Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!
  • 0

Smarthjem i sin spede begynnelse, trenger assistanse til løsninger!

Simplex

Spørsmål

Av smarthusløsninger/fjernstyring har jeg (i bruk) per idag:

-Phillips hue m/bridge

-Futurehome m/bridge + HAN port adapter

-Shelly (dimmer 2)

-Google Home

-Nedis (varmeovner)

-Melcloud (Varmepumpe)

-Xiaomi (robotstøvsugere/vifter)

Blir fort mange app'er å holde styr på, men har stort sett kontroll ved bruk av Google home.

Det vil si bortsett fra nylige Shelly dimmere, som jeg ikke leste meg nok opp på, og fant ut var WiFi kontrollert og ikke Zigbee som jeg trodde..

Min plan var å kontrollere Shelly dimmere (installert i basen på taklamper) med Hue systemet mitt (trådløs fjernkontroll), som er et absolutt "must".
Nå kan jeg kontrollere lysene via Shelley app eller Google home, men ikke med en fysisk fjernkontroll..

Mitt spørsmål er da; hva vil være den beste/enkleste og forholdsvis konkurs-unngående løsningen for meg, for å kunne styre disse 2 taklampene (uten utskiftpare pærer)?
- Bytte til andre dimmere enn Shelly som støtter Zigbee som igjen støttes av Phillips Hue?
- Annen type fjernkontroll som støtter Shelly (om det i det hele tatt finnes)?

Å få elektriker til å montere ny dimmer på vegg som kontrollerer lampene er et alternativ, men krever endel investering som vil havne langt bak i køen bak pågående prosjekter i huset..
Ser også helst å kunne bruke Hue systemet ettersom jeg har en god del Hue-lamper/Led strips/kontakter allerede..

Er i det hele tatt litt overveldet av alle smartløsningene som eksisterer, håper noen mer erfarne kan komme med gode tips, både for nåværende problem og evt. fremtidig "utbygging" 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

• 0

Shelly kommuniserer supert over MQTT og tar jeg ikke alt for mye feil så kan du enkelt installere en MQTT-Broker i Futurehome (uten at jeg kjenner stort til Futurehome da...).

For min del har MQTT vært en åpenbaring og et supert nøkkelpunkt for all kommunikasjon med Zigbee2mqtt, ZWaveJS2mqtt og diverse annet som Shelly, ESP32, RPi o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0

Takk for svar, dette hørtes interessant ut! Må lese meg opp på dette 🙂 

Futurehome er et nytt tilskudd til huset, med styring av VVB og varmekabler samt styring av elbillader, så enda endel utforsking gjenstående der 😛

Har forøvrig lest en plass at man kan med en Hue fjernkontroll styre Shelly dimmer, men krevdes endel "automasjon" mtp. kommunikasjon mellom protokoller e.l.? Er meget grønn på slikt, noen som har fått til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0
Simplex skrev (2 minutter siden):

Har forøvrig lest en plass at man kan med en Hue fjernkontroll styre Shelly dimmer, men krevdes endel "automasjon" mtp. kommunikasjon mellom protokoller e.l.? Er meget grønn på slikt, noen som har fått til dette?

Jeg gjør slikt "over alt", ZWave fjernkontroll som styrer Zigbee lampe, HUE fjernkontroll som styrer Yale dørlås osv... Den "normale" metoden og det som på mange måter er best er å assosiere fjernkontrollen med lampen men da må begge være samme teknologi/protokoll. Fordelen er at det lever sitt eget liv uavhengig av automasjonssystemet.

Det er slett ikke komplisert å koble sammen ulike teknologier/protokoller men tilnærmingen kan nok være forskjellig fra system til system.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0

Høres ut som den beste løsningen for mitt vedkommende er å skifte ut Shelly'ene til Zigbee da 🙂 Har et par Hue fjernkontrollere som fortjener å bli brukt 😛 

Forøvrig interessant tanke å kontrollere Yale med fjernkontrollen 😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 0

Har du lest denne tråden? Der finner du mange gode erfaringsbaserte råd. Ikke bruk penger på å bytte ut noe før du har vurdert Home Assistant som toppsystem. Shelly fungerer veldig bra i HA. Tidligere sa jeg at du burde ønske deg en ny hobby for å velge Home Assistant, men det har blitt så mye bedre de siste to årene at det ikke er helt sant lenger. Nå kan svært mye settes opp i grafisk grensesnitt og det blir bedre for hver måned som går (med månedlige oppdateringer av systemet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på spørsmålet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.