ok. Dette blir jo nesten et arkitekturspørsmål: Homey er litt mer suite-tilnærming, dyrt og begrenser litt hva du kan gjøre, men det funker HA er opensource og åpent med de fordelene og ulempene det medfører, ikke alt som er like godt kvalitetssikret og man må mekke litt på det selv Man kan også i andre enden av skalaen gi litt f i å prøve samle absolutt alt, og heller automatisere ting hver for seg med en Heatit hub, Ikea hub osv og kanskje bare samle flyter rundt en trigger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feddiriko Skrevet fredag kl 21:41 Del Skrevet fredag kl 21:41 For meg er det et åpenbart valg å gå for Home Assistant. Det er en gratis plattform som kan kjøres på det aller meste av maskinvare og har integrasjoner med de fleste smarthjem-enheter. Du kan velge å holde det enkelt, gå for mer avanserte løsninger, eller starte i det små og utvide etter hvert. Home Assistant lar deg også kombinere autonome systemer som fungerer uavhengig av hverandre, men som samtidig kan overstyres og styres sentralt. Plattformen kan håndtere alt fra overvåkningskameraer og dørlåser til elbiler, ladestasjoner, strømpriser, strømforbruk, API-er mot værdata som Yr, og mye mer. I tillegg kan du bruke såkalte “Blueprints”, som er ferdiglagde automasjoner. Disse gjør det enkelt å sette opp funksjoner, som for eksempel å motta en melding når elbilen din er ferdig ladet. Kort sagt: Home Assistant er både fleksibelt, kraftig og skalerbart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
storeulv Skrevet i går, 11:29 Del Skrevet i går, 11:29 Om økonomi er et poeng så kan Home Assistant absolutt være det beste valget, men det krever mer fikling. Veldig fleksibel løsning, men krever mer vedlikehold. Usikker på om prisen er veldig mye lavere en Homey Pro om man må kjøpe ny maskinvare, men valgmulighetene er til gjengjeld nesten uendelige. Om lav terskel er et poeng så er Homey Pro det beste. Lett å komme i gang, støtter "alt" inkl Matter (for HP 2023). HP kommer også med HomeyScript som er et JavaScript type programmeringsgrensesnitt. Dette kan man bruke der GUI-baserte flows kommer til kort, men det går fint an å bare basere seg på flows, spesielt etter at de lanserte "Advanced Flows" for et par år siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christbj Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden mjh skrev (På 15.11.2024 den 15.07): Så er spørsmålet hvor man skal starte? En hub for å samle alt, eller ha en hub/app per "område" som feks for termostater på bad, en for panelovner osv. Jeg liker tanken med Homey hvor det meste er gjort på forhånd, men hvor begrenset er det egentlig? Ser en del bruker HomeKit sammen med Home Assistant for å få avanserte automasjoner men enkelt brukergrensesnitt på Iphone/Ipad etc. Er det merker (ala Nobø) som generelt er mer stabile og fungerer bedre med Homey/HA enn andre? Masse sensorer rundt i huset så er det greit at de ser ok ut og greit like. Gjort meg opp noen tanker rundt ønsker: Kjøre lokalt uavhengig av skytilgang Det skal fungere i bakgrunnen, og lite automatiske lys som går på osv Største behov er mulighet for å typ skru ned og opp varme i hele huset når man er borte, og tilpasse strømbruk i døgnet på både komfort og pristopper. Kan godt være halvavansert å sette opp, men skal ikke være avansert å vedlikeholde, oppdatere drivere manuelt hele tiden etc. Det meste burde passe, vil vel være noen ting som ikke passer som regel, men å måtte bytte masse antenner som ikke virker i HA Green feks frister lite. Trenger ikke være pent, skal ryddes unna, så ikke noe problem med en liten haug diverse huber og broer så lenge de virker. Men en egen PC utgår, HA Green er ok. Dette blir jo nesten et arkitekturspørsmål: Homey er litt mer suite-tilnærming, dyrt og begrenser litt hva du kan gjøre, men det funker HA er opensource og åpent med de fordelene og ulempene det medfører, ikke alt som er like godt kvalitetssikret og man må mekke litt på det selv Man kan også i andre enden av skalaen gi litt f i å prøve samle absolutt alt, og heller automatisere ting hver for seg med en Heatit hub, Ikea hub osv og kanskje bare samle flyter rundt en trigger? Du finner mange gode råd i denne tråden: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/12168-totalrenoavsjon-av-bolig-og-litt-smartere-hjem/#comment-114752 For å ta ut det (for meg) viktigste: Kjøp kun utstyr som støtter åpne standarder (Z-wave, Zigbee, Matter) - spesielt utstyr som må monteres av elektriker. Det er jo ekstra kostbart å bytte ut det senere. Wifi er også en åpen standard, men veldig mange produkter på Wifi er avhengig av skytjenester, derfor velger jeg Z-Wave eller Zigbee når jeg kan. Matter støtter både Wifi(IP) og Thread (en radiostandard som ligner på Zigbee). Begynn med en plattform du føler deg komfortabel med. Homey Pro vil du sikkert være fornøyd med lenge, men den har en del begrensinger sammenliknet med Home Assistant. Og Homey Pro koster ca 5000,- kr. HA kan du teste ut gratis hvis du har en ledig PC eller raspberry Pi, det eneste som vil koste er om du ønsker å styre enheter på Zigbee eller Zwave (som forøvrig er klart anbefale åpne standarder). Enheter på Wifi (eller kablet ethernet) krever ingen egen HW, kun maksinen HA kjører på. HA Green er en enkel måte å begynne på, evt antenner er USB moduler som kobles til med minst 30cm lang USB kabel (for å oppnå litt avstand) Ang kvalitet på Open Source vil jeg si at HA sine offisielle integrasjoner er solide. De uoffisielle i HACS (Home Assistant Community Store) kan det være mer risiko med, men jeg har ikke måtte rulle tilbake til eldre versjon på minst 1 år. Og jeg oppdaterer som regel hver måned når ny versjon slippes. (kjører ikke motorsykkel lenger, så litt spenning må man ha i hverdagen 🙂 Basert på egen erfaring vil jeg si at du bør begynne med det du kan spare penger på, samtidig som du opprettholder komfort (og dermed husfreden). Styring av varme, i alle former, er der det er mest å hente. Selv har jeg brukt Nobø i alle år og har Nobø HUB både hjemme og på hytta. Nobø HUB styrer gulvvarme og panelovner etter ukeprogram. Home Assistant kan så endre status i Nobø (komfort, spare, borte), slik at jeg kun trenger å endre status i HA når vi f.eks. skal reise bort en uke. Nobø er bunnsolid, men er i ferd med å fase ut Nobø HUB og introdusere produkter på Zigbee som i første omgang kun er bekreftet å virke med Futurehome. Får du Nobø HUB utstyr på salg kan det være et godt valg. Og - som du skriver til sist - det er ikke nødvendig å samle alt med en gang. Du kan ta et steg av gangen. Og så lenge du velger utstyr som støtter åpne standarder kan du bytte hovedsystem senere, evt legge det til på toppen når du er klar for det. Men jeg skal innrømme at det var mitt mål da jeg begynte, og derfor valgte jeg Home Assistant, som det eneste systemet som kunne integrere alt i boligen (Nobø HUB for varmestyring, Systemair ventilasjonsanlegg, Verisure alarmanlegg som de viktigste). Lykke til med smarthus. Du velger selv hvor komplisert og avansert du vil gjøre det. Ta en skritt av gangen og ha det morro underveis. 🙂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjh Skrevet 21 timer siden Forfatter Del Skrevet 21 timer siden christbj skrev (1 time siden): Nobø er bunnsolid, men er i ferd med å fase ut Nobø HUB og introdusere produkter på Zigbee som i første omgang kun er bekreftet å virke med Futurehome. Akkurat dette er litt interessant, for hub er et område som trolig koster en del å utvikle og vedlikeholde, og er et stykke utenfor kjernevirksomheten til en del produsenter som Nobø og Mill etc. Lite gunstig da å belage seg på en arkitektur der man bruker spesialiserte huber med et enkelt integrasjon eller automatiseringslag på toppen. Når det kommer til kostnad for huben er jeg ikke ekstremt bekymret for ene eller andre når jeg ser hvor mye alt annet koster 🙂 Viktigste er bred støtte og at ting er stabilt uten for mye knot. Stor joker for egen del blir smart styring av ventilasjon i hele huset, og om dette kan løses av egen programvare eller man må automatisere det selv. Feks hvis det er fuktig i et rom, mens naborommet er tørt, at luft kan veksles mellom de. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
christbj Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden mjh skrev (13 timer siden): Når det kommer til kostnad for huben er jeg ikke ekstremt bekymret for ene eller andre når jeg ser hvor mye alt annet koster 🙂 Viktigste er bred støtte og at ting er stabilt uten for mye knot. Bred støtte kan jeg dessverre ikke kalle det. Dyktige entusiaster har laget integrasjon for Nobø HUB til Home Assistant, det er kun den jeg kjenner til. Men den fungerer lokalt og på lokalt (og kablet) nettverk. Ergo dønn stabilt. Selve Nobø HUB systemet, med egen radiostyring til panelovner og gulvvarme har jeg også opplevd som fullstendig stabilt. Mest aktuelt om du velger Home Assistant 🙂 Ellers vil jeg tro at stabiliteten på Nobø komponentene blir like bra i deres nye løsning, men da blir de avhengig av Zigbee nettverket de knytter seg til. Og i første omgang skriver de at det kun er Futurehome som er støttet. De har ikke implementert Zigbee 3.0 standarden fullt ut, men jeg har forstått at de har ambisjoner om å gjøre dette på sikt. mjh skrev (13 timer siden): Stor joker for egen del blir smart styring av ventilasjon i hele huset, og om dette kan løses av egen programvare eller man må automatisere det selv. Feks hvis det er fuktig i et rom, mens naborommet er tørt, at luft kan veksles mellom de. Ventilasjon er et fag i seg selv. Det er relativt enkelt å styre hvis du har et balansert ventilasjonsanlegg i huset med avtrekk og tilførsel av friskluft på de rette stedene. I mitt hust, bygget i 2000, er det avtrekk kun på baderom, kjøkken og vaskerom (men tørkeskap/trommen har eget avtrekk direkte ut av huset - ville tilført for mye fukt til anlegget), mens det er tilførsel av luft til soverom og oppholdsrom. Det gjør at det er avtrekk i de rommene der det primært produseres fuktighet. Styringsmessig har jeg en regel i Home Assistant som skrur opp hastigheten på hele anlegget i 20 min når sensoren i selve anlegget viser rask økning i luftfuktighet. Jeg laget en egen sensor/variabel i Home Assistant som viser endring i luftfuktighet. I Bergen fungerer det dårlig å styre hastigheten basert på nivå - det varierer veldig mye gjennom året. Derfor styring basert på endring i nivå - det er lett å detektere f.eks. når noen dusjer. De fleste ventilasjonsanlegg kan styres over protokollen Modbus. Søk på det så vil du finne oppskrifter for styring ved hjelp av Modbus til TCP, en aktiv overgang som kan kobles til i alle fall Home Assistant og Homey Pro. Men styring av ventilasjon bør ikke være nr 1 på listen din - der bør styring av varme stå. Og så må du finne ut hva du har lyst til å automatisere - hva som vil gi deg glede og dermed motivasjon til å gå løs på. Ønsker du inspirasjon så er det mye fine prosjekter å lese om i denne tråden: 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.